הרב שטיינמן: “חילול ה’ אם בני ישיבה יסובבו ברחובות או יטיילו”

הגראי"ל שטיינמן טרם הכריע האם יבוטל השנה בין הזמנים, אך כבר עתה הוא מודאג: "איזה חילול ה' נורא יכול להיות, אם בני ישיבות יצאו לטיולים" • "אסר גם על תלמודי תורה לצאת ל'יום טיול' בימים אלו"
שרי רוט
ג' אב התשע"ד / 30.07.2014 03:27

אחרי שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל קראה “לתלמידי הישיבות הקדושות די בכל אתר ואתר להישאר כולם בהיכלי הישיבות” בימי בין הזמנים של חודש אב, בעולם הישיבות הליטאי מצפים להכרעתו של הגראי”ל שטיינמן.

זאת אחרי שבשבוע האחרון צפה השאלה האם לאור המלחמה המתמשכת ברצועת עזה, כאשר עם ישראל קובר בבתי הקברות הרוגים מקרב חיילי צה”ל, צריך לבטל את חופשת בין הזמנים?

מצד אחד טוענים ראשי ישיבות וגורמי חינוך, כי לא ראוי שבזמן שחיילי צה”ל מחרפים נפשם, נפצעים ונהרגים, תלמידי הישיבות יבלו בחופשה ויטיילו ברחבי הארץ. לעומתם, יש הסוברים כי בחורי הישיבות חייבים להתרענן ולאגור כוח לקראת הזמן הבא.

רמז לדעתו של הגראי”ל על השאלה ניתן לקבל, אולי מהדברים שכתב החברותא שלו, הגאון רבי משה יהודה שניידר:

“לקראת הימים שבדרך כלל בני הישיבות יוצאים להינפש, מזדקרת ועולה לה השאלה על שולחן רבינו, האם כשכלל ישראל שרוי במצב קשה כזה, שייך לצאת לבין הזמנים?

כידוע דרכו של רבינו שמקיים בנפשו דברי חז”ל בברכות מתון מתון ד’ מאות זוזי שויא, ואינו ממהר להכריע – בפרט בנושאים החובקים את כל עולם התורה.

אך זעקה גדולה שמענו שהרים רבינו את קולו וזעק: ‘ביטול תורה איז דאך די גרעסטע עבירה’ (-ביטול תורה הרי זו העבירה הכי גדולה), כמו שאמרו חז”ל: ויתר הקב”ה על ג’ עבירות ולא ויתר על עוון ביטול תורה.

וכן העלה על נס איזה חילול השם נורא יכול להיות, אם ח”ו יסתובבו בני ישיבה ברחובות או יצאו לטיולים, בתקופה כזו, ואומר: הרי העוון של חילול השם הוא נורא ואיום…”

הרב שניידר מציין כי גם לתלמידי תלמודי התורה, “שהיו רגילים בהרבה מוסדות לצאת עמהם ל’יום טיול’, מונע רבינו מלנסוע, ואינו רוצה שיסעו לטייל כלל בימים אלו”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא יאמן הספק גם חיילי צהל רוצים להתרענן
    30/07/2014 11:44
    חיים
  1. יאאאלה מספיק לחשוב רק על עצמכם

  2. עמ״י כולו מגוייס בצו 8 חוץ מ....
    30/07/2014 12:22
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. אנשים עזבו בית ומשפחה,ביטלו חופשות,ישנים על הריצפה לא ראו מקלחת כבר ימים שלמים ,בישיבות החסידיות החליטו בלי פקפוק להמשיך ללמוד עד יעבור זעם ורק הליטאים המפונקים צריכים לנוח….בושה וחרפה

  4. זוהי שעת מבחן ללומדי התורה
    30/07/2014 12:24
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. זה הזמן לפרוע את השטר ולתת תוקף ממשי לטענה שלומדי התורה מגינים על הארץ בלימודם.
    אם אכן כך אז איך אפשר לעזוב את הלימוד עכשיו????

  6. מי שעוזב את בית המדרש בעת מלחמה שידע שהוא משתמט
    30/07/2014 17:54
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. ושלא יתפלא אח״כ למה מקצצים ללומדי התורה