השאלות הקשות: מה התרחש באירוע החדירה בנחל עוז?

ביום שני התרחש אירוע החדירה לנחל עוז בו נהרגו 5 חיילים הי"ד • ממצאי התחקיר הראשוני עולים שאלות קשות: למה החיילים לא קיבלו סיוע? • מדוע העמדה הייתה פתוחה? • האם המחבלים ניסו לחטוף חייל? • איפה הטיל?
נחמן וייס
ג' אב התשע"ד / 30.07.2014 16:43

שאלות ללא תשובות: מה התרחש באירוע החדירה ביום שני ליד קיבוץ נחל עוז?

ראשית העובדות: בין 4 ל-7 מחבלים, חדרו דרך מנהרה שראשה בשכונת שג’עייה בעזה, ופתחה 150 מטר בתוך שטח ישראל, סמוך לקיבוץ נחל עוז. המחבלים נכנסו מהמנהרה, והתקדמו לעבר עמדת פילבוקס צה”לית (עמדת שמירה מבוטנת שבנויה כעין גליל מאורך – י.ה.). המחבלים הרגו 5 חיילים – ונמלטו.

אלו העובדות הוודאיות, וכעת לעובדות שטעונות בירור.

המנהרה הזאת הייתה מוכרת לצה”ל, ואחת הכניסות אליה, שנחשפה בתוך שג’עיה, הופצצה בתחילת השבוע, אך כנראה שהמחבלים ניצלו הסתעפות שלא הייתה מוכרת לצה”ל – ודרכה חדרו פנימה.

לפי דובר צה”ל, המחבלים ירו טיל RPG  לעבר החיילים שהיו בקומה התחתונה של הפליבוקס, וכך נהרגו החיילים. אך בסרטון שפרסם חמאס – ומתפרסם כאן – לא נראה כל ירי של טיל, אלא ירי מרובים מטווח אפס.

יודגש, אמינות הסרטונים שחמאס מפרסם מוטלת בספק, ומניסיון העבר הם ערוכים מגמתית, ולעיתים מסלפים את המציאות. התהיות המועלות להלן, מתבססות על הדברים כמות שהם – ללא הכרעה בין הגרסאות.

לאחר שהחיילים נהרגו, ניסו המחבלים, כך לטענת דובר צה”ל וממצאי התחקיר הראשוני, לחטוף חייל או גופה, שיהווה קלף מיקוח. אך לפי דברים שמפרסם אמיר בוחבוט בוואלה, ההערכות בצבא הן, כי המחבלים לא ניסו לבצע חטיפה, וזאת מחשש לתגובה חריפה במיוחד של צה”ל, אלא רק להוכיח שיש להם יכולת לבצע פיגוע חטיפה, ולכן הסתפקו בלקיחת רובה התבור המקוצר של אחד החיילים.

לפי הדיווחים, חייל שעמד בקומה העליונה של הפליבוקס ולא נפגע, התעשת במהירות ופתח בירי לעבר המחבלים שנמלטו חזרה לפיר המנהרה.

החייל טוען כי זיהה פגיעה במחבל אחד, והוא נהרג או נפצע, אך למרות כל הסריקות שנערכו באזור, לא אותרה גופת מחבל, ולא נמצאו כתמי דם בדרך שבה חזרו המחבלים למנהרה.

מחלק נוסף בתחקיר הראשוני שמתפרסם היום עולה, כי למרות שאחד החיילים זעק לעזרה בקשר, לא הגיע למקום סיוע מהיר, דבר שהיה יכול לשבש את פעילות המחבלים.

כמו כן, עלו טענות גם על התנהלות החיילים בעמדה.

המחבלים הצליחו לחדור דרך השער הפתוח לתוך חצר העמדה, דבר שלא אמור לקרות.  על פי הנהלים אמורים החיילים להקפיד שמתחם העמדה יהיה סגור. כשחייל יוצא החוצה, הדלת ננעלת מאחוריו, והיא נפתחת שוב רק לאחר קריאת סיסמה.

ממצאי התחקיר הינם ראשונים בלבד, והוא לא הושלם.

יתכן ובהמשך התחקור יתבררו פרטים נוספים שישפכו אור על מה שאירע שם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות