ברוטליות שוטרים במאה שערים? המשטרה זוכה לאמון גבוה מהציבור

סקר שנערך באוניברסיטה העברית: 40% חושבים שלעיתים קרובות השוטרים אינם נוהגים ביושר • וכמה מוכנים לדווח על הפרת תקנות של משבר הקורונה?
חרדים 10
י"ז אייר התש"פ / 10.05.2020 21:12

מסקר שנערך במכון לקרימינולוגיה שבפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית עולה,  כי כ-60% מהנשאלים הביעו אמון במשטרה במהלך אכיפת התקנות לשעת חירום בימי משבר הקורונה.

מנגד, כ־40% הסכימו עם המשפט “לעיתים קרובות (בשגרה) שוטרים אינם נוהגים ביושר”, המתייחס לתקופה שלפני המגיפה.

מטרת הסקר – שפורסם ב’ישראל היום’, ונערך על ידי החוקרות ד”ר גלי פרי וד”ר טל יונתן־זמיר, היתה לשקף את הציפיות והתפיסות של האזרחים בישראל ביחס לתפקיד המשטרה בהתמודדות עם משבר הקורונה לעומת השגרה.

הנתונים למחקר נאספו באמצעות שאלון עמדות אינטרנטי שבוצע בידי חברת ‘פאנל פרויקט המדגם’, בקרב מדגם של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, וכלל כ־2,200 משתתפים. הסקר נערך בימים שלפני חג הפסח.

הממצאים הראשוניים שהתקבלו ממחקר זה מתמקדים באוכלוסיית הרוב בישראל – אזרחי ישראל היהודים שאינם חרדים. אחד הממצאים המעניינים בסקר קשור לכך ש־40% מהנשאלים היו סבורים כי לעיתים קרובות בשגרה שוטרים אינם נוהגים ביושר – נתון מטריד שאינו מחמיא למשטרת ישראל.

עם זאת, אחוז המשיבים שהביעו אי־אמון ביושרת השוטרים בזמן קורונה צנח דרמטית ל־16%.

במקביל, כ־60% הסכימו עם המשפט “אני סומך על שוטרים שיתנהגו ביושר גם כשהם אוכפים תקנות לשעת חירום”.

ממצא נוסף נגע להתייחסות של הנבדקים לביצועי המשטרה בזמן שגרה ובזמן חירום. רק כ־47% הסכימו עם המשפט “המשטרה מתמודדת ביעילות עם משימותיה באזור מגוריי”, ורק כשליש הסכימו עם המשפט “משטרת ישראל מראה הצלחות רבות בהתמודדות עם הפשיעה בשנים האחרונות”.

לעומת זאת, בעת הנוכחית נראה שחל שינוי ביחס כלפי עבודת המשטרה, בעיקר בכל הנוגע לפעולותיה בהקשר למגיפה. כ־62% הסכימו עם המשפט “משטרת ישראל מתמודדת בהצלחה עם המשימות הניצבות בפניה בתקופת משבר הקורונה”.

ממצא אחר נגע לנכונות הציבור לשתף פעולה עם המשטרה בשגרה ובזמן חירום: ניכרת פחות נכונות לדיווח על הפרת תקנות של משבר הקורונה (יותר מ־60%) לעומת דיווח על ביצוע פעולה חשודה או פלילית במקום המגורים (יותר מ־80%).

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות