אחרי שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל קראה “לתלמידי הישיבות הקדושות די בכל אתר ואתר להישאר כולם בהיכלי הישיבות” בימי בין הזמנים של חודש אב, בעולם הישיבות הליטאי מצפים להכרעתו של הגראי”ל שטיינמן.
זאת אחרי שבשבוע האחרון צפה השאלה האם לאור המלחמה המתמשכת ברצועת עזה, כאשר עם ישראל קובר בבתי הקברות הרוגים מקרב חיילי צה”ל, צריך לבטל את חופשת בין הזמנים?
מצד אחד טוענים ראשי ישיבות וגורמי חינוך, כי לא ראוי שבזמן שחיילי צה”ל מחרפים נפשם, נפצעים ונהרגים, תלמידי הישיבות יבלו בחופשה ויטיילו ברחבי הארץ. לעומתם, יש הסוברים כי בחורי הישיבות חייבים להתרענן ולאגור כוח לקראת הזמן הבא.
רמז לדעתו של הגראי”ל על השאלה ניתן לקבל, אולי מהדברים שכתב החברותא שלו, הגאון רבי משה יהודה שניידר:
“לקראת הימים שבדרך כלל בני הישיבות יוצאים להינפש, מזדקרת ועולה לה השאלה על שולחן רבינו, האם כשכלל ישראל שרוי במצב קשה כזה, שייך לצאת לבין הזמנים?
כידוע דרכו של רבינו שמקיים בנפשו דברי חז”ל בברכות מתון מתון ד’ מאות זוזי שויא, ואינו ממהר להכריע – בפרט בנושאים החובקים את כל עולם התורה.
אך זעקה גדולה שמענו שהרים רבינו את קולו וזעק: ‘ביטול תורה איז דאך די גרעסטע עבירה’ (-ביטול תורה הרי זו העבירה הכי גדולה), כמו שאמרו חז”ל: ויתר הקב”ה על ג’ עבירות ולא ויתר על עוון ביטול תורה.
וכן העלה על נס איזה חילול השם נורא יכול להיות, אם ח”ו יסתובבו בני ישיבה ברחובות או יצאו לטיולים, בתקופה כזו, ואומר: הרי העוון של חילול השם הוא נורא ואיום…”
הרב שניידר מציין כי גם לתלמידי תלמודי התורה, “שהיו רגילים בהרבה מוסדות לצאת עמהם ל’יום טיול’, מונע רבינו מלנסוע, ואינו רוצה שיסעו לטייל כלל בימים אלו”.