ללא הזמנות מודפסות: תקנון השמחות המהפכני של קרלין-סטולין
ועדה מיוחדת לסיוע בצמצום הוצאות השמחות של חסידי קרלין סטולין החליטה למסד שורה של תקנות שיוזילו משמעותית את הוצאות החתונה.
זאת לאחר שהאדמו”ר מקרלין סטולין הביע את רצונו שהחתונות של חסידיו ישנו מעתה את אופיים בצורה דרסטית, בעיקר משום העלויות הגבוהות.
“מהיום שמחת חתונה בקהילתנו לא תהיה אירוע המוני, ואף המשפחה המורחבת תצמצם את השתתפותה, והיא תיערך במימדים צנועים כפי שהיה לפני עשרות רבות של שנים”, כותבים חברי הועדה במכתב שפרסמו. “בנוסף הביע הרבי את רצון קדשו שבשמחת נישואין שמנגנים בה כלי זמר, תהיה התזמורת בצורה עדינה עם כלי נגינה בלבד, ללא בעלי מנגנים וכן שהשמחות יסתיימו בשעה מוקדמת”.
חברי הוועדה מוסיפים: “כן תוקנו תקנות לעת המצוה טאנץ שהוא כולו ענינים נשגבים, ולכן יש לקיימו בהתעוררות של שמחה, אך בזריזות ובצורה ראויה, ולא להעביר ולא למשוך את זמן המצוה טאנץ מעבר לנדרש.
“כך גם שמחת בר מצוה תחגג מהיום בקהילתנו בצניעות ובשמחה, בלא אירוע באולם, עם הגשת תקרובת מכובדת מינימלית ושתיית לחיים בבית הכנסת בשבת, בעת קידושא רבא או בליל הבר מצוה אחר מעריב בבית הכנסת או בבית חתן המצוות כעין ‘וואך נאכט'”.
חברי הוועדה מציינים, כי “כחלק ממגמה זו, הותקן לקיים ככל האפשר את שאר השמחות בבית הפרטי. ההמלצה היא שכאשר המקום בבית ממש צר מהכיל, לנסות ולהשתדל מאד לבקש משכן הסמוך לערוך גם בביתו, ולערוך את עזרת הגברים בבית אחד ואת עזרת הנשים בבית שני, או אצל ידיד או קרוב שביתו רחב ידיים”, כשהבקשה “מופנית בזה לכלל אנ”ש להעמיד את ביתם במקום הצורך”.
חברי הוועדה מדגישים: “תקנות יסוד אלו מטרתן גם להשליך על כל הגישה לעריכת שמחות, והתקוה היא כי אנ”ש ישכילו להשקיע כמה שפחות בביגוד, שכירת שמלות, תסרוקות, וכדו’, פרחים ותפאורה ושאר דברים שמסתכמים יחד לסכומים נכבדים ואין בהם שימוש מעבר לשעות המועטות של זמן השמחה”.
עוד נאמר במכתב ששוגר לחסידים: “חשיבות מיוחדת יש לכך שהחתונה תוכל להסתיים בשעה סבירה. ועל כן מומלץ לקבוע את זמן החופה לשעה מוקדמת בערב, לאחר מכן תערך סעודת המצוה בפורמט מצומצם כמפורט בתקנות. את ה’מצוה טאנץ’ ניתן אף לערוך מיד לאחר הסעודה ובכך תוכל המשפחה הקרובה לחזור לאחריה לביתה, ועם סיום המצוה טאנץ בשעה שתקבע מראש, יגיעו חברי החתן וחברות הכלה לשמחת חתן וכלה למשך שעה וחצי.
“ניתן גם להשאיר את סדר החתונה כפי שהיה עד עכשיו והמצוה טאנץ יהיה בסוף החתונה, והריקודים יהיו, לדוגמא, משעה שמונה וחצי עד עשר. אך עדיין מומלץ לסיים את כל שמחת החתונה כולל המצוה טאנץ כמה שיותר מוקדם ולא יאוחר משעה עשר וחצי”.
חברי ‘הוועדה לסיוע בצמצום הוצאות שמחות’ מבהירים כי “מטרת התקנות היא לא רק על מנת לגרום לצמצום הוצאות ליל החתונה, אלא גם להביא למצב שהשתתפות אנ”ש – ובפרט הגרים במרחק, בשמחה, לא תצטרך להיות דווקא בדרך של הגעה פיזית לאולם בעת החתונה לאחל מזל טוב. מעתה ההשתתפות בשמחה תהיה גם באיחולי מזל טוב פנים אל פנים בעת מפגש עם המחותנים, בריקודים בעת הקידוש באויפרוף, ובשבת שבע ברכות בבית הכנסת, ואף בשיחת טלפון, שליחת מכתב, מייל או הודעה עם איחולים חמים וברכות לבביות לזוג ולמחותנים לפני ואחרי השמחה”.
