ה’קפסולות’: המתווה המלא לחזרתו של עולם הישיבות

בישיבת שהתקיימה ב'זום', בהשתתפות ראשי משרד הבריאות ואנשי 'ועד הישיבות' התקבל 'אור ירוק' ל'מתווה הקפסולות' - וכעת נותר רק לקבל את אישור ראש הממשלה • כמה תלמידים ישהו בקפסולה? מתי יועברו לקפסולה המרכזית? כיצד ימסרו הר"מים שיעור? ועל מה יחתמו ההורים?
יוני גרין
ד' אייר התש"פ / 27.04.2020 23:10

בישיבה שהתקיימה הערב (שני) ב’זום’ בה השתתפו עם ראשי משרד הבריאות ואנשי וועד הישיבות, הוענק ‘אור ירוק’ למתווה שיוביל לפתיחת עולם הישיבות.

עתה ממתין המתווה לאישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפי התכנית יקיים מחר (שלישי) בצהרים דיון בהשתתפות ראשי הסיעות החרדיות, ראש המל”ל מאיר בן שבת ומנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.

אם המתווה יאושר יתכן וכבר בשבוע הבא ייפתח עולם הישיבות מחדש.

חרדים 10 מציג את המתווה המלא: 

לפי המתווה, שכותרתו “הפעלת פנימיות בשגרת קורונה – בשיטת ‘קפסולות’, “אלפי תלמידים בבתים צפופים – בסכנת הדבקה גבוהה/הפצה” ולכן “המטרה היא הוצאת תלמידים אשר ברובם מגיעים מאזורים נגועים, והינם בעלי פוטנציאל הפצה גבוה, למתחמים סגורים, השבת תלמידים ללימודים במסגרות פנימיתיות, והוצאת מקסימום תלמידים מהבתים הצפופים והקטנת החשיפה להדבקות תוך מניעת הפצה, תוך שמירה על תנאי בריאות ‘תו סגול’ – לתלמידי מסגרות פנימיתיות תלמידי ישיבה.

המתווה מציג את השיטה:

“הלימוד יתקיים בפנימיות תוך קביעתן כמתחמים סגורים (‘קפסולות’) מבודדים לכניסה ויציאה, מינוי נאמן קורונה לפנימייה אשר אליו יהיו כפופים חונכי קורונה לכל ‘קפסולה’.

ב-14 יום הראשונים, תתבצע חלוקת התלמידים לקבוצות ‘קפסולה’ שאין ביניהם שום מגע, תוך קיום תנאי בריאות למניעת הדבקה במתכונת ‘תו סגול’ של משרד הבריאות המותאמת לפנימיות.

יינתן קיום מענה לאיתור חולים, ובניית מתווה טיפול;  קיום מענה לאיתור תלמידים שאינם חשים בטוב, ובניית מענה עבורם עד לבירור רפואי – ומניעת כניסת אוכלוסיות בסיכון למתחמי הפנימיות”.

לפי המתווה המוצע – אלה יעדיו:

“צמצום האוכלוסייה במרכזי הערים הצפופות על ידי הוצאת תלמידים בעלי פוטנציאל הידבקות והדבקה גבוה במיוחד, בלוח זמנים קצר ככל הניתן שיבטיח את בריאותם של תלמידים אלו ומי שבאים איתם במגע תוך הפעלת מסגרת חינוכית קבועה ובבקרה ופיקוח מתמיד.

“מתן מענה מיטבי לשליטה ובקרה על המתרחש במסגרות הפנימיתיות, וחזרה למסגרות ‘לימודים’ ומתן מענה לצורך החינוכי-התורני ולדרישת המנהיגות הרוחנית”.

לפי המתווה, “מועד החזרה למסגרות הפנימיתיות תיקבע על ידי הגורמים המוסמכים ותהיה אחידה לכלל התלמידים במסגרת.

ממונה הקורונה יבצע חלוקה לקבוצות על פי המפתח הבא:

• מי שאינו מבתי אב שאומתו כחולים ולא היו להם שום תסמין בשלושת ימים האחרונים.

• מחלימים שאושרו כמחלימים על ידי רשויות הבריאות.

