דו”ח האינטרנט הגדול חושף: איפה גלשנו וכמה דיברנו?

בכמה זינקו השימוש באינטרנט והסלולר והאם חזרו לרמה הרגילה? איזה אתרי מסחר דווקא הרוויחו מהקורונה ואלו שהפסידו? איזו אפליקציה עשתה את הזינוק המרשים ביותר ואיזו אפליקציה פופולרית דווקא איבדה גובה? ומה מלמדת אותנו אפליקציית Waze? • כל הפרטים מדו"ח מיוחד
נוחי גולד
י"ט אייר התש"פ / 13.05.2020 11:07

משבר הקורונה והסגר שהגיע בעקבותיו השפיע רבות על חיינו ועל האופן בו אנחנו משתמשים באינטרנט ובסלולר. כך עולה מדו”ח מיוחד שהכינו החברות בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes.

לפי הדו”ח, השימוש באינטרנט והשיחות בסלולר זינקו ועדיין לא חזרו לרמה הרגילה, הציבור מאס בשידורי האקטואליה, אתרי המסחר דווקא הרוויחו מהקורונה, והייתה אפליקציה שעשתה את הזינוק המרשים ביותר ואחרת, פופולרית, דווקא איבדה גובה.

אילן סיגל, סמנכ”ל השיווק של פלאפון, yes ובזק בינלאומי: “המחקר שערכנו בשלוש החברות אפשר לנו לנתח כיצד השתנו החיים שלנו בזמן אחת התקופות המאתגרות ביותר מאז קום המדינה.

“כבר בתחילת משבר הקורונה ראינו את השינויים הגדולים בהרגלים בכל תחומי החיים של הציבור בישראל: הפנאי, התרבות, הקניות, התנועה והאינטראקציות הבין אישיות.

“אפליקציית הזום ללא ספק הפכה למלכה של תקופת הקורונה, גם היום עם החזרה לשגרה החדשה יש עלייה עצומה בשימוש בה ולהערכתי היא תישאר אתנו עוד הרבה זמן. היא או אפליקציות דומות לשיחות ועידה המוניות, יחליפו חלק גדול מפגישות העבודה ואולי גם ממפגשים חבריים ומשפחתיים. הקורונה הוכיחה שפגישות וירטואליות אולי פחות נעימות אבל הן יעילות ועושות את העבודה”.

עיקרי הדו”ח:

• למרות החזרה לשגרה, השליחים של Wolt ותן ביס שהפכו לסמל של משבר הקורונה ממשיכים לעבוד קשה גם כיום, לאחר שהישראלים ממשיכים להזמין אוכל הביתה ולהשתמש באפליקציות אלו ברמה דומה לרמת משבר הקורונה. השליחים של רשתות המזון לעומת זאת יכולים לנוח כי רמת הזמנות המשלוחים אונליין מהסופרמרקטים שעלתה עד ל-130% יותר מבימי שגרה, חזרה לרמתה הרגילה.

• הישראלים חזרו להצטלם ולהעלות תמונות באינסטגרם לאחר ירידה משמעותית בשימוש באפליקציה בזמן הקורונה. אפליקציית הזום, מלכת הקורונה, עדיין פועלת בשימוש גבוה מאוד למרות החזרה לשגרה וממשיכה להחליף את הפגישות הפיזיות.

• אוהבים מרחוק – למרות שכבר אפשר לצאת מהבית, ירידה של 10% בשימוש באפליקציות הכרויות דווקא עם החזרה לשגרה.

• והרי החדשות: נמאס משידורי האקטואליה. לאחר עלייה של כ-120% בצפייה במשדרי האקטואליה והחדשות בתקופת משבר הקורונה, גם כיום יש צפייה גבוהה בכ-30% יותר מבימי שגרה. מעניין אבל פחות.

• כן, עוזב את העיר, אבל תלוי לאן – אמנם הכבישים כבר יחסית מלאים והפקקים חזרו אבל השימוש בוויז שירד עד ל-99% בליל הסדר מרמתו הרגילה, עומד היום על 30% פחות לעומת תקופת טרום הקורונה. לעומת זאת אף אחד לא חולם על ניו יורק סיטי. נתב”ג עדיין ריק.

• שומרים על הארנק – למרות החזרה לשגרה, הישראלים לא ממהרים להסתער על אתרי הקניות הבינלאומיים (אמזון, איביי, עלי אקספרס וכו’) שספגו ירידה של כ-20% בכניסות אליהם, ירידה שנמשכת עד היום.

ולחדשות בהרחבה:

הישראלים הסתערו על אתרי רשתות המזון ואפליקציות ההזמנות ממסעדות ועזבו את אתרי הסחר הבינלאומיים:

אתרי/אפליקציות משלוחי אוכל – המרוויחים הגדולים של משבר הקורונה. החל ממגבלת מאה המטרים חלה עלייה של 60% בשימוש באפליקציות אלו. עם גל ההקלות הראשון חלה עלייה 130% בשימוש באפליקציות. גם כיום קיימת עלייה של 100% בשימוש באפליקציות. הציבור לא מוותר על אוכל מבחוץ למרות החזרה לסוג של שגרה.

