הדיין הגר”ש רוזנברג על הרב ברלנד: עדויות שלא הוכחשו כלל

פסק הדין החריף של ביה"ד המיוחד נגד הרב ברלנד הותיר את קהילת 'שובו בנים' בהלם • על רקע הניסיונות לערער על פסק הדין באמצעות החתמת רבנים, כותב ראש ביה"ד בכתב ידו: "אין אני מעלה בדעתי שיש מי שיכול לחשוב שאדם כזה הוא קדוש וצדיק האמת וראוי הוא להנהיג עדה בישראל"
יוסף גרינבוים
כ"ג סיון התש"פ / 15.06.2020 10:34

הגאון רבי שריאל רוזנברג, העומד בראש בית הדין של הגר”נ קרליץ, קובע במכתב מיוחד כי הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת ‘שובו בנים’ שהורשע במעשים חמורים – אכן ביצע דברים כעורים.

במכתב מציין הדיין בכתב ידו, כי הרב ברלנד עבר עבירות חמורות יותר, ולדבריו, הגיעה אליו עדות אחת “על איסור גילוי עריות ממש”.

בשל העדויות שהובאו בפני בית הדין, קובע הרב רוזנברג: “אין אני מעלה בדעתי שיש מי שיכול לחשוב שאדם כזה הוא קדוש וצדיק האמת וראוי הוא להנהיג עדה בישראל”.

מכתבו של הגר”ש רוזנברג נכתב לאחר שבית הדין המיוחד – שהורכב מנציגי שלושת בתי הדין הגדולים בעולם – קיבל את העדויות החמורות נגד הרב ברלנד ופרסם פסק דין חריף הקובע, כי הוא עשה “מעשים שלא ייעשו ומעשים חמורים ביותר” וכי “ברור שעל פי דעת תורתנו הקדושה, מי שאינו שומר על דברים שהם מג’ חמורות, שומר נפשו ירחק ממנו ומחויבים לפעול בזה”.

בתגובה לפסק הדין החלו אנשי ‘שובו בנים’ במאמצים קדחתניים לנסות ולערער על פסק בית הדין, פסק שכפי שפורסם בחרדים 10 מגובה בידי השורה הראשונה של גדולי פוסקי הדור, ביניהם גאב”ד ‘העדה’ הגרי”ט ווייס, ראב”ד ‘העדה’ הגר”מ שטרנבוך, רבה של בני ברק הגרש”צ רוזנבלט, הגר”י סילמן, גאב”ד בד”ץ זכרון מאיר הגרח”מ הלוי ואזנר, ראב”ד בד”ץ הישר והטוב הגרמ”מ שפרן, וראב”ד בד”ץ אהבת שלום הגר”נ נוסבוים.

כל אחד מן הרבנים שהצטרפו לפסק של בית הדין המיוחד הקדים ובירר באופן יסודי מול הדיינים את צורת התנהלות בית הדין ואת הסיבות שהביאו לפרסום פסק הדין החריף.

כחלק מניסיונות אנשי ‘שובו בנים’ לערער את סמכותו של ביה”ד המיוחד, הם ביקשו להחתים רבנים על מכתב, אך נדחו על הסף בטענה שלא יעלה על הדעת שבית דין מיוחד, בראשות בכירי הדיינים, שישב על המדוכה במשך זמן כה רב יפרסם פסק דין כה חריף לפני שהבירור מוצה עד תום.

המכתב המיוחד של הגר”ש רוזנברג נשלח אל הגאון רבי  ניסים בן שמעון, לשעבר ראש אב בתי הדין בתל אביב, לאחר שביקש לברר כיצד נולד פסק הדין נגד הרב ברלנד שעליו חתומים רבנים ודיינים בכירים.

ממידע שהגיע לחרדים 10 עולה, כי שליחים של הגר”ש רוזנברג – שני תלמידי חכמים ממקורביו – נשלחו כדי להבהיר בפניו את הפרשה והשתלשלות פסק הדין, אך שבו ומסרו כי הרב בן שמעון ממאן לקבל את הבהרת הדברים מפיהם.

