שלמנו עשרת אלפים, ובעל האולם אמר לנו: ‘מקדמה לא מחזירים’

הזוגות שילמו מקדמות כדי לתפוס תאריך, אבל באולמות לא מוכנים להחזיר את כספם - ואומרים: תחגגו בחצר • חתן לחרדים 10: "לקח אותנו לחצר קטנה, לא הגיוני בכלל להתחתן שם" • הגר"צ בוארון: חובה להחזיר הכסף • ומה אומרים במועצה לצרכנות? • בעל אולם: "ממתינים לפסק של בי"ד"
ישראל יוספי
כ"ו אייר התש"פ / 20.05.2020 11:46

חתנים וכלות שבאו בברית האירוסין לפני התפרצות נגיף הקורונה בישראל, שילמו מיד בתחילת ההכנות לקראת חתונתם מקדמות לבעלי אולמות – כדי לסגור אולם ותאריך נחשק.

אלא שבעקבות התפרצות הנגיף והוראות ההרחקה, לא קיימת עד כ”ב בסיון אפשרות להינשא באולם, אלא רק במרחב הפתוח.

אז מה עושים עם דמי המקדמה ששולמו? רבים מבעלי האולמות לא מוכנים להחזיר את המקדמות ששולמו, ומדובר באלפי שקלים, ובמקרה הטוב מחייבים את בני הזוג להינשא בחצר האולם.

“הייתי אמור להתחתן באולם בירושלים”, מספר יעקב דניאלס בשיחה עם חרדים 10. “סגרנו תאריך לפני התפרצות נגיף קורונה, שילמנו מקדמה של עשרת אלפים שקלים בשביל לתפוס תאריך, סגרנו תאריך ל-י”ט אייר.

“בגלל נגיף קורונה לא יכולנו לקיים באולם את האירוע,  דיברנו עם בעל האולם ואמרנו שבעקבות הוראות משרד הבריאות לא נוכל  לקיים את האירוע משום שמותר רק במרחב פתוח 50 איש, ביקשנו שיחזיר לנו את המקדמה ששילמנו.

“בעל האולם אמר: תקיימו את האירוע מחוץ לאולם, ואסדר לכם חופה ותזמינו עד  50 איש, ושלח לנו תמונות של המקום  בו נוכל לקיים את החתונה”.

יעקב וכלתו הלכו לאולם כדי לראות מקרוב. “לקח אותנו לחצר קטנה בחוץ, הביא לנו מקום אחר ולא מה שסגרנו, ואת כמות האנשים שרצינו להזמין – הוא לא הסכים.

“אני ואישתי אמרנו שלא נוכל להתחתן במקום כזה, מקום קטן, לא הגיוני בכלל להתחתן בו. בקשנו בחזרה את המקדמה ששילמנו והוספנו שהמקום לא עומד בכללי משרד הבריאות ולא נוכל לקיים את האירוע אצלו.

“ענה לנו בעל האולם: ‘מקדמה ששילמתם, אנחנו לא מחזירים’. כך אמר.

“משום שלא רצינו לדחות את החתונה, סגרנו בגן אירועים מאוד גדול שאפשר להכניס בתוכו יותר מ-50 איש ברווח, לפי הוראות משרד הבריאות. משום שאנחנו משפחה גדולה לא התאפשר להזמין רק 50 איש. שילמנו עוד 11 אלף שקלים על הגן אירועים,  חוץ מעשרת אלפים השקלים שבעלי האולם לא הסכים להחזיר”.

צילום אילוסטרציה: באדיבות המצלם. לאולם אין כל קשר לכתבה

חרדים 10 פנה אל הדיין הרב ציון בוארון, בעבר חבר בית הדין הגדול.

האם בעלי אולמות שקיבלו מקדמות וכעת לא מתאפשר בגלל הקורונה לקיים את האירוע – צריכים להחזיר את המקדמה?

“לפי ההלכה – בעל האולם צריך להחזיר את הכסף ששילמו לו”, קובע הגר”צ בוארון. “זו ההלכה. לא מהבטן. הוא צריך להחזיר את הכסף, כי זו מכת מדינה. הזוגות שמתחתנים לא אשמים. אם היה יכול להשכיר לאדם אחר במקומם – לא היה חייב להחזיר את המקדמה. אבל במצב הנוכחי הוא לא יכול להשכיר לאף אחד”.

ומה אומרים במועצה הישראלית לצרכנות?

דניאל: “מצופה מבעל האולם שיחזיר את המקדמה ששילמו לו, הנושא הזה טרם הוכר בבית המשפט. ‘המועצה’, כמו האזרח הקטן, ממתינה לפסיקות בנושא”.

היא הדגישה: “אם המתחתנים לא מגיעים להסדר עם בעל האולם, וזה נכון לכל המתחתנים בכל האולמות – שהחתן או הכלה ישלחו מכתב לבעל האולם ויכתבו לו בכתב, שהם מבקשים שישיב להם את המקדמה ששילמו, לאחר שלא הגיעו להסדר. משום שלא התקבלה שום תמורה, אנו מבקשים שיחזיר לנו את המקדמה.

“במידה ויסרבו, ורוב הסיכויים שיסרבו – הצעד הבא זה לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות, ולפרט את פרטי המקרה”.

כמה זה יעלה להם?

“אחוז אחד מסך התביעה. לדוגמא: אם מדובר ב-10 אלף שקלים יגבו מהם 100 שקל אגרה”.

צילום אילוסטרציה: באדיבות המצלם. לאולם אין כל קשר לכתבה

ואולי בכל זאת יהיו בשורות טובות לזוגות שבאו בברית הנישואין?

זושא, מ’אולמי מונדיאל’ בירושלים, אומר לחרדים 10: “כרגע בעלי האולם נלחמים מול המדינה לקבלת פיצוי ופתיחת האולם. כרגע לא מחזירים מקדמות שהחתנים והכלות שילמו, משום שהאולם לא עובד. לאחר חג השבועות, נושא החזרת המקדמות יבחן מול בעלי האולם ואולי יהיה החזר חלקי למתחתנים”.

וכיצד נוהגים באולמות אחרים?

הנהלת אולמי קונקורד בבני ברק: “מי ששילם חמשת אלפים שקלים מקדמה ובעקבות הוראות משרד הבריאות לא יכלו לקיים האירוע, נגבה מהם רק אלף שקלים דמי טיפול, ושאר הכסף יוחזר לזוג”.

אולמי ‘כליל מלכות’ בבני ברק: “מי שסוגר כרגע תאריכים, האולם לא גובה מקדמות. מי שסגר ושילם לפני חג הפסח יכולים לקיים בחצר האולם, ואם לא מעוניינים אנחנו ממתינים לפסק הלכה של בית דין גדול בירושלים שיכריע מה לעשות בעניין  המקדמות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המדינה צריכה להחזיר את הכסף
    20/05/2020 13:55
    יעקב
  1. בעל האולם היה מוכן לערוך את האירוע.
    החתן והכלה היו מוכנים לערוך את האירוע.
    המדינה לא היתה מוכנה לערוך את האירוע.
    שהמדינה תשלם…

  2. פסיקה של דיין משמיעת צד אחד מה אומר על דיין כזה ועוד ברבנות שמתירה ממזרים
    22/05/2020 14:37
    אמסלם
  3. פסיקה של דיין משמיעת צד אחד מה אומר על דיין כזה ועוד ברבנות שמתירה ממזרים