בלי קרטושקעס: איסור גורף על מדורות בל”ג בעומר – גם בבתים

השרים אישרו מסמך שאוסר על הדלקת מדורות בל"ג בעומר ומצמצם משמעותית את ההילולא בהר מירון • השרה ציפי חוטובלי דרשה שתהיה מדורה ליהודים מהתפוצות בהר מירון - וליצמן זעם: "מה פתאום מדורה?"
אריה ריבקינד
י"ג אייר התש"פ / 06.05.2020 21:12

שרי הממשלה אישרו הערב (רביעי) כי תיאסר הדלקת מדורות בל”ג בעומר – כולל  הדלקת מדורות בבתים ובשטחים פרטיים.

משרד המשפטים הכניס לנוסח של איסור המדורות החרגה לבתים פרטיים ובניינים, בטענה כי מדובר בשטח קניין פרטי. השר בצלאל סמוטריץ’ תמך בכך ואמר  כי לגיטימי להדליק “קומזיץ” בבית הפרטי, אולם השר גלעד ארדן אמר כי זהו טיעון  נכון ביום רגיל, אך לא בל”ג בעומר – בו יכולות להתקיים בפרצה זו עשרות אלפי מדורות, דבר שיקשה על האכיפה, ועל פעילות שירותי הכיבוי.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, במהלך השיחה עלה נציב הכבאות, וטען: “זו תהיה קטסטרופה אם נגביל מדורות בכל הארץ, אך נאפשר הדלקה בחצרות של בתים ובניינים – שם כבאיות יתקשו להגיע”.

השרים השתכנעו ובסופו של דבר אושרה ההגבלה גם לשטחים פרטיים.

לפי התקנות, בין 7 ל-13 במאי תיאסר הדלקה ושהייה בסמוך למדורות בכל רחבי הארץ. ממחר תיאסר השהייה בהר מירון, תיאסר השכרה של צימרים ויחידות אירוח בתקופה זו, ויינתנו קנסות על הפרת ההנחיות.

בין המדורות שיקבלו אישור, יהיו מדורות בהגבלת משתתפים גם בקבר הרש”בי בהר מירון. לפי התקנות, האישור המיוחד להדלקות יינתן “בנסיבות העניין” תוך שימת לב לענייני ייצוג הולם ול”קהילות שונות אשר להם מסורת הדלקה באזור קבר הרש”בי”.

שר הדתות יוכל לאפשר השתתפות באחת משלוש הדלקות במועדים שונים בהר מירון. מספר המשתתפים בכל הדלקה לא יעלה על 50 בני אדם.

במהלך הדיון  השרה ציפי חוטובלי דרשה שתהיה מדורה ליהודים מהתפוצות בהר מירון.

שר הבריאות יעקב ‏ליצמן זעם: “מה פתאום מדורה ליהודים מהתפוצות, יש שלוש מדורות לכל הזרמים איך זה קשור?”.

דרישת חוטובלי לא התקבלה.

בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות – נכתב:

הממשלה אישרה שורת תיקונים לתקנות שעת חירום (הגבלת פעילות) בהם הגבלות לצורך מניעת התקהלות והדבקה סביב אירועי ל”ג בעומר. תיאסר הדלקה ושהייה בסמוך למדורות בכל רחבי הארץ, למעט מדורות שיתקיימו בהר מירון תחת הנחיות מיוחדות.

התקנות קובעות כי בתקופה שמיום ה’, 7 במאי 2020, ועד ליום ד׳, 13 במאי 2020, תיאסר הדלקת מדורות ברחבי הארץ. בנוסף, תיאסר בתקופה זו השהייה בשטח הר מירון, למעט אנשים הגרים במקום או שנדרשים להגיע למקום במסגרת עבודתם.

כמו כן, תיאסר השכרה של צימרים ויחידות אירוח בתקופה זו בשטח הר מירון, לכל אדם שאינו מתגורר במקום. בנוסף נקבע כי בתקופה שמיום ה׳, 14 במאי 2020 ועד ליום א׳, 17 במאי 2020, בשעה 06:00 תיאסר גם כניסה ושהייה באזור המצומצם של קבר הרשב”י והיישוב מירון, וכן השכרת צימרים וחדרי אירוח באזור זה, לאנשים שאינם מתגוררים במקום.

במקום אירועי ל”ג בעומר הנהוגים בכל שנה במתחם קבר הרשב”י בהר מירון יאפשר השר לשירותי דת את קיומן של שלוש מדורות באזור קבר הרשב”י, שיתקיימו על פי היתר מיוחד, בנפרד ובמועדים שונים. מספר המשתתפים בכל אירוע הדלקה לא יעלה על 50 איש. השר לשירותי דת ייתן ייצוג שוויוני לקהילות שונות, לרבות ייצוג הולם לנשים.

עוד קובעות התקנות שאושרו כי לאורך תקופה זו לא תופעל תחבורה ציבורית אל שטח הר מירון, למעט הסעת תושבי המקום והמשתתפים באירועי הדלקת המדורות שהותרו.

על פי התקנות כל הפרה של אחת מהחובות האמורות (שהייה בשטח האסור, למעט מי שהותר לו, השכרת צימר או חדר אירוח בתקופה זו למי שאינו מתגורר במקום, הפעלת תחבורה ציבורית לאזור הר מירון בתקופה האמורה, והדלקה או השתתפות במדורה ברחבי הארץ בתקופה האסורה) – תהווה עבירה שעונשה קנס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פה מתחיל הבעיה שאם חרדי מדליק אש יקראו לזה מדורה ו... יקראו לזה מנגל. חייבים לעורר על כך
    07/05/2020 03:06
    גלות בישראל
  1. פה מתחיל
    הבעיה
    שאם חרדי מדליק אש יקראו לזה מדורה
    ו… יקראו לזה מנגל.

    חייבים לעורר על כך