בקליטה במתחם הפנימייה ייערך תשאול רפואי וחתימה על הצהרה בריאותית (מצב השולל קיום תסמינים, חשיפה ידועה לחולה ומצב סיכון טרם הכניסה למתחם. ויערך וידוא חוזר של ההתאמה של כל אחד לקפסולה שלו.

התחייבות התלמידים להיכנס לבידוד “כפרטים או כל הפנימייה” ופינוי מיידי על פי ההנחיות, מגובה בצ’ק ערבון מההורים שיחולט במקרה הפרה, וערבון נוסף מאת הישיבה.

נוסח הצהרת הבריאות עליה יחתמו ההורים

לאחר הקליטה כולם מועברים למתחמי “קפסולה” (32 תלמידים כקבוצה לכלל הפעילות – לימודים – לינה – הסעדה = קפסולה).

כל קפסולה שתסיים את ה-14 יום תצורף לקפסולה המרכזית של המוסד.

ביצוע בדיקה יומית אישית על בסיס בדיקות חום יומית באמצעות נאמן קורונה פנימייתי, כולל תיעוד בטופס ייעודי.

כתנאי סף לאישור – אזור הפנימייה מאפשר קיום שגרה, הכוללת את הנתונים הפיזיים לקיום המתחמים הבאים:

• אזור קפסולות ואזור מתן שרותים ללא מגע עם הקפסולות

• הפעילות יכולה להתקיים בניתוק מוחלט, כולל כלל הפעילויות הלימודיות, הסעדה ולינה

• מינוי נאמן קורונה פנימייתי שעבר הדרכה על פי נוהל זה.

• כתיבת תכנית עבודה העומדת בכל כללי נוהל זה.

• הגשת התכנית לחמ”ל ייעודי.

•  קיום סיור מוקדם לצורך ווידוא עמידה בתנאי הנוהל.

• תיאום ואישור התוכנית ע”י החמ”ל בשיתוף משרד הבריאות והמל”ל.

•  קיום ביקורת תקופתית לווידוא ואכיפת קיום הוראות הנוהל.

אוכלוסיית הפנימייה תורכב מתלמידים בגיל תיכון ועל תיכוניים, אנשי צוות (עד גיל 55) שאינם נמנים על אוכלוסיות בסיכון.

הצוות – ככלל הצוות יהיו חלק מהקפסולה או באמצעים דיגיטליים.

במקרים נדירים יכנס איש צוות שאינו בקבוצת הסיכון בתנאים הבאים מקבוצה לקבוצה:

א. בדיקת חום אישית
ב. לבוש מגן מלא
ג. שמירה על מרחק של 5 מטר לפחות מהתלמידים.

וכך יתנהל מתחם הקפסולות –

• יש לאפשר שגרת לימודים תוך כדי מניעה מוחלטת ממגע עם החוץ.

• הקפדה על מעגל חשיפות קבוע – בשיעורים/תפילות/שינה/הסעדה – הקפדה על מניין קבוע. החברותא תבסס על המניין הקבוע.

• שיעור על ידי ר”מ שאינו נמנה על הקפסולה – אחרי בדיקת חום אישית, בלבוש מגן מלא, ובשמירה על מרחק של 5 מטרים מהתלמידים.

• ערכת לימוד – לכל תלמיד ערכה אישית ללא השאלה לאחר.

• מכונות כביסה בתורנות מסודרת/או החלפת כביסה בנוהל ספקים

וכך תתנהל כניסת ספקים למתחם: יוגדר אזור מתוחם לכניסת ספקים ושליחת חבלות מבתי התלמידים ואליהם, ויקבע נוהל פרטני לפריקה והעמסה – קבלת חבילות.

צוות המטבח ינהג לפי הנחיות תו סגול או באמצעות קייטרינג חיצוני, לצד המלצה לביצוע הסעדה על בסיס מנות אישיות ארוזות בכלים חד פעמיים. במידה ומבשלים במרחב הפנימייה יש לוודא ניתוק מוחלט בין צוות ההסעדה לתלמידים

הניקיון היומי יהיה באחריות התלמידים ו/או צוות ניקיון יעודי ששוהה בקפסולה.

השרותים והמקלחות ינוקו על בסיס יומי ובאחריות נאמן קורונה בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

בנוסף יתקיימו בדיקות רפואיות:

• כל תלמיד יבדוק חום אחת ליום ויענה לעצמו על סקר רפואי.

במידה ואחד השוהים בקפסולה מפתח סימפטומים יועבר מי שחש החוצה והקפסולה עליה הוא נמנה תפעל על פי נוהל בידוד למשך 14 יום נוספים.

הוצאת חולים –  תתבצע באופן מיידי באמצעות פקע”ר אל מלונות החולים – באחריות נאמן הקורונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    על התורה...
    28/04/2020 07:51
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ע”פ פסקי כל הרבנים החשובים וגדולי התורה בא”י ברור, שבכל הנוגע לענייני קיום התורה והמצוות וענייני ההלכה בעת הזאת של קורונה, יש לנהוג אך ורק על פי הוראת מורי ההוראה המובהקים שנסמכו להוראה, אשר בקיאים ומורים תדיר בקלות וחמורות וגם בענייני הרפואה, ומורים עתה הוראותיהם לאחר שיקול הדעת כראוי בכובד ראש ובפלס ההלכה.

    ומפאת האמור, הורו כל גדולי וותיקי מורי ההוראה וגדולי התורה בארה”ק שליט”א, שבהיות ואנו רואים שהרופאים המורים את ההוראות המחמירות בעת הזאת מתירים להמשיך הדברים שבעיניהם הם הדברים החשובים (“דברים חיוניים”) כגון המקח וממכר בחנויות, מחנות השמד של הצבא שלהם ועוד ועוד, הרי שהדבר ברור שגם לפי דעתם אין סכנה להמשיך לקיים בתי הכנסיות ובתי המדרשות הישיבות ותלמודי התורה לתשב”ר, וכל מה שהם מורים שלא לעשות כן הוא מחמת שהם מזלזלים בלימוד התורה והתפילה שזה אינו נחשב אצלם ל”דבר חיוני” כלל רח”ל.

    ואילו היה באמת המצב כפי שהם אומרים שיש סכנה בכל התקהלות והתכנסות של הרבים, הרי שהיו אוסרים ההתכנסות וההתקהלות גם לדברים החשובים לפי דעתם, וכפי שאנו רואים ש במדינות שפרצה שם המחלה במאוד מאוד אסרו הרופאים ההתכנסות בכל אופן שהוא ובכל המקומות גם בחנויות המזון ובשאר הדברים החשובים והנצרכים להם ביותר והכל מסוגרים בבתיהם באין יוצא ואין בא ללא יוצא מן הכלל. ואחר שלא הורו כן כאן, עולה בבירור שגם לדעתם אין זו סכנה. ואצלם הדברים החיוניים זה החנויות המשרדים והאוטובוסים, ואצלינו הדברים החיוניים זה בתי המדרשות התתי”ם הישיבות והתפילה בציבור.

    וכן מבואר בפוסקים שכתבו דרכי ההנהגה והזהירות בעת המגיפות הנוראות שהיו בזמנם (שהיו מגיפות מתדבקות ומסוכנות לאין ערוך מהמחלה המצויה עתה), שהורו להמשיך לקיים הלימוד בישיבות ובתי המדרשות והת”ת לתשב”ר והתפילה בציבור בבתי הכנסיות גם בשעת המגיפה.

    כן גם מבואר ממש”כ הרעק”א באגרותיו בשעת המגיפה שהיתה בזמנם שהורה הוראות מפורטות היאך לקיים התפילה בבתי הכנסיות, אע”פ שהיתה זו מגיפה נוראה ומתדבקת ומצב של סכנה כללית גדולה מאוד כמבואר שם בכל דבריו.

    וז”ל שם: “בעניין תפילה בבית הכנסת, לדעתי זה אמת שהקיבוץ במקום צר אינו נכון, אבל אפשר להתפלל כיתות כיתות ובכל פעם במתי מעט, ערך ט”ו אנשים,
    ויתחילו כאור הבוקר ואחריה כת אחרת, ויהיה מיוחד לאנשים אלו באיזהו זמן יבואו להתפלל שם, וכן במנחה”, עכ”ד הקדושים.

