‘מתבייש שאתה ספרדי?!’ • סמינרים ספרדיים: המהלך הדרמטי של ש”ס

גדולי ראשי הישיבות הספרדים התכנסו אצל נשיא המועצת חכם שלום כהן - והחליטו: שינוי יסודי של כל הפעילות מול האפליה בסמינרים • הוקמה 'ועדת רבנים' שתתווה באופן מעשי את צורת ההנהגה והחינוך בסמינרים • ההחלטות הדרמטיות והנאומים
חרדים 10
י"ט סיון התש"פ / 11.06.2020 01:55

ישיבה דרמטית התקיימה השבוע בבית נשיא מועצת החכמים, חכם שלום כהן, במהלכה הוחלט על התנעת מהלך שישנה מהיסוד את כל ההתנהלות מול הסמינרים ובהמשך לכלל החינוך לבנות מכיתה א’. מדובר במהלך שנרקם מאחורי הקלעים במשך תקופה, וכעת נחשף על ידי שמעון ליברטי ב’הדרך’.

בעיית האפליה הנפשעת בסמינרים מוכרת, כאשר נשמות יקרות נרמסות ברגל גסה בידי גורמים אינטרסנטים.בחודשים האחרונים התגבשה ההבנה בקרב העסקנים הספרדים כי בשלה העת לשנות את המצב מהיסוד, בחיזוק הסמינרים הספרדים הקיימים ובפתיחת והקמת סמינרים נוספים ברמה הרוחנית, החינוכית והלימודית הגבוהה ביותר.

ביום שלישי בערב, במהלך הכינוס בבית נשיא המועצת, נישאו נאומים עם תכניות פעולה מפורטות וברורות, ובסיומו התקבלה הכרעת ראש הישיבה למנות את הגאון רבי שלמה זעפרני, לצד שנים מגדולי הרבנים, ל’ועדת הרבנים’ שתהיה אחראית על הסמינרים הספרדים ותקבע את צורת הפעולה, הן בסמינרים הקיימים על מנת לחזקם, והן בתכניות להקמת הסמינרים החדשים.

על מנת לאפשר למהלך להצליח, הוחלט להורות לנציגי התנועה בעיריית ירושלים לפעול כבר לקראת שנת הלימודים תשפ”א, לשבץ את הבנות הספרדיות בסמינרים הספרדים, בהתאם להחלטות והנחיות ‘ועדת הרבנים’, שתבחן כל מקרה לגופו.

את המשא המרכזי, נשא חכם שלום, שזעק בכאב: “בעוונותינו הרבים, אני מתבייש לומר את זה, הפסוק בפרשת השבוע אומר: ‘ונהיה בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם’, למה מסתכלים עלינו ככה? כי אנחנו בעינינו כחגבים. בושה וחרפה. למה אתה מתבייש שאתה ספרדי?!

“אם לא הייתה קמה תנועת ש”ס איפה היינו היום. כמה נלחמו איתי, שהקמנו את ש”ס. גם מי שהיו איתי בהקמה כולם ברחו, נשארתי לבד. יש כאלה שמנסים להידמות להם, הם לא מתביישים?! מסכן מי שמתבייש בזה שהוא ספרדי.

“אנחנו צריכים להיות חזקים בדרכנו, להתחיל לעשות את הדברים. ה’ יזכנו שיהיה לנו את הכוח, שנעמוד על כך. אבל הדבר הראשון שצריך לזכור: מסכן האדם אם הוא מחפש את האינטרס שלו. את זה צריך להוריד, שהאדם יהיה נקי. ואם הוא נקי מאינטרסים הקב”ה עוזר לו”.

הגאון רבי שלמה זעפרני הציג בדבריו את הלבטים העומדים בפני משפחות בני התורה: “אנחנו נמצאים בקונפליקט אמיתי נכון להיום, אבל עם חזון גדול קדימה. הקונפליקט הגדול שקיים אצל בנותינו והמשפחות, כשאנחנו מדברים על לחזק ולפתוח את הסמינרים, למי אנחנו פונים?

“לפני שלושים שנה אחד מראשי הישיבות ביקש להקים תלמוד תורה לבני אברכים ספרדים, אבל ברגע האחרון לא הקימו, כי הייתה השאלה – את הנכד שלי היכן אני רוצה שהוא ילמד? בתלמוד תורה הזה או בתלמוד תורה אחר עם נכדו של ראש ישיבת מיר… ברוך ה’ מאז ועד היום הוקמו מוסדות לתפארת, תלמודי תורה, ישיבות, קהילות, מי האמין אז שיקומו דברים כאלה?! אנחנו רואים לנגד ענינו חזון שמתגשם, אברכים ספרדים, עם ראש מורם, עם המסורת האמיתית של אבותינו הקדושים, ומקימים קהילות ותלמודי תורה וישיבות.

