פרופ’ איתמר גרוטו: זה יהיה הרגע בו נחזור לאחור מבחינת ההגבלות

פרופ' איתמר גרוטו התייחס לתנאים בהם יוחמרו ההנחיות ויתוגבר מערך הבדיקה: "יש לנו אפשרות להגיע ל-40 אלף בדיקות ביום. אם מספר החולים יעלה - נעלה את הבדיקות"
אריה ריבקינד
י' סיון התש"פ / 02.06.2020 14:04

הוועדה לענייני נגיף הקורונה והיערכות למגיפות ורעידות אדמה, התכנסה היום (שלישי) באולם מעמד האישה בכנסת – ודנה בתמונת המצב העדכני על התפשטות המגיפה בישראל.

הדיונים נערכו בהשתתפותם של המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ איתמר גרוטו, ראש חטיבת ביטחון הפנים במל”ל, סמנכ”ל משרד העבודה והשירותים החברתיים, סמנכ”ל משרד החינוך, משנה מנכ”ל משרד הכלכלה ובכירים נוספים.

הדיונים מתרחשים על רקע מגמת העלייה המדאיגה במספר הנדבקים היומי בישראל בימים האחרונים, בייחוד במערכת החינוך.

יו”ר הוועדה, ח”כ יפעת שאשא-ביטון, נשאה דברים בפתח הישיבה וביקשה להעלות תכניות מפורטות הכוללת את הצעדים הבאים בטיפול בהתפשטות הנגיף בישראל בתחומים שונים.

אחריה נשא דברים המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ איתמר גרוטו, שטען כי המגמה בימים האחרונים השתנתה, וכי לאחר מגמת ירידה במספר החולים והמקרים היומי, חלה מגמת עלייה במספר מקרי ההידבקות, כאשר יש תנודות שבין 70 ל-100 נשאים מאומתים נוספים מידי יום.

גרוטו התייחס לבדיקות המעבדה שבוצעו לאיתור הנגיף: “לא צריך לערוך 15 אלף בדיקות למרות שיש לנו את היכולת הזו. עשינו הסכמים עם שתי מעבדות נוספות שיכולות להביא אותנו למצב שבו נוכל לערוך עוד 20 אלף בדיקות ביום, כך שנוכל להגיע לבין 35-40 אלף בדיקות ביום, וזה יהיה רלוונטי במקרה של הגל השני.

“המטרה שלנו היא לא לבצע בדיקות כי יש לנו יכולת, אלא רק למי שתואם את הקריטריונים שלנו. כך למשל אנשים שמפגינים תסמינים ובאו במגע עם חולה מאומת או ששבו מחו”ל – ייבדקו ראשונים.

“מבחינת בתי אבות, בשלב ראשון בודקים את מי שבא במגע עם חולה, וזה נתון לשיקול דעת רפואי. במרבית המקרים מתבצעת בדיקה. מבחינת מערכת החינוך ובתי הספר, אם מגיעים ל-2-3 מקרים נבדוק את כל בית הספר. לשמחתנו אין כרגע הרבה חולים אבל אם מספרם יעלה – נעלה את מספר הבדיקות”.

במענה לטענות ביחס לפערים במספרי הבדיקות היומיים, אמר: “אי אפשר ללכת ולערוך בדיקה לכל אחד, זו אמירה לא מקצועית”.

הוא התייחס לתנאים שיובילו להחמרה בהנחיות: “אם יהיו 100 חולים ליום שאינם קשורים לאותו מוקד התפרצות אחד, אז נצטרך לחזור לאחור מבחינת ההגבלות. כרגע שזה במוקד התפרצות אחד יש לנו תכנית למניעה שאינה כוללת את כל האזרחים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות