בנט מאשים: כך החריבה הממשלה את פרויקט הבדיקות במכון ויצמן

שר הביטחון לשעבר סיפר היום את הסיפור שלא סופר על האופן בו משרד הבריאות הכשיל במכוון את הפרויקט להרחבת מספר בדיקות הקורונה לעשרות אלפים • "פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים"
חרדים 10
י' סיון התש"פ / 02.06.2020 17:32

שר הביטחון נפתלי בנט סיפר אחר הצהריים (שלישי), בסדרות ציוצים בחשבון הטוויטר שלו – את סיפור הכשלת פרויקט בדיקות הקורונה של מכון ויצמן, שיכול היה לאפשר עריכה של עד 75 אלף בדיקות ביום.

בנט סיפר:

“איך ממשלת ישראל הצליחה להחריב את פרויקט מכון וייצמן לביצוע 60,000 בדיקות קורונה ביום. תהיו כאן איתי.

כפי שאתם כבר יודעים, יש שתי חלופות להתמודד עם גל קורונה שני: חלופה א׳ ‘פטיש’ – סגירה מחדש של מערכת החינוך, עסקים. מסיבות עיתונאים וכו׳. יעיל, אך משמיד פרנסה של מיליוני ישראלים.

חלופה ב’ ‘פינצטה’ – ממשיכים להפעיל כלכלה (כמעט) כרגיל, אך מאתרים, ‘שולפים’ ומבודדים את נשאי הנגיף באופן יומיומי, וכך קוטעים את שרשראות ההדבקה, ומונעים אובדן שליטה.

שני מדענים נפלאים ממכון ויצמן, הפרופסורים עידו עמית וערן אלינב, החליטו להירתם למשימה הלאומית. הם הסבו רובוט מיוחד במכון, וביצעו מספר פריצות דרך, כך שכל רובוט כזה מסוגל לפענח כ-15,000 בדיקות ביום, ברמת אמינות גבוהה מאד.

כאלה רובוטים יש 7-8 בישראל. אז מספיק 5 כאלה בשביל להגיע ל-75,000 בדיקות ביום. נשמע מושלם? אז זהו. פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים.

בתחילה סירבו לאשר למכון וייצמן גישה לנגיף, אחר כך מיררו חייהם בעוד דרישות הזויות, לכלכו עליהם בתקשורת.

לאורך כל הדרך, ממשרד הביטחון סייעתי להם להתגבר על הקשיים. אפשרנו ליטול דגימות מחיילים, סייענו להם בציוד, במשאבים, ועוד. ירדתי למכון מספר פעמים. כל מה שהיה צריך ממשרד הבריאות הוא אישור.

כן. רק אישור.

כשראיתי שמיציתי את כל האפשרויות, העליתי את הנושא ישירות לראש הממשלה שכמובן התלהב מאד מהפרויקט, אך ההתלהבות לא הפכה למעשה. בסוף, אנשי מכון וייצמן התייאשו. ‘מה אנחנו צריכים את הבלאגן הזה? רק רצינו לעזור. לא רוצים, לא צריך’. וזהו. ירדו מזה. לגמרי.

אפילו חיברתי להם את אנשי סיירת מטכ״ל, הבאתי לשם את מנכ״ל המשרד שלי וגם את כל הגורמים בצה״ל. אבל בלי אישור משרד הבריאות, הכל תקוע. זהו.

ישראל איבדה אפשרות לבצע 60,000 בדיקות ביום, ועדיין עושה כמה אלפים בודדים, באיחור ניכר, בחוסר דיוק, חולים ממתינים ימים ארוכים בבית וכאן אנחנו נמצאים. זו רשלנות, עצלנות, קיבעון. אך לא מאוחר.

אני קורא לראש הממשלה, להפעיל את כוחו, להעיר מחדש את הפרויקט, לפקוד על משרד הבריאות להתנפל מחדש על הפרויקט. זה אפשרי! זה בדיוק תפקיד דרג מדיני. החלופה של לסגור מחדש עסקים היא רשלנות קיצונית. אתם הממשלה, תמשלו!

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות