הגיוס, התקציב, סטטוס-קוו, ג’ובים: ההסכם של יהדות התורה והליכוד

בטיוטת ההסכם בין הליכוד ליהדות התורה נקבע: הסטטוס קוו "כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל" יישמר, ואם חוק הגיוס ייפסל על ידי בג"ץ, נתניהו וגוש הימין יפעלו "לתיקון הפגיעה" • פורר: "נתניהו וגנץ ערכו מכירת חיסול למפלגות החרדיות" • שלח: "ממדי הכניעה הולכים ומתרחבים"
חרדים 10
י"ט אייר התש"פ / 13.05.2020 17:52

סעיפי ההסכם הקואליציוני של יהדות התורה עם הליכוד וראש הממשלה כוללים קידום של חוק הגיוס לשביעות רצונן של הסיעות החרדיות, שמירת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה “כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל”, כמו גם שמירת מעמדו ועצמאותו של החינוך החרדי, התנגדות של חברי הכנסת של הליכוד לכל חקיקה שיש בה שינוי בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה. כך עולה מטיוטת ההסכם, שפורסמה היום (רביעי) על ידי יקי אדמקר בוואלה.

בהסכם נכתב: “לא תינתן הסכמת נציג הליכוד המשמש כמ”מ יו”ר ועדת השרים לחקיקה לקידום חקיקה שיש בה משום שינוי בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה. אם יהיה שינוי שיפגע בסטטוס קוו יפעלו ראש הממשלה ו’גוש הליכוד’ לתיקון הפגיעה על מנת לשמר את הסטטוס קוו”.

בנוסף, סוכם בין יהדות התורה לליכוד שתקציב הישיבות יעוגן כולו בתקציב המדינה ולא כפי שהיה עד היום, שחלקו ניתן מהכספים הקואליציוניים.

עם השבעת הממשלה, יחוקק חוק הגיוס על פי הצעת משרד הביטחון וצה”ל, אך יעדי הגיוס ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה, באופן שיהיה ניתן לשנות אותם.

לפי ההסכם, במידה והחוק ייפסל על ידי בג”ץ, יפעלו נתניהו וגוש הימין “לתיקון הפגיעה וזאת נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה, כאשר מדיניות הממשלה תהיה ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה”.

כמו כן, נערות חרדיות ודתיות “לא תיתקלנה במכשולים ובקשיים בקבלת פטור” מצה”ל אם הן עומדות בתנאים”.

בהסכם, יהדות התורה מתחייבת לתמוך בכל עמדה של נתניהו “המתואמת עם ארה”ב, הנוגעת באופן ישיר או עקיף לעניין החלת הריבונות בממשלה ובכנסת”.

יהדות התורה צפויה לקבל במסגרת חלוקת התפקידים את משרד הבינוי והשיכון (יעקב ליצמן), כולל רשות מקרקעי ישראל וחברת דירה להשכיר, ראשות ועדת הכספים (משה גפני), שני סגני שרים במשרדי החינוך (מאיר פרוש) והתחבורה (אורי מקלב), ראשות ועדת החוקה (יעקב אשר) וראשות הועדה לפניות הציבור למשך 15 חודשים מתוך כל הקדנציה.

בנוסף סוכם בין הצדדים כי יקודם חוק נורבגי כלשהו עם עד 3 התפטרויות למפלגה עד 20 מנדטים ו-2 התפטרויות למפלגה עם יותר מנדטים.

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: “נתניהו וגנץ ערכו מכירת חיסול למפלגות החרדיות.

“‏במסגרת ההסכם נתניהו יקבל חסינות, גנץ כיסאות + סידורי דיור והמפלגות החרדיות יקבלו שליטה מוחלטת על התקציב, על הדיור ועל הקרקעות באמצעות משרד הפנים ובתמורה הציבור הכללי ישרת בצה”ל, יעשה מילואים ויישלם יותר מיסים. ‏חסל סדר שיוויון בנטל”.

ח”כ עפר שלח מיש עתיד-תל”ם תקף את כחול לבן בעקבות פרסום סעיפי ההסכם: “סירוס מוחלט של חוק הגיוס, זכות וטו מוחלטת לחרדים בענייני דת ומדינה, אישור חרדי לסיפוח, ועדת חוקה ליהדות התורה, שתנעל מהכנסת את מה שיישאר ממערכת שמירת החוק. על זה חתומים עכשיו גנץ ואשכנזי, בנוסף לאפס תפקידים בענייני קורונה. ממדי הכניעה הולכים ומתרחבים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גנץ ניצח
    13/05/2020 18:08
    דבורה
  1. זאת ממשלת אחדות חילונית