לפי התקנות החדשות, “רק קרובי משפחה שפורטו בתקנה ומספר ידידים קרובים ממש ישתתפו בסעודה. קרובי משפחה מהמעגל השני ושאר ידידים קרובים יכנסו במשך כל זמן החתונה לאיחולי מזל טוב ושהות קצרה. יתר אנ”ש ידידי החתן והמחותנים אשר אף הם שמחים בשמחתם, יטלו חלק בשמחה מריחוק מקום וקירוב לב.
“מכיון שאולמות החתונה כיום מושכרים במחירים גבוהים מלכתחילה, ואף מגבילים בכמות מינימום של מנות וכן מייקרים מאוד את מנות הבר, על כן בשלב הראשון של יישום התקנות תסודר אפשרות על ידי ארגוני העזרה שתחת מוסדותינו לערוך את החתונות באולמות בר מצוה, כשההוצאות והסידורים הטכניים הראשוניים להתאמת המתחמים לחתונות (חופה, חדר יחוד – בדירה סמוכה או פתרונות אחרים, כסא כלה וכדו’), ימומנו בתמיכת המוסדות בכל עיר”.
על פי הוראת האדמו”ר, יתאפשר לערוך חתונות בחלק מבתי המדרשות, לפחות עד שימצאו סידור הולם אחר, במחיר מוזל ממש – כשהמחותנים ישלמו סכום סימלי שיקבע לקופת בית הכנסת מעבר להוצאות הניקיון, מים וחשמל, ובלבד שהחתונה תיערך לפי כל התקנות.
הוועד מבשר, כי “כדי להמשיך בחלק ב’ של התקנות, שמתמקד ברכישות ובשירותים שונים, מצויים בימים אלו ארגוני העזרה שעל ידי מוסדותנו בעיצומה של מלאכת ארגון וגיבוש חבילת שירותים הנצרכים מעת סגירת השידוך עד לאחר השבע ברכות. בחבילה יהיו מתנות לחתן ולכלה, שמלת כלה, שירותי קייטרינג לסעודת חתונה, למנות הבר ולסעודות שבע ברכות, צלמים, תזמורת, מוצרי חשמל ורהיטים, במחירים שיקבעו על ידי הועד. החבילות תהיינה מוזלות ומסובסדות”.
זמן חלות התקנות: מיום פרסומם ועל כל דבר שעדיין לא הוזמן. אלו שהזמינו כבר ובאפשרותם לחזור בהם, או למכור את זכותם באולם לזולתם – שאינו מאנ”ש,
כדאי ומומלץ הדבר.
הרבי מקרלין סטולין. צילום: שוקי לרר, באדיבות המרכז למקומות הקדושים
ואלה התקנות:
א. קידושא רבא
כפי שנתקן מכבר, הכיבוד לקידוש גם בעזרת נשים יוכן על ידי גבאי בית הכנסת כדלהלן: אצל הגברים יוגש טורט וקוגל איטריות ומשקאות קלים. לנשים יערך בעזרת נשים בלבד, ובמידת הצורך באולם שבבנין בית הכנסת, והכיבוד יכלול שני סוגי עוגות, קוגל איטריות או קוגל תפו”א ומשקאות קלים.
בעל השמחה ישתתף בעלויות הכיבוד. אין להכין או להביא כיבוד באופן פרטי.
ב. בר מצוה
במקום אירוע ה’קבלת קהל’ באולם, יחגגו מעתה את שמחת הבר מצוה בבית הכנסת בקידושא רבא בשבת שלאחר יום הבר מצוה, כשחתן הבר מצוה יושב בראש, עם שירת ‘קשר תפילין’ לאחר ‘אסדר לסעודתא’. הכיבוד יוכן כפי התקנות שנתקנו לעריכת קידושא רבא, הן אצל הגברים והן בעזרת הנשים. אין להביא משפחה מחוץ
לעיר לשבת מלבד הסבים.
לחילופין במקום לערוך ‘קידושא רבא’ בשבת, ניתנת האפשרות (למשל למי שחפץ שמשפחתו המורחבת או אורחים שאינם ממתפללי בית מדרשו יוכלו להשתתף באירוע), לערוך אירוע ‘קבלת קהל’ עם התפריט של ‘קידושא רבא’ בליל הבר מצוה לאחר מעריב, כל אחד בבית הכנסת בו הוא מתפלל. הכיבוד יוזמן על ידי הגבאים
וכפי התקנות הנ”ל שנתקנו לקידושא רבא (ולמי שחפץ בכך גם בעזרת הנשים). בעל השמחה ישלם עבור כל ההוצאות. אפשרות נוספת, במקום האירוע בבית כנסת בליל הבר מצוה, ניתן לערוך את אותו אירוע עם אותו כיבוד בבית הפרטי.
