בג”ץ פסל את חוק ההסדרה: לא חוקתי • אדלשטיין: לשים לכך סוף

בית המשפט פסל את החוק שנועד להכשיר את ההתיישבות ביו"ש • הליכוד: "מצער שבית המשפט התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש" • אדלשטיין: "בג"ץ איבד את זה. הופך עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית"
אריה ריבקינד
י"ז סיון התש"פ / 09.06.2020 19:17

ברוב של שמונה שופטים מול אחד החליטו שופטי בית המשפט העליון לקבל את העתירות שהוגשו נגד חוק ההסדרה, שנועד להכשיר את התיישבות ביהודה ושומרון – ולפסול אותו.

החוק נחקק בפברואר 2017, והעתירות נגדו לבג”ץ הוגשו מיד לאחר השלמת הליך החקיקה. כחצי שנה לאחר החקיקה, בעקבות העתירות שהוגשו לבית המשפט, הוציא שופט בג”ץ ניל הנדל צו שמקפיא עד להחלטה אחרת את יישום החוק.

בחוות הדעת העיקרית קבעה הנשיאה חיות: “לגישתי יש לאמץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה ולהורות על בטלותו של חוק ההסדרה. תוצאה זו נובעת מן המסקנה אליה הגעתי ולפיה החוק אינו עומד באמות המידה החוקתיות של המשפט הישראלי. נוכח מסקנה זו, מתייתר הצורך להכריע בשאלות עקרוניות נוספות וכבדות משקל המועלות בעתירות”.

חיות הוסיפה: “מבחינת התוצאה מתקיימת אפליה בין תושבי האזור הישראלים לתושבים הפלסטינים בכל הנוגע להסדרת הבנייה הבלתי חוקית באזור, מבלי שניתן להצביע על שוני רלוונטי בהקשר זה בין האוכלוסיות המתגוררות בישובים אלה. על כן, ניתן לקבוע כי חוק ההסדרה פוגע בזכות החוקתית לשוויון ולכבוד של תושבי האזור הפלסטינים”.

הליכוד הגיב: “מצער שבג״צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש”.

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: “בג”ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג”ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות”.

כחול לבן: “חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש”.

שר התקשורת ח״כ יועז הנדל ויו״ר ועדת החוץ והביטחון ח״כ צבי האוזר: “יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות”.

שר ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ: “המענה לפסילת חוק ההסדרה – ריבונות עכשיו ביהודה ושומרון. עלינו לפעול בכל הכוח כדי שזה יקרה בהקדם”.

ימינה: “בית המשפט ממשיך לדרוס ברגל גסה את הדמוקרטיה ושוב מתערב בנושאים שאינם בתחום שיפוטו ומבטל את החלטת נבחרי הציבור. ימינה הגישה כבר את חוק פסקת התגברות שיעשה סוף לבושה הזו ויחזיר את המדינה לעם. מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים ממשלת גנץ נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו”.

בצלמו: “רק לפני שבוע סירב בג”ץ להרוס בתי מחבלים, למרות שברור שאי ההרס יגרום לרצח חיי אזרחי ישראל. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מחייב דאגה לחיי אדם. אולם מתברר שוב שבשביל בג”ץ חוק יסוד כבוד האדם חל רק על הפלסטינים והמסתננים ולא על אזרחי ישראל. חובה לעצור את בג”ץ על ידי פסקת ההתגברות ומיד! כל רגע שעובר בג”ץ מסכן חיי אדם”.

יאיר לפיד הגיב: “מזכיר לכחול לבן שהם הודיעו שהם עומדים להגן על בג״ץ. אז הנה, יש עוד התקפה פרועה והיסטרית על בג״ץ מתוך הממשלה. מה אתם מתכוננים לעשות בעניין?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות