מה הסוד? מצבה מסתורית נחשפה במתחם אוהל הבעש”ט במז’יבוז’

בימים האחרונים נמצאה מצבה ישנה שנחשפה מבעד לאדמת בית העלמין במז'יבוז' שלא היתה ידועה עד כה • הרב ישראל מאיר גבאי מנסה לפענח: מה הסוד של ארבע אותיות בצורה הפוכה עם הכיתוב 'פ נ א ש' שנמצאו עליה
חרדים 10
י"א סיון התש"פ / 03.06.2020 11:58

במסגרת עבודת ניקיון של אגודת ‘אהלי צדיקים- גדר אבות’ בבית החיים העתיק במז’יבוז’ שבאוקראינה, בוצעו לפני חג השבועות – יום ההילולא של הבעל שם טוב –  עבודות של ניכוש עשבים ופינוי חפצים.

למרבה ההפתעה נחשפה מצבה שבורה ישנה שבצבצה מבעד לאדמת בית העלמין ולא היתה ידועה עד כה.

לפי דיווח בערוץ 7, יו”ר ‘אהלי צדיקים- גדר אבות’, הרב ישראל מאיר גבאי, מיהר לחפור סביב המצבה אל תוך מעבה האדמה, כדי לנסות לגלות את זהות המנוח הטמון תחתיה, אך לאחר שכל סביבות המצבה נחפרה והיא התגלתה כולה, נמצאה עליה רק השורה האחרונה של הכיתוב המלא שהיה רשום עליה: ‘תנצב”ה’.

כיון שכך, אין אפשרות לכאורה לזהות את שם הנפטר שעל קברו הונחה מצבה זו.

הרב גבאי: “הפלא הוא, שבחלק הפנימי בקצה המצבה שהיה טמון עמוק בתוך מעבה האדמה, נרשמו ארבע אותיות בצורה הפוכה, עם הכיתוב: ‘פ נ א ש’. שתי האותיות הראשונות ‘פ נ’ הן לכאורה ראשי תיבות של פ’ה נ’טמן.

“מעולם לא נתקלתי בסגנון כתיבה מוזר שכזה, שהמצבה תהיה כה גדולה וארוכה, עד שתהיה עם כל כך הרבה שורות של כיתוב, ובפרט סגנון הכתיבה בצורה ההפוכה בחלק של המצבה שהוכנס אל תוך האדמה; אשמח מאד לשמוע את תגובות הקהל הרחב על המצבה הזו ועל סגנונה הייחודי והלא-שגרתי”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מצבה פירוש
    03/06/2020 16:23
    תמר חפר
  1. נראה לי …” פה נטמנו אנשי שלומנו ” קצת מסביר למה המצבה גדולה ויש בה הרבה שורות

  2. פנאש
    03/06/2020 18:24
    קלמן
  3. אולי פנ ראשי תיבות פה נטמנו. אש ראשי תיבות אליעזר שרה הורי הבעש”ט

  4. כל הכבוד
    04/06/2020 11:12
    משה
  5. כל הכבוד להרב גבאי על הפעילות שלו