    וביותר, שאם מבטלים את בתי המדרשות והישיבות ולימוד תורה של תשב”ר אז הסכנה גדולה יותר, וכפי שכתב מרנא החת”ס (דרשות חת”ס ח”א פרשת עקב ) בדברים מבהילים: “כל זמן שהישיבות בעולם, אעפ”י שהציידים רודפים תמיד ואין רגע בלא פגע, מ”מ זכות התורה מגין, אבל עתה הלביש את עצמו כשועל לייעץ לטוב לבטל כל הישיבות בכל המדינה ואם יבוא ח”ו ויגש הרעה והמגיפה או דברים שאנו יראים מי יגן ביבשה בלי מי התורה”, עכ”ל. וגם מתוך דבריו למדנו הוראה ברורה לקיים הישיבות אף בעת מגיפה, וגם שזהו המגן מפני הרעה ח”ו.

    וק”ו שהדברים אמורים על לימוד התורה של תינוקות של בית רבן, שאמרו חז”ל שעל הבל פיהם העולם קיים, ואין מבטלים ת”ת של תשב”ר אפילו לבנין בית המקדש, ובוודאי זכות התורה שלהם מגנא ומצלא על כל העולם ובפרט על יושבי העיר על החולים ועל הבריאים שלא יחלו בע”ה.

    וכל זה מבואר בתוקף בתשובות רבינו הרשב”ש בן התשב”ץ מרבותינו הראשונים שבאר שזה מאמר הגמרא בב”ק שם (והרעק”א בגליון הש”ס שם ציין לדבריו אלו), שעוון ביטול ת”ת של תשב”ר וביטול התפילה בתוך בתי הכנסיות הוא הגורם למגיפה, והחובה במצב כזה הוא לימוד התורה [בהתמדה] בתוך בתי המדרשות והתפילה בציבור בתוך בתי הכנסיות. וז”ל הרשב”ש (שו”ת הרשב”ש סי’ קצ”ה):

    ומה שאמרו (ב”ק ס’ ע”א) “דֶבֶר בעיר אל יהלך אדם לבית הכנסת יחידי, מפני שמלאך המוות מפקיד שם כליו, והני מילי דלא קרו בה דרדקי ולא מצלו בה עשרה” – הוא עניין תורני, וכוונת זה המאמר הוא, שבית הכנסת שאין שם מלמדי
    תינוקות ראויים הם לעונש, וכמו שאמרו בפ”ב דשבת “בעוון ביטול תורה בנים מתים”, שנאמר “לשווא הכיתי את בניכם מוסר לא לקחו”, ושהעולם מתקיים בהבל פיהם כדאיתא בפרק כל כתבי הקודש, וכן בית הכנסת שאין מתפללין בו עשרה חייבים הם עונש כמו שאמרו בפרק השולח ובפרק שלושה שאכלו “כיון שהקב”ה בא לבית הכנסת ואינו מוצא שם עשרה מיד כועס”, וזהו כוונת “שמלאך המוות מפקיד שם כליו”, כלומר שזה מחייב מיתה. והתקנה היא שלא ילך יחיד אלא בציבור להתפלל ולחזור בתשובה, שתפילת ציבור נשמעת כדאיתא בפ”ק דכריתות “מדאמר רחמנא חלבנה בקטורת” וכו’, כדאיתא התם”, עכ”ד. ודבריו אמורים על המגיפות הנוראות שהיו בזמנם, ולמד כן בביאור דברי הגמרא שעוסקת בדֶבֶר ממש, עאכו”כ על שאר מגיפות וחולאים אחרים הקלים מזה.

    וזאת ידענו, שבכל הדורות קיימו את לימוד התורה דרבים והתפילה בציבור גם כשהיו שרויים במצב של סכנה, ובכל עת צרה וצוקה עשו כל טצדקי וטיכסו עצה היאך לא לבטל ולא לסגור ח”ו על מנעול ובריח את בתי המדרשות והישיבות והת”ת לתשב”ר.

    וכה כתב הגר”ח פאלאג’י זיע”א בספרו רפואה וחיים (דף י”ח אות מ”ח), וז”ל: “הבל תינוקות של בית רבן, ותפילה בציבור בעשרה, הוא ענין גדול ותקנה לזמן מגיפה כמו שכתב הרשב”ש”, עכ”ד. ויש בדבריו אלו גם הוראה להלכה שבעת מגיפה יש לקיים הלימוד והתפילה בציבור , וגם עצה לשעת מגיפה להגביר הלימוד והתפילה בציבור לישועה ורפואה. ויה”ר שיתקיים בנו במהרה “כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ד’ רופאך”.