ג’ון קרי מצהיר: “נתניהו ביקש הפסקת אש” • בירושלים מכחישים

שלומי צור
|
ב' אב התשע"ד / 29.07.2014 20:48
שר החוץ האמריקני ג’ון קרי אמר היום כי נתניהו הוא שביקש ממנו לנסות ולהשיג הפסקת אש הומניטרית • בהתייחס לאשמות שהופנו נגדו אמר: “העניין הוא לא אני, העניין הוא ישראל וזכותה להגן על עצמה ותמיכתנו האיתנה בזכותה” • בלשכת נתניהו מכחישים וטוענים: קרי פנה בהצעה • במקביל, גורם ישראלי בכיר טוען כי ישנה הסכמה של כל הצדדים להגיע להפסקת אש זמנית במהלכה ידונו בקהיר על הסכם הפסקת אש סופי • הירי ממשיך

משבר דיפלומטי? וושינגטון וירושלים בחילופי אשמות, מי ביקש את הפסת האש?

שר החוץ האמריקני ג’ון קרי, אמר היום כי  נתניהו ביקש ממנו לנסות ולהשיג הפסקת אש הומניטרית. “נתניהו תמך בעקביות בהפסקת אש” הצהיר קרי, במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם מקבילו האוקראיני, פבלו קלימקין.

“הוא העלה את הנושא, כמו שעשה באופן עקבי”, אמר קרי, והדגיש: “נתניהו אמר כי יקבל בברכה הפסקת אש שתאפשר לישראל להגן על עצמה נגד המנהרות”.

קרי התייחס להאשמות נגדו ואמר, “ספגתי עלבונות, אני לא מודאג לגבי זה, העניין הוא לא אני, העניין הוא ישראל וזכותה להגן על עצמה ותמיכתנו האיתנה בזכותה. יש למצוא דרך להתקדם, כך שיימנע אובדן חיים בקרב חיילי צה”ל ובקרב אזרחים בכל מקום. אף אחד לא יכול להציג עצמו כידיד קרוב יותר של ישראל, או כמסור יותר להגנת מדינת ישראל. במשך 29 שנותיי בסנאט, יש לי רקורד הצבעה של 100% בעד ישראל”.

אולם בלשכת נתניהו מכחישים את הדברים, וטוענים כי “הבקשה עלתה קודם כל מכיוונו של קרי”, וכי נתניהו השיב שישראל מחויבת קודם כל להשלים את משימת מיגור איום המנהרות.

אתמול אמר דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג’ן סאקי, כי בוושינגטון “מאוכזבים” מהדלפת הטיוטה של הצעת קרי להפסקת האש. לדבריה, זו לא הייתה הצעה אמריקנית רשמית, כי אם “טיוטת רעיונות”.

“זו פשוט לא הדרך בה בעלי ברית ושותפים מתייחסים זה לזה” אמרה סאקי, “אני מקווה שנתמקד בהפסקת אש, לא בהפצה מידע שגוי”.

סאקי הוסיפה: “הצעד הראשון שאנחנו מנסים לעשות הוא להביא להפסקת אש הומניטרית. אנו מכירים במנהרות כאיום על ישראל. זה מאוד מאתגר לקום בבוקר ולדאוג מפני טרוריסטים שעלולים לחדור למדינה שלך, אך לראייתנו ניתן להתמודד עם האיום בדרך שאינה כוללת את הסלמת הלחימה”.

במקביל, גורם ישראלי בכיר אומר הערב, כי ישנה הסכמה של כל הצדדים להגיע להפסקת אש זמנית, במהלכה ידונו בקהיר בהפסקת אש הסופית. לדבריו, גם במהלך הפסקת האש יוכל צה”ל להמשיך ולפעול נגד המנהרות.

גורם אחר אמר, כי אין עדיין הבנות סופיות אך בהחלט ישנם מגעים מתקדמים להגיע להפסקת אש זמנית.

מוקדם יותר, אמר מזכ”ל הועד הפועל של אש”ף, יאסר עבד רבו, כי ישנה הסכמה של כל הפלגים הפלסטינים להכריז על הפסקת אש חד צדדית של 24 שעות, וזאת גם בהסכמת ראש הלשכה המדינית של חמאס חלאד משעל. אך דובר חמאס בעזה סמי אבו זארי הכחיש את הדברים, ואמר כי עבד רבו מייצג רק את עצמו.

בתוך כך, הירי לעבר ישראל ממשיך, ותקיפות צה”ל ברצועת עזה לא מפסיקות כל העת.