אטימות או חוסר הבנה? מה למדנו מהסערה של ‘פלאפל התאומים’

בעלי דוכן פלאפל התאומים בגבעתיים הודיעו כי עקב קושי כלכלי בעידן הקורונה הוא מוותר על תעודת הכשרות של הרבנות הרשתות החברתיות געשו בעד ונגד הרבנות, ופוליטיקאים שונאי חרדים הגיעו אבל מה באמת הסיפור?
ישראל יוספי
ט"ז סיון התש"פ / 08.06.2020 16:18

פלאפל ‘התאומים’ בעיר גבעתיים הוא מקום ידוע. אבל השבוע הוא יצר סערה לא בגלל הכדורים הטעימים שלו, אלא כזו הקשורה ביחסי דתיים-חילונים.

בעלי ‘התאומים’ הורידו את הכשרות של הרבנות, משום שלא יכלו לעמוד עוד, לטענתם, בעלות הכשרות והמשגיח.

בהודעה שנכתבה מטעמם נאמר: “לכל מי שלא יודע, אתמול החזרנו לרבנות את תעודת הכשרות. 42 שנים היינו עם תעודה, שילמנו בזמן, ועשינו כל מה שצריך, המשחק נגמר. הכי כואב, הדרך בה הם בוחרים את הצעדים שלהם לפרסום, כשמישהו מת מכינים מודעה בסגנון הזה – תתביישו. חייב להבהיר – אנחנו אנשים שומרי מסורת, עם אמונה שלמה בקדוש ברוך הוא, והפלאפל ישאר כמו שהוא, לא מתכוונים לשנות כלום”.

בעל פלאפל התאומים הסביר עוד בפוסט שכתב כי הסיבה לוויתור על תעודת הכשרות היא משום ש”אין באפשרותינו לשלם כספים מיותרים כבעבר”.

הסערה פרצה לאחר שרבנות גבעתיים פיזרה מודעות ברחבי העיר בהן הודיעה שהכשרות ב’פלאפל התאומים’ הוסרה.

פלאפל התאומים לא נשארו חייבים והוצאו הודעה מטעמם.

שי, הבעלים של ‘פלאפל התאומים’ הגיב: “הרבנות לקחה את זה צעד קדימה ופרסמה מודעות נגדנו שנראים מודעות אבל. היינו 42 שנים ברצף עם הרבנות היה אפשר לבוא בדרך מכובדת יותר. הייתי מצפה שישארו את הכשרות ויגידו לי מה המחיר שאני יכול לשלם”.

ברבנות ענו: “החזקת כשרות בעסק היא לא חובה. משגיח הכשרות זכאי לשכר על עבודתו ולא נדרש לעבוד בהתנדבות. ‏עסק ללא משגיח כשרות לא ניתן לפיקוח. ‏שכרו של משגיח בעסק כזה הוא בסביבות 500 שקלים”.

ברבנות הראשית הוסיפו: ‏”המועצה הדתית באה לקראתו, לא גבתה תשלום על חודשי הקורונה, אך גם את זה הוא לא רצה לשלם ולכן הכשרות הוסרה ועל כן נאלצנו לפרסם כי המקום אינו באחריותנו כפי שנעשה בכל בית עסק שמופסקת ההשגחה בו”.

על המודעות שהופצו אמרו ברבנות: “זו הודעה סטנדרטית שיוצאת על כל מקום שהרבנות מורידה את הכשרות, שהציבור ידע שהמקום יותר לא בהשגחתו. הרבנות מחוייבת לפרסם על כל בית עסק שהיא מורידה לו את תעודת הכשרות”.

אבל בכך הסיפור לא הסתיים: ברשתות החברתיות וגם פוליטיקאים חגגו. היו גם שונאי חרדים, כמו ח”כ אביגדור ליברמן וח”כ עודד פורר, שהגיעו אל המקום כדי ללבות את האש.

 

אחד המצייצים כתב: “פלאפל התאומים בגבעתיים, נקלע למצוקה כלכלית בגלל הקורונה, אז החליט לותר על התשלום למשגיח הכשרות. הרבנות, בתגובה, הסירה ממנו את הכשרות, ולא משנה לה שבעלי הבית הם שומרי מסורת. לב יהודי? חמלה? סיוע לחלש? לא ברבנות. שם הרי אף אחד לא יצא לחל”ת, ומצידם שהעסקים יקרסו”.

והיו גם גולשים רבים שצידדו ברבנות. אחד מהם צייץ: “הסיפור של פלאפל התאומים מידרדר מהר מאוד למחזות ההזיה ‘פרוטקשן’ של הרבנות? השתגעתם? אף אחד לא חייב את בעל העסק להחזיק בתעודה. רוצה שירות? תשלם. אבל כבר התרגלנו. הכי קל לנגח בתפקידי הדת”.

יאיר שרקי מחדשות 12 סיכם: “אני בעד הפרטה של הכשרות והפיכת הרבנות לרוגולטור, אבל לא בטוח שהמחיר יהיה זול יותר לבעלי העסקים: לטענת הבעלים של פלאפל התאומים הוא שילם כ-8500 ש״ח לשנה. כלומר כ-700 שח לחודש. ברבנות אומרים שהסכימו להוריד לו ל-500. בדקתי מה המחיר בכשרות האלטרנטיבית של צהר: 600 ש״ח + מעמ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות