דו”ח האוצר: הנפגעים הגדולים של ‘אבטלת הקורונה’ – חרדים ונשים

פילוח מושבתים מעבודה לפי מאפיינים דמוגרפיים חושף ששיעורי ההשבתה בציבור החרדי גבוהים בכ-8% משאר האוכלוסייה • הפגיעה בנשים ובחרדים נבעה בין היתר מהשבתת מערכת החינוך
שייע קליין
י"א סיון התש"פ / 03.06.2020 16:19

חרדים ונשים: למרות המאמצים בשנים האחרונות להגביר את מספר החרדים המשתתפים בשוק התעסוקה, דו”ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר קובע כי שיעור ההשבתה בקרב האוכלוסיה החרדית גבוה משמעותית משאר האוכלוסיה.

משרד האוצר ניתח את הנתונים של כ-877 אלף דורשי עבודה שנרשמו בשירות התעסוקה בתחילת חודש מרץ, ובדק את המאפיינים הדמוגרפים של העובדים במשק פוטרו מעבודתם או הוצאו לחל”ת בימי משבר הקורונה.

הדו”ח החדש סוקר את המאפיינים של העובדים שהושבתו במשבר הקורונה, את פערי השכר בין המושבתים והמועסקים והסיכוי של עובד להיות מושבת.

מהנתונים עולה, כי בעוד שיעור ההשבתה באוכלוסיה החרדית עמד על 27%, בקבוצת הגיל המקבילה בשאר האוכלוסיה הוא עמד רק על 19%. לפי הערכת האוצר, נתון זה נובע בעיקר מהשבתת ענף החינוך, בו מועסקים רבים מהחרדים.

מהדוח עולה ש-56% מהעובדים המושבתים הם נשים, למרות שאלו מהוות רק 50% מהאוכלוסייה. אלא שבעוד שיעורי ההשבתה של נשים גבוהים ביחס לאלו של גברים בכל קבוצות האוכלוסייה, הם בולטים במיוחד בחברה היהודית.

עוד עולה מהדו”ח, כי הסיבות לשיעורי ההשבתה הגבוהים יחסית באוכלוסייה החרדית קשורים, בין היתר, למאפיינים כמו רמת ההשכלה ותמהיל ענפי התעסוקה. הנתונים מצביעים כי 89% מהעובדים (מכלל האוכלוסייה) שהושבתו במהלך הקורונה הם ללא תואר אקדמי ושיעור ההשבתה של עובדים מהציבור החרדי גבוהים משמעותית מהממוצע בכלל האוכלוסייה, ללא קשר לרמת ההשכלה שלהם.

גם בקרב משקי בית עם שני מושבתים, קיים פער משמעותי של השבתה בקרב העובדים מהציבור החרדי.

בעוד בקרב האוכלוסיה היהודית שאינה חרדית מספר משקי הבית עם שני מושבתים עומד על כ-19% מסך משקי הבית המושבתים; בקרב האוכלוסייה החרדית שיעור משקי הבית עם שני מושבתים, מגיע ל-28% ברמות ההכנסה הנמוכות ויורד רק עד 12% ברמות ההכנסה הגבוהות ביותר.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות