המחקר הזה מפחיד את בכירי משרד הבריאות: ‘ייתכן שנמליץ לא לפתוח’

חרדים 10
|
ו' אייר התש"פ / 30.04.2020 11:46
מכון המחקר גרטנר העביר למשרד הבריאות נתונים ראשוניים ממחקר שמצא: ילדים בכל הגילאים נדבקים – ומדביקים • החשש: פתיחת מערכת החינוך תוביל להתפרצות • סמנכ”לית משרד החינוך: “הורה שיחשוש אנחנו לא נכריח אותו”

מנתונים ראשונים, לא רשמיים ולא סופיים של הבדיקה שנערכת בימים האחרונים במכון המחקר גרטנר, עולה כי ילדים בכל הגילאים נדבקים בקורונה ומדביקים ילדים אחרים ומבוגרים.

עם זאת, יצוין כי מחקרים שונים שנערכו ברחבי העולם, מעלים תוצאו שונות, או לפחות לא חד-משמעיות בנושא.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, תוצאות הבדיקה יוגשו היום (חמישי) להנהלת משרד הבריאות, לצורך קבלת ההחלטות וההמלצות על פתיחה הדרגתית של בתי הספר וגני הילדים בארץ.

לדברי בכירים במשרד הבריאות, על פי המידע שמסתמן מהמחקר החדש, משרד הבריאות עשוי להמליץ לממשלה שלא לפתוח את בתי הספר בתחילת השבוע הבא, מאחר והדבר עלול להביא להתפרצות מחודשת ומסוכנת של הקורונה בישראל.

אפשרות אחרת היא שמשרד הבריאות לפחות ימליץ לעשות זאת באופן מדורג הרבה יותר מהתוכנית אותה מציע משרד החינוך.

הבדיקה של מכון גרטנר נערכת ביחידה לביו-סטטיסטיקה וביו-מטמטיקה במכון גרטנר, ומבצע אותה ד”ר עמית הופרט. מכון גרטנר הוא גוף מחקר הפועל בבית חולים שיבא בתל השומר, ומייעץ למשרד הבריאות בתחומי מדיניות בריאות.

סמנכ”לית משרד החינוך אינה זלצמן טענה הבוקר בראיון לרשת ב’, כי מערכת החינוך ערוכה לפתיחה חלקית של בתי הספר והגנים ביום ראשון הקרוב על פי המתווה שנקבע. “אנחנו ערוכים להחזיר את מערכת החינוך מתוך הבנה שאנחנו רוצים לסייע למשק לחזור כפי שניתן, כמובן במגבלות”.

היא הוסיפה: “נערכנו, יש לנו מתווה ברור, ארוך, על מנת להוריד את כל ההשגות והחששות. המתווה כולל את החלוקה לקבוצות, את ההתייחסות להיגיינה, את ההתייחסות למרחק בין ילדים, הכניסה לבית הספר והיציאה”.

זלצמן התייחסה לחששות של חלק מההורים ואמרה: “התפקיד שלנו הוא להחזיר את הלימודים לשגרה ולתת את המענה להורים ולילדים. ברור לנו שיש הורים שחוששים, אנחנו מבינים את זה, נכתוב וכתבנו להורים ופנינו אליהם”.

עם זאת, היא הבהירה כי ההחלטה נשארת בידי ההורים, “הורה שיחשוש אנחנו לא נכריח אותו. כל הורה יפעיל את שיקול דעתו”.

היא העריכה: “אנחנו מאמינים שהרוב ישלחו את הילדים. דיברנו עם הורים וועדי הורים, למדנו את הדברים, אנחנו מאמינים שהרוב המוחלט יחזור לשגרה כי גם הילדים זקוקים לזה”.

יו”ר אסותא ומנכ”ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ’ שוקי שמר, הביע הבוקר בראיון לרשת ב’, תמיכה בהחלטה לפתוח את בתי הספר באופן הדרגתי.

“המחלה הזו היא מחלה של מבוגרים, תשעים אחוז מהנפטרים הם מעל גיל 60. בארץ מדובר במקרים בודדים”.

הוא הוסיף: “השאלה היא האם הילדים נדבקים. ילדים פחות נדבקים ופחות מדביקים, השאלה בתחום של מחלות היא שאלה סטטיסטית, הרי ברור שאתה לא יכול לעסוק במה יקרה עם חולה אחד או שניים.

“עכשיו השאלה היא האם יש להם תפקיד בהעברת המחלה להורים ולמורים, והתשובה היא שהתפקיד שלהם הוא כמעט אפסי. ההדבקה מילדים היא כמעט אפסית, זה מה שאנחנו יודעים מהספרות העולמית.

בהמשך ציין כי ייתכן שהיה עדיף לחכות שבוע נוסף לפני פתיחת בתי הספר: “אני באופן אישי חושב שמאחר שהתחלנו את פתיחת הסגר לפני שבוע, אם היו מחכים עוד שבוע זה לא היה אסון גדול בכלל”.