עקב ההקלות בהנחיות משרד הבריאות, מפרסם הראשל”צ הגר”י יוסף מקבץ של הנחיות הלכתיות מעודכנות.
ההנחיות עוסקות בנושאים של תפילות במניין, שמיעת מוזיקה בספירת העומר, תספורת וגילוח למי שלא הסתפר לפני פסח, לבישת מסיכה בשבת, וכן סדרי תפילות וקריאת התורה בציבור בעת הזו.
תפילות במנין
מי שחושש מהמצב, רשאי להמשיך להתפלל מהבית ללא כל חשש.
מי שאין לו בעיות רפואיות והוא מתחת לגיל 65 רשאי להתפלל במניין, בתנאי שיקפידו במניין על הכללים של שמירת מרחק וחבישת מסיכה על הפנים בכל זמן התפילה ומיד בסיום התפילה להתפזר.
המניין יהיה עד ל-19 מתפללים (בהתאם להנחיות), במקרה שיש 20 מתפללים נדרש לפצל את המניין לשני מניינים.
בכל מקום שלא נשמעים להוראות יש לבטל את המניין.
מוזיקה בספירת העומר
מותר לשמוע שירים ווקאליים כבכל שנה.
ניתן לשמוע שירים שקטים ופרקי חזנות, שלא מביאים לידי ריקוד, אך אסור לנגן.
ניתן להשמיע בבית עם ילדים קטנים מהקלטה שירי ילדים.
ניתן להשמיע למי שנמצא בבידוד או מי שחולה הקלטה של כלי שיר.
תספורת וגילוח – ניתן להקל ולהסתפר בהתאם להוראות משרד הבריאות, עדיף שיסתפר ביום שישי לכבוד ראש חודש ושבת. בגילוח וסידור הזקן לא ניתן להקל.
לבישת מסיכה בשבת – מותר לצאת בשבת לרשות הרבים עם מסיכה על הפה והאף גם במקום שאין עירוב.
ברכת מעין שבע בתפילת ליל שבת
מנייני תפילות המתקיימים בחצרות ומרחבים פתוחים, לא מברכים ברכת מעין שבע בליל שבת.
ניתן לברך ברכת מעין שבע, במקום שמגודר ומיועד אך ורק לתפילות הוא נחשב כמקום קבוע, וכדאי להניח שם ספר תורה באופן קבוע.
במניינים המתקיימים בעיר העתיקה בירושלים מברכים ברכת מעין שבע גם במקומות שהם אינם קבועים לתפילה.
קריאת התורה – לאור החיוב בשמירת הנפש, יש לנהוג במשנה זהירות בשעת קריאת התורה שמצויה הסכנה ביותר, ויקפידו ביתר שאת על כיסוי האף והפה כראוי, גם העולה וגם הקורא.
השלמת הפרשיות שלא קראו
לאור המצב שהיה צריך להימנע מתפילה במניין בשבתות האחרונות, ונחסר מסדר קריאת התורה כמה פרשיות, בעיקר פרשת צו ופרשת שמיני, יש לנהוג בשבת שחוזרים להתפלל במנין, כדלהלן:
א. יחידים שלא שמעו את הקריאה, והתאספו בשבת זו לקרוא בתורה, ומתפללים במקום מוצל ונוח, יקראו בעליית כהן את כל פרשת צו, פרשת שמיני, וג’ פסוקים ראשונים של פרשת תזריע, ואח”כ יעלו עוד ששה עולים עד סוף הפרשה.
ב. אם מתפללים במקום שהוא לא נח, ויש צער וטורח ציבור גדול לקרוא ולהשלים את הפרשיות ניתן להקל וקרוא רק את פרשת השבוע