“ואנחנו רוצים עכשיו להמשיך את הקו הזה. הגיע הזמן גם כן שבנותינו צריכות להיות על אותו גל. ודאי שצריך לעשות את זה בשלבים. גם הישיבות הספרדיות שקמו, לא מתחילה כולם באו, אבל עם הזמן ברוך ה’, הן הלכו וגדלו, וכך יהיה בסמינרים ובבתי הספר. כן, אנחנו נפסיק להתבייש מהצל של עצמנו, הגיע הזמן!”

הוא הדגיש: “החזון הגדול הוא להתחיל מכיתה א’. ברוך ה’ הוקם כבר בית יעקב ספרדי, למשפחות אברכים, ברמות וכבר מתחילים שנה שלישית. כעת יושבים אברכים מבית וגן וקריית יובל בכינוס להקמת בית יעקב באזור שם. החלום מתגשם”.

צילום: טוויטר שמעון ליברטי

הגאון רבי יהודה כהן:  “השאלה שעומדת בפנינו היא איך עושים את זה, ואיך נותנים מענה לחששות שיש לאברכים ולמשפחות בנושא, ואנחנו מכירים את הדברים, יש כאלה שחושבים שאם הבת תלמד בסמינר פלוני זה ‘יפגע’ בה בשידוכים וכדומה. ולכן, אם אנחנו ראשי הישיבות הספרדיות, לאחר שיפתחו המוסדות וגם המוסדות שכבר קיימים ויכנסו למהלך הזה, ואז ראשי הישיבות ילכו וידברו בישיבות שלהם עם הבחורים ויאמרו להם שהבנות בסמינרים הללו הן מצוינות, הן יראות ושלמות, יבהירו להם שאנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההתנהלות והחינוך שם ואתה יכול למצוא שם שידוך ראוי לבנות איתו בית נאמן, שתחיו יחד בשלום ורעות. לצערנו אנחנו רואים בעיות שונות בשלום בית, שחלקן נובעות מהחינוך שהבנות קיבלו, ולכן אנחנו צריכים להחדיר את זה לתלמידים שלנו, אצלנו בישיבות, שיעדיפו לקחת שידוך דווקא מהסמינרים האלה”.

יו”ר תנועת ש”ס אריה דרעי פרס את תמונת המצב הנוכחי והאתגרים השונים. הוא הבהיר: “אין ספק שהבעיה הגדולה היא שאין בתי ספר יסודיים מכיתה א’, ואז כל הבעיה הייתה נפתרת. אנחנו משנים גם את זה, מתחילים לפתוח כיתות א’, זה לא קל ולא פשוט, אני מאמין שבעוד שנתיים כבר יהיו בכל השכונות בירושלים בתי ספר יסודי לבנות אברכים, וכבר אני רואה את הפניות שיגיעו אלינו להפעיל לחץ שיקבלו את הבנות שלהם לבתי ספר האלה. זה יקרה.

“אבל בינתיים אנחנו צריכים לדאוג לבנות שכעת ובשנים הקרובות עולות לסמינר ולתת להם את המענה הטוב ביותר, בלי להזדקק לחסדי אחרים ולהידפק על דלתותיהם כעני בפתח”.

הוא הוסיף: “לא צריך להתרגש אם פלוני או אלמוני יגידו ככה או ככה. ברגע שתצא הקריאה הברורה, ויבינו שכל הכוחות התורניים והציבוריים מופנים בשביל לבנות ולקדם את הדבר הזה, זה יצור שינוי אווירה בציבור. מי שרוצה ללכת ולהתקבל לסמינרים אחרים שתעשה את זה. אבל ללכת ולהילחם שיקבלו ולתת להם עוד תקציבים שלא מגיעים להם רק כדי שיסכימו לקבל את הבנות, זה דבר שאנחנו לא חייבים לעשות. מה שאנחנו חייבים זה לתת לבנות אלטרנטיבה ראויה, ולכן בזה צריך להשקיע את כל הכוחות. במקום להפנות את כל האנרגיות והתקציבים לשם, לנצל את זה לבנות את התשתית הראויה גם בסמינרים הקיימים וגם לפתוח ולהקים עוד סמינרים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מוטב מאוחר מאשר30שנה בחוסר עשייה
    14/06/2020 21:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. רק שהבנות לא תיסבול את שיטתם לקבלת קולות ותו לו