בעקבות כך כתב הרב שריאל רוזנברג בכתב ידו מכתב אישי מפורט אל הגאון רבי  ניסים בן שמעון, בו הוא מבהיר ומנמק באופן שאינו משתמע לשני פנים את תוכנן החמור ביותר של העדויות שהגיעו לבית הדין ולא הוכחשו כלל, בנוסף לעדותו של העד היחיד בנוגע לאיסור שעונשו חנק.

נוסח הדברים הישירים והברורים של הדיין הגר”ש רוזנברג במכתב נחשב לחריג מאוד בציבור החרדי, כאשר דברים בנושאים שכאלה נכתבים תמיד בנוסח מעורפל.

חרדים 10 מציג כאן את המכתב הדרמטי (תוך מחיקת מילים שהצניעות יפה להן):

“י”ט סיון תש”פ

כבוד הגאון רבי ניסים בן שמעון שליט”א, ראב”ד תל אביב.

אני חושב שדבריי לא הובנו כראוי ועל כן אפרש דבריי.

על איסור ג”ע ממש היה עד אחד (חוץ מעדי הודאה), חוץ מזה לא היה ספק בדבר שהוא נוהג … [כאן מפרט הרב רוזנברג מעשי כיעור מגונים ביותר שהרב ברלנד מבצע בנשים] והיו על כך עדויות שלא הוכחשו כלל.

אין אני מעלה בדעתי שיש מי שיכול לחשוב שאדם כזה הוא קדוש וצדיק האמת וראוי הוא להנהיג עדה בישראל.

ובאתי על החתום

שריאל רוזנברג”

הרב ברלנד עצור מזה ארבעה חודשים בעקבות פרשת ‘עושק שחור’, בה הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות מרמה מתוך כוונה להתחמק ממס, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות.

בפרקליטות ציינו כי הוא עסק במתן שירותים כמו פדיונות נפש, ייעוץ גיוס תרומות וחוגי בית תמורת תשלום ונמנע מלדווח על הכנסות אלה לרשויות המס, ואף פעל להסתיר את הרכוש האסור.

בנוסף, הוא חשוד שהעסיק עובדים בהיקף של מיליוני שקלים מבלי להוציא תלושי משכורות וללא ניכוי מס כנדרש. ההחלטה לזמן את הרב ברלנד לשימוע בגין עבירות אלה התקבלה בנוסף לתיק המתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים בעניינו בגין ניצול מעמדו כרב, זאת במטרה להוציא סכומי כסף מאנשים שהיו שרויים במצוקה ופנו אליו לעזרה.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משה אמת ותורתו אמת
    15/06/2020 11:52
    קורח
  1. אל תעשו את הטעות שלי

  2. גאווה וחוצפה ליטאית מאין כמוה
    15/06/2020 16:50
    אליהו
  3. משהו יכול להסביר לי מדוע כבוד הרב רוזנברג צריך ל”שלוח שליחים מיוחדים” לגאון הרב בן-שמעון שהינו מבוגר ממנו בהרבה, ובעצם גדול ממנו בגיל ובחכמה בהיותו דיין בכיר זה שנים רבות.
    הוא יכל להזיז את עצמו וללכת להבהיר את דבריו “כבודו ובעצמו” ע”י ביקור כיאה וכנאה להאי גאון וצדיק.

    החוצפה והגאוה של הדיינים הליטאים של בני ברק לא יודעת גבולות.

  4. למה אתם קוראים לו רב????????????????????????
    15/06/2020 19:09
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. מעניין
    18/06/2020 13:07
    איציק
  6. מעניין איך שופטים אדם והוא לא נמצא כדי להתגונן בעולם החילוני זה לא קיים
    ניזונים משמועות ומאמינים לכל אחד …

    • חילוני לשעבר   24/10/2020 20:34

      בעולם החילוני בולעים כל מה שנוח להם להאמין. מבחינתם מדענים ושאר אנשי אקדמיה הם מחליפי האל יתברך. אצתם שופכים דם האדם במשפט פייסבוק אז עד שאתה מהלל את ההגינות החילונית. בדוק את העובדות