“נתקע כי נתקע, בישראל זה ככה”: רק 40% זוכים למרחב של 4.5 מ”ר

רק 40% מהאסירים מקבלים מה שבג"ץ פסק • יו"ר ועדת הפנים: "לא בונים בית כלא מהיום למחר. זה לוקח שנים. אם אתה שם את הברקס היום זו בכיה לדורות" • מ"מ נציב שב"ס: "על פי מחקרים אני צריך להיערך ל-17,000 אסירים בשל גידול אוכלוסייה"
אריה ריבקינד
י"א סיון התש"פ / 03.06.2020 13:59

המועד שבו נדרש שירות בתי הסוהר להגיע למרחב אישי של 4.5 מ”ר לאסיר חלף לפני חודש, והיעד הושג רק עבור 40% מהאסירים, כך הודיעה המדינה בהודעתה לבג”ץ.

ועדת הפנים, בראשות ח”כ מיקי חיימוביץ’, דנה היום (רביעי) בסוגיה.

יו”ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח”כ מיקי חיימוביץ’: “מעבר לסוגיית העמידה בפסק בג”ץ בעניין הצפיפות בבתי הכלא, הוועדה תעקוב ותעסוק רבות בצפיפות ובצורך הגובר בבניית בתי כלא חדשים ושיפוץ הקיימים. שנים ארוכות לא נבנה בית סוהר חדש בישראל ועבור נשים קיים רק בית סוהר אחד שנבנה בתקופת המנדט הבריטי וכמעט ולא שופץ מאז. למה בניית פרויקט הכליאה במגידו נתקעה?”

גונדר אשר וקנין, מ”מ נציב שב”ס: “נתקע כי נתקע. כי בישראל זה ככה. יכול היה להתקדם יותר”.

היו”ר חיימוביץ’: “מה עלות הבניה?”

גונדר וקנין: “כ-1.2 מיליארד. 30 מיליון עלה רק להעביר זכויות קרקע. זה נסגר לפני 3 חודשים. לצד המענה לפסיקת בג”ץ, חייבים תכנון אסטרטגי ארוך טווח. מי שמתכנן כליאה זה שב”ס. לא אף גורם אחר”.

ח”כ משה ארבל: “אגף התקציבים מתכנן הכל. קוראים לזה נומרטור”.

גונדר וקנין: “יש אלף מקומות פנויים בקציעות, אבל אף אסיר פלילי לא יכול לשהות שם. עצירים צריכים להיות מול תחנת משטרה. תושב באר שבע לא יישב בקישון. אני צריך להיות מוכן גם לאפשרות של שביתת רעב, וצריך להכין אגפים שיקלטו שובתי רעב. בקורונה פיניתי בית סוהר פלוס 50 אגפים להכין לחולי קורונה. על פי מחקרים אני צריך להיערך ל-17,000 אסירים בשל גידול אוכלוסייה”.

יו”ר הוועדה מיקי חיימוביץ’: “מה המדינה עושה בעניין חלופות מאסר?”

ד”ר נורית יכימוביץ-כהן, חוקרת המרכז המחקר והמידע בכנסת: “יש כמה מהלכים. יש פיילוט של בתי משפט קהילתיים. עד היום השתתפו בו 930 נאשמים. התוכנית כוללת תוכנית שיקום, מעטפת סוציאלית ומענה לבעיות פרטניות. מתוך 930 שהתחילו את התוכנית, רבע סיימו בהצלחה, רבע נשרו ומחצית בתוך התהליך”.

אורלי אלמגור לוטן, ראש צוות מרכז המחקר והמידע: “הפרויקט מייצג שינוי תפיסה. 82% מהמשתתפים היו כבר בעבר אסירים. אם הפרויקט יעבוד, הוא ימנע את הדלת המסתובבת. שיעור המשתתפים הערבים בפרויקט רק 17%, כששיעורם בקרב האסירים קרוב למחצית. אני לא יכולה להצביע למה, אבל צריך לבדוק את תהליך ההפניה לפרויקט”.

יו”ר הוועדה ח”כ חיימוביץ’ סיכמה את הדיון:

“הועדה תקיים במסגרת דיוניה סיור בבית כלא לבחון את המצב והתנאים בו. הוועדה תקיים דיון ייעודי בסוגיית חלופות המעצר אליו תוזמן שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר שחיברה את דוח דורנר שעסק בין היתר בסוגיה זו. הוועדה רשמה לעצמה את הודעת נציגי משרד האוצר כי בכוונתם להקים צוות משותף של משרד האוצר שירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון פנים כדי לבחון בעבודת מטה משותפת את הצורך והתוכניות לבינוי בתי כלא חדשים ושיפוץ אלו הקיימים. צריך לזכור שעסקנו היום בתנאי כליאה, אבל בסופו של דבר מדובר באנשים וזו צריכה להיות הגישה שלנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות