משרד המשפטים למשטרה: למה “חולצה לבנה וכיפה שחורה”? 

בעקבות הפרסום בחרדים 10: 'בצלמו' הגיש תלונה רשמית ליחידה למאבק בגזענות, בעקבות דו"ח של שוטרת בנתיבות לחרדי - בו ציינה: "שניהם חובשי כיפה ולבושים בחולצה לבנה“ • היחידה פנתה למשטרה: מדוע אמירות אלו רלוונטיות לדו"ח? • בצלמו: "הזמן שהגזענות כלפי החרדים תיעלם"
חיים טוויל
ט"ז אייר התש"פ / 10.05.2020 19:48

בעקבות הפרסום בחרדים 10: ארגון זכויות האדם ‘בצלמו’ הגיש בשבוע האחרון תלונה רשמית ליחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים, בעקבות הדו”ח שנתנה שוטרת תנועה בעיר נתיבות לצעיר החרדי נהוראי אשוש, שהרכיב את אחיו על אופניים חשמליים בטענה שהיה ללא מסכה וקסדה וציינה בסוף הדו”ח: “שניהם חובשי כיפה ולבושים בחולצה לבנה.

הבוקר התקבלה תשובת היחידה, לפיה  פנתה למשטרת ישראל בדרישה להבין מדוע אמירות אלו רלוונטיות לדו”ח, ואחרי תגובתם יחליטו מה לעשות בתלונה.

שי גליק, מנכ”ל ‘בצלמו’ שהגיש את התלונה אמר לחרדים 10: “אנחנו מברכים על התערבות היחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים. הגיע הזמן שהגזענות כלפי החרדים תיעלם.

הדו”ח הזה, מוטב היה שלא נכתב. עכשיו אנחנו קוראים למשטרה לבטלו ולפרסם התנצלות על שיח זה. נמשיך לעקוב ולוודא שישמרו זכויות האדם של כלל אזרחי ישראל בכלל וזכויות החרדים בפרט”.

כפי שדווח ישראל יוספי בחרדים 10, נהוראי אשוש, צעיר חרדי בן 19, תושב העיר נתיבות קיבל ביום שני שעבר דוח, לאחר שרכב על אופניים חשמליים ללא קסדה וללא מסכה.

וכך כתבה השוטרת מיחידת תנועה נגב שעצרה אותו, בדוח שרשמה לו, על סך 250 שקלים:

“במהלך היותי במשמרת הניידת כחול לבן הבחנתי בנ”ל כשנוסע על אופניים חשמליים ומרכיב אדם נוסף מאחוריו. כשהבחין בי האיץ מהירותו ונסע לרחוב צדדי והנוסע שעימו ברח מהאופניים.

“עצרתי את הנ”ל וביקשתי ממנו להזדהות. מסר לי מספר חלקי של תעודת הזהות שלו ופרטים מזהים. הנ”ל לא חובש מסיכה כנדרש על פי החוק בשל מגיפת הקורונה על כן נרשם לו דו”ח זה. מאחר והוא ללא קסדה והרוכב שעימו ללא קסדה. לציין כי שניהם חובשי כיפה ולבושים בחולצה לבנה“.  

למה השוטרת כתבה “שניהם חובשי כיפה ולבושים בחולצה לבנה”?

מרגי: ‘עולה ריח הסתה. למה בחרה השוטרת להוסיף משפט אומלל?’

בשיחה עם חרדים 10, הציג נהוראי אשוש את הזווית שלו לאירוע: “נסעתי לסופר לקנות מסכה עם אחי הקטן. ניידת משטרה צפרה לנו, ואחי מרוב פחד ברח. אני נגשתי לניידת.  אפילו שיכולתי לברוח. השוטרת  שאלה למה אני ללא מסכה?

“השבתי לה שאני בדיוק הגעתי לסופר לקנות מסכה. לאחר מכן שאלה: למה אתה ללא קסדה? השבתי לה שירדתי מאופניים והנחתי את הקסדה על האופניים.    החליטה להתנכל לי ולרשום דוח.

“אמרתי לשוטרת, טעיתי, אני מצטער – רק בשביל שלא תיתן לי דוח. התחננתי בכל לשון של בקשה שלא תיתן לי דוח. אמרתי לה שאמא שלי לא עובדת ואין לנו מאיפה לשלם את הדוח.

“גם השוטר שהיה עם השוטרת לא עטה מסכה. למה לתת סתם דוח בגלל שאני חרדי?  גם לשלושה חברים שלי נתנה אותה שוטרת דוחות בימים האחרונים מאותה סיבה, בגלל שהם חרדים. הם מתנכלים רק לחרדים. אני לא עשיתי שום דבר”.

בעקבות האירוע פנה חבר הכנסת יעקב מרגי לשר לביטחון פנים ודרש לבטל את הדו”ח.

תחת הכותרת: “ביטול דו”ח תנועה בשל ריח ההסתה אצל זהות עורך הדו”ח” – כתב ח”כ מרגי: “בפירוט נסיבות האירוע טרחה עורכת הדו”ח לפרט באופן מורחב ביותר את השתלשלות ופרטי האירוע, אולם בתום הפירוט, טרחה לציין כי ‘שניהם חובשי כיפה ולבושים בחולצה לבנה’. איני מצליח לרדת לסוף דעתה של עורכת הדו”ח – מדוע בחרה להוסיף משפט אומלל זה, וכי יש בנותן טעם לפגם לציין את סגנון לבושם החיצוני של צמד הרוכבים, במטרה לפרסם את זהותם הדתית, כאשר ברור לכל בר דעת כי הינם משתייכים לציבור החרדי שומרי תורה ומצוות, אשר זהו סגנון לבושם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין שום סיבה לבטל את הדוח
    11/05/2020 10:42
    אברהם
  1. והעבריין הצעיר מיתמם.אבל זה כן נראה מוזר שפרטי הלבוש נרשמו. זה לא בהכרח אומר זדון אבל קשה לי לחשוב על צורך בזיכרון דברים בנושא כזה שדורש תיאור לבוש.