אתרי הסופרמרקטים – הציבור עבר להזמנות אונליין. בהגבלת המסחר וההתקהלות חלה עלייה של 40% בהזמנות אונליין, זה קפץ ל-100% במגבלת המאה מטרים. לאחר גל ההקלות הראשון חלה ירידה הדרגתית בהזמנה מאתרי האונליין וכיום ההזמנות אונליין הן פחות מימי השגרה בכ-20%.

סחר בינלאומי – המפסידים הגדולים מהקורונה הם אתרי הסחר הבינלאומיים (איביי, אמזון, עלי אקספרס וכו’) שספגו החל מסגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום ירידה של כ-20%. הירידה הזאת נמשכת עד היום.

הציבור בבית והרשתות החברתיות חוגגות, מלבד אחת:

זום – הקורונה והסגר החברתי עשו לזום רק טוב. אפליקציה שספק אם 50% מהציבור הכיר אותה לפני הקורונה, רשמה גידול של למעלה מ-5,000 אחוזים במספר המשתמשים באפליקציה!

ווטסאפ – השימוש בווטאספ עלה בכ-40% בתקופה שבין סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום ועד עוצר פסח. לאחר גל ההקלות השני השימוש בווטסאפ חזר לשימוש כמעט זהה כמו בימי טרום הקורונה.

טיקטוק – לאחר הגבלת המסחר וההתקהלות החלה עלייה של כ-30% בשימוש בטיקטוק. לאחר גל ההקלות הראשון חלה עלייה של 60% בשימוש באפליקציה שנשארה יציבה עד היום.

פייסבוק – עם סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום חלה עלייה של כ-30% בשימוש בפייסבוק. החל מהטלת מגבלת מאה המטרים השימוש התייצב על עלייה של 10% יותר מבימי שגרה, עלייה זו נמשכת עד היום.

אינסטגרם – הרשת החברתית היחידה שהפסידה ממשבר הקורונה. החל מסגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום, חלה ירידה של כ-10% בשימוש באינסטגרם. לאחר עוצר חג פסח השני החלה הרשת להתאושש והשימוש שלה כיום די דומה לשימוש בימי טרום הקורונה.

לא נעים להכיר – הישראלים משתמשים פחות באתרי ואפליקציות הכרויות דווקא אחרי החזרה לשגרת הקורונה.  השימוש באתרי ואפליקציות ירד בכ-10%. ירידה שנמשכת עד היום.

השימוש באינטרנט והשיחות בסלולר זינקו ועדיין לא חזרו לשגרה:

שיחות סלולר – מאז סגירת מערכת החינוך חלה עלייה של כ-25% בכמות שיחות הסלולר, השימוש הגבוה ממשיך עד היום גם לאחר גלי ההקלות הראשון והשני והחזרה של מערכת החינוך.

גלישה קווית – לאחר סגירת מערכת החינוך חלה עלייה של כ-35% בשימוש באינטרנט הביתי שהגיעה לכ-40%. גם כעת לאחר החזרה החלקית של מערכת החינוך, הגלישה גבוהה מהרגיל בכ-20%.

גלישה סלולרית – לאחר מגבלת מאה המטרים חלה עלייה של 15% בשימוש בגלישה סלולרית. כיום השימוש גבוה ב-10% מימי השגרה.

שידורי אקטואליה – הציבור מאס באקטואליה – לאחר סגירת מערכת החינוך ומעבר למתכונת חירום חלה עלייה של 120% בצפייה בשידורי אקטואליה, בתקופת פסח העלייה עמדה על 60%, בגל ההקלות השני כשהציבור חיכה לקבלת ההקלות חלה עלייה של 90% ומאז חלה ירידה עקבית בצפייה כשכיום יש צפייה של 30% יותר מהרגיל בשידורי אקטואליה.

נתב”ג ריק וגם הכבישים:

היציאה של ישראלים לחו”ל החלה לצנוח כבר עם ההכרזה על הבידוד הביתי לחוזרים מאיטליה. עם סגירת מערכת החינוך ומעבר המשק למתכונת חירום חלה ירידה של 95% במספר הטסים לחו”ל ועם ההכרזה על מגבלת 100 המטרים הירידה כבר הגיעה ל-99%. גם היום אין כמעט ישראלים שטסים לחו”ל. המדינה שספגה ראשונה את הירידה במספר הטסים אליה היא כמובן סין ולאחריה תאילנד וכמובן איטליה.

גם הכבישים שלנו היו ריקים בזמן תקופת משבר הקורונה והדבר ניכר בשימוש באפליקציית Waze שפחת בכ-40% עם ההכרזה על מגבלת מאה המטרים וירד בלמעלה ב-90% בזמן ליל הסדר.

גם היום השימוש באפליקציה לא חזר עדיין לשימוש זהה לשימוש בימי שגרה ועומד על כ-30% פחות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות