סגר ב-3 שכונות: המקווה היה פתוח, חולים לא נבדקים והתחלואה מזנקת

תמי גיל
|
ו' אייר התש"פ / 30.04.2020 19:44
החל מהיום ב-23:00 ועד ליום ראשון בחצות: סגר בשכונות קריית צאנז, בעלזא וחלקים מרוממה • הנתונים: ברוממה נוספו 17 חולים ב-4 הימים האחרונים, בבעלזא 13, בצאנז 8 • בקריית צאנז נותר מקווה פעיל, גם בתקופת האיסור • מדאיג: בריכוזים חרדיים יש תופעה של הימנעות מבדיקות

ועדת השרים אישרה הערב (חמישי) הטלת סגר על שלוש שכונות בירושלים, שתי שכונות בחורה שבנגב והארכת הסגר על רמת בית שמש ב’. ההחלטה התקבלה לאחר המלצה של משרד הבריאות עקב עלייה באחוזי התחלואה בקורונה.

בהודעה משותפת של משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות נאמר: “ועדת השרים לעניין ‘אזור מוגבל’ החליטה על הסרת המגבלות על נתיבות ושכונת נחלה ומנוחה בבית שמש החל מהיום – זאת בשל שיפור בנתוני התחלואה באזורים אלה בזכות הצעדים שנעשו.

“לצד זאת, אישרה ועדת השרים להכריז ‘אזור מוגבל’ על 3 שכונות ‘רוממה מרכז’ בירושלים והשכונות 9 (קוואעין) ו-10 בחורה החל מהיום ה׳ בשעה 23:00 ועד ליום א׳ ב-24:00.

“כמו כן, הוחלט על הארכת ההגבלות על רמת בית שמש ב׳ החל ממחר (שישי) בשעה 06:00 ועד ליום ראשון בשעה 24:00”.

מהנתונים עולה, כי במדד מספר החולים, ביחס לכמות תושבים בשכונה – ניצבת בראש השכונות בעיר שכונת רוממה עם 162 חולים מאומתים, שכונת קרית צאנז – בה על פי הדיווחים נותר מקווה פעיל, גם בתקופת האיסור – עם 74 חולים, שיכון חב”ד עם 95 חולים, עזרת תורה עם 64 חולים, וקרית בעלזא עם 81 חיוביים.

השכונות הללו נושקות אחת לשניה, כך שההסבר המוביל והמניח את הדעת: היכן שנשמרים פחות –  נדבקים יותר, מוצג כאן כסימן אזהרה לשכונות אחרות.

יחד עם זאת, ניתן להחריג את עזרת תורה משכונת אלה, בה אמנם התחלואה גבוהה, אולם בימים האחרונים לא התווספו בה נדבקים חדשים.

לעומת עזרת תורה, בשכונת רוממה נוספו 17 חולים בארבעת הימים האחרונים, בקרית בעלזא 13, בקרית צאנז 8, ובשיכון חב”ד 5.

עוד עולה מנתונים כי שכונות מאה שערים (6 נדבקים) גאולה (5 נדבקים), זכרון משה (7), כרם אברהם (9), מרכז העיר הנביאים (2), ורמות ג’ (5) רמות פולין (6) – הן המוקדים ‘האדומים’ בירושלים, נכון לשלוש הימים האחרונים.

בשכונות אלו יש גם נוכחות גבוהה יחסית של חולים, וגם עלייה בשלושת הימים האחרונים – במספר הנבדקים שיצאו חיוביים.

לפי מדד האיזורים המקיפים את השכונה, בשכונות חב”ד, בעלזא, צאנז  ורוממה – ניתן להבחין גם ברמה האזורית את העלייה במספר החולים. אי השמירה על הכללים בשכונה נקודתית לעיתים משליכה גם על שכונות קרובות.

אזרח שנבדק. צילום: Flash90

יצוין, כי בקרב מקבלי ההחלטות במל”ל, במשרד הבריאות וברשויות המקומיות ידוע על תופעה בעייתית של הימנעות מבדיקות, בכמה ריכוזים חרדיים. זאת על פי המידע שמגיע בין היתר משכנים.

חשוב להדגיש כי מדובר בתופעה מדאיגה, שכן על כל אחד חובה שלא לסכן את הציבור. זאת במיוחד  לאחר שגדולי ישראל מכל החוגים פסקו כי מי שלא עושה זאת, הרי שהוא בגדר ‘חב לאחריני’ וגורם לסכנת נפשות ממש.

ניכר כי בחלק מהשכונות הבאות, כללי השמירה נשמרים בשבוע האחרון ביתר הקפדה, שכן המגמה בשלוש הימים האחרונים – נמצאת בירידה, ולא נוספו חולים חדשים: בגבעת המבתר; גבעת מרדכי; הר חומה; הרובע היהודי; מעלות דפנה; סנהדריה; עזרת תורה; פסגת זאב; קרית יובל; קרית משה; רמות ב; רמת אשכול; שערי חסד.

בשכונת הר-נוף, לדוגמא, שהגיעה בשיא ל-203 חולים בשכונה, לא התווסף בימים האחרונים אפילו חולה אחד. כך שמעבר להמשך שמירה על הכללים נותר רק להמתין שכל החולים בשכונה – וכמובן בכל מקום, יבריאו במהרה ובקלות.

יצוין, כי גם בשכונות ערביות בירושלים, ניתן לראות בשלושת הימים האחרונים סימנים מדאיגים: בשכונת אבו תור מספר החולים עלה ב-14 אחוז, כך גם בית צפאפא. בעיסוייה ב-20 אחוז. מספר החולים בתקופה שלפני כן נמוך מאוד, לכן שכונות אלו עדיין לא מוגדרות כאדומות, אולם אם המצב  יימשך כך, אפשר להעריך שיוחלט על הגבלות אף בהן.