ב-08:00 החלה הפסקת האש ל-72 שעות – שעה וחצי אחרי חמאס תקף

שמוליק קרסיק
|
ה' אב התשע"ד / 01.08.2014 00:55
שעה וחצי אחרי תחילת “הפסקת האש”, שאמורה הייתה להימשך 72 שעות – הפר אותה חמאס במספר פעולות התקפיות • תושבי כרם שלום, חולית וסופה הצטוו להישאר בבתים • עשרות רקטות שוגרו אל המועצה האזורית אשכול; חלקן נפלו בשטחי הרצועה

שעתיים אחרי שהפסקת אש הומניטרית ל-72 שעות נכנסה הבוקר (שישי) בשעה 8:00 לתוקפה –  החלו להתגלע בה בקיעים ראשונים.

בשעה 10:03 נשמעה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול. זמן קצר לאחר מכן התפוצצה רקטה בשטח לא מיושב במועצה.

במקביל, מדווחים כלי תקשורת פלסטיניים על ירי ארטילרי של צה”ל לעבר יעדים במזרח רפיח שבדרום רצועת עזה. לפי הדיווחים, ארבעה מחבלים חוסלו כתוצאה מהירי.

אמש הודיעו מזכ”ל האו”ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג’ון קרי, כי ישראל וחמאס הגיעו להסכמה על הפסקת אש הומניטרית בעזה’ ללא תנאים מוקדמים.

בהצהרה משותפת של האו”ם וארה”ב נמסר, כי “הכוחות על הקרקע יישארו במקומם”. גורמים ישראליים אמרו, כי עובדה זו תאפשר את המשך הטיפול במנהרות.

דובר חמאס, סמי אבו זוהרי, אישר כי הארגון הסכים להפסקת אש.

מיד לאחר פרסום ההצהרה, נורה מטח רקטות מרצועת עזה לעבר יישובי השפלה

לאחר כניסת הפסקת האש יגיעו הצדדים למצרים לדיון בדבר הפסקת אש קבועה. קרי הוסיף כי ארה”ב תשלח משלחת לשיחות.

המשלחת הפלסטינית לשיחות המשא ומתן, כוללת נציגים מכל ארגוני הטרור הפלסטינים, בהם חמאס, פתח והג’יהאד האסלאמי. מקורות פלסטינים מדווחים כי המשלחת הפלסטינית תצא לקהיר כבר היום. 

לפי פרשנים מדיניים, חמאס מגיע אל שולחן הדיונים כשהוא מוחלש, ללא “תמונת ניצחון” שקיווה להשיג כאשר דחה את הפסקת האש פעם אחר פעם. אבו מאזן הוא זה שירכיב את המשלחת לקהיר – דבר המהווה השפלה גורפת לחמאס – אך הוא עצמו לא ישתתף בדיונים. לא יתקיים משא ומתן ישיר בין ישראל לחמאס.

שרי החוץ של טורקיה וקטאר הוציאו הצהרה משותפת בה הם מברכים על הפסקת האש, ו”מעריכים את תרומתה של מצרים”. לא ברור מהם הרווחים אותם יפיקו בקטאר ובטורקיה מן ההסכם המצרי, אך יצוין כי נשיא מצרים סיסי הוא אויב רשמי של קטאר.

כאמור, על פי ההסכם, צה”ל ממשיך במלאכת השמדת המנהרות ברצועת עזה, ולפי גורם ישראלי בכיר הושלם הטיפול ב-80% מהן. במערכת הביטחון מעריכים בזהירות כי עד אמצע השבוע הבא ניתן יהיה לנטרל את כל המנהרות המגיעות לשטח ישראל.

דקות לאחר ששר החוץ האמריקני, ג’ון קרי ומזכ”ל האו”ם באן קי מון הודיעו את הודעתם, נשמעו אזעקות ברחובות, נס ציונה, לוד וביישובים נוספים בשפלה.

מערכת כיפת ברזל יירטה לפחות רקטה אחת סמוך לרמלה. שתי רקטות נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. לא דווח על נזק או על נפגעים.

ארבע רקטות יורטו לפני זמן קצר בשמי אזור אשדוד, ושלוש רקטות נפלו בשטחים פתוחים, בטרם נכנסה הפסקת האש ההומניטרית לתוקף. בנוסף, נפלה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.