ג. אירוסין עד החתונה
שכר שדכנות: שכר שדכנות לא יעלה על ארבעת אלפים ש”ח לכל צד.
מסיבת אירוסין: תערך שמחת ‘ווארט’ בבית (או בבית אחד מהמשפחה), ויוזמנו בני המשפחה הקרובה וידידים קרובים מאד. המוזמנים יכובדו בכיבוד קל ללא הזמנת קייטרינג, ובתפריט דומה לקידושא רבא. אלו שסגרו מאוחר בלילה או באמצע היום יכולים לערוך את אירוע ה’ווארט’ באותה מתכונת בימים שלאחר מכן בבית פרטי.
הזמנות: מומלץ להימנע מהדפסת הזמנות שהיא טירחה והוצאה מיותרת, ולהסתפק בהזמנה בבתי הכנסת, בהודעות, במייל, ובקוים טלפוניים.
ד. שבת אויפרוף
סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן. (וכשאין אפשרות טכנית בבית או שהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). כשהורי הכלה גרים מחוץ לעיר, וברצונם להשתתף בשמחת האויפרוף, ניתן להזמינם עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך ניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת החתן, אך להשתדל שעל ידי הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם.
עליה לתורה: אחר עלות החתן לתורה יזרקו מעזרת הנשים אגוזים- שקדים בשקיות, וסוכריות בלבד שיוזמנו על ידי הגבאים. קידושא רבא: כמופיע לעיל בסעיף א’.
ה. חתונה
שמחת החתונה: תערך באולם או במקום ששכירת המקום לא תעלה יותר משלשת אלפים שקלים, ושהמחותנים לא יחוייבו בהזמנת מינימום של מנות לסעודה או בהזמנת מנות בר דוקא אצל קייטרינג מטעם האולם – שמחיריו הם הרבה מעבר למחירי עלות. (פתרונות לקיום תקנה זו יפורסמו בנפרד).
סעודת המצוה: בסעודה ישתתפו החתן והכלה, המחותנים, הסבים והסבתות, אחי ואחיות החתן והכלה עם כל צאצאיהם, אחי ואחיות המחותנים עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים), וכן מספר מצומצם של ידידים קרובים.
מנות בר לכיבוד קל: יוגבל לכיבוד הכי פשוט ומשקאות קלים, וכפי שיראו לנכון ארגוני החסד הקהילתיים המכינים את הבר, כאפשרות הכי זולה וכדאית למחותנים.
תזמורת: יוזמן תקליטן או אורגן לנגן בחתונה. ניתן להוסיף לאורגן: או בעל מנגן או כלי זמר נוסף. לא מעבר לכך.
מצוה טאנץ: יש לערוך את המצוה טאנץ בזריזות ולא למשוך הזמן מעבר לנדרש. יש להימנע מלקחת גראמער, ואם מכריזים בהזמנה לרקוד לפני הכלה, להשתדל להכריז בצורה פשוטה. במצוה טאנץ ירקדו לפני הכלה, המחותנים, הסבים והחתן בלבד, ויש להמנע מלכבד אחי וגיסי החתן והכלה או אחי וגיסי המחותנים וכן אורחים וכדו’. כשיש אורח או קרוב משפחה – רב ונשוא פנים אפשר גם לכבדו. כשאב המשפחה נעדר ל”ע מהשמחה ניתן לכבד את בניו על מקומו.
ו. שבע ברכות
מאוד מומלץ להשתדל לערוך את שמחות השבע ברכות בבית פרטי (או במקום הניתן לשימוש עבור תשלום הוצאות בלבד) ובצורה מצומצמת ולחסוך ככל שניתן בהוצאות מיותרות.
ז. שבת שבע ברכות
סעודות שבת: את הסעודות יערכו בבית המחותן (וכשאין אפשרות טכנית בבית או כשהדבר קשה מאד, ניתן לשכור אולם קטן וזול). ניתן להזמין את הורי החתן עם בני ביתם (ללא צאצאיהם הנשואים). במקום הצורך אפשר להזמין 3-2 מחברי החתן לסעודה. וניתן להוסיף מספר אורחים מצד משפחת הכלה, אך להשתדל שעל ידי
הזמנתם לא יצטרכו להעביר את הסעודות לאולם.
מי שנשתדך עם אחד שלא מאנ”ש: יבקש וישתדל לערוך יחד עם המחותן את כל השמחה לפי התקנות, ואם המחותן אינו חפץ בכך, ישתדל בכל זאת ככל האפשר ברוח טובה להיצמד לתקנות בחלקו שלו, כגון מתנות, שבת אויפרוף בצד החתן או שבת שבע ברכות בצד הכלה, שבע ברכות שנערכים מצד המחותן מאנ”ש וכן הלאה.
תגובות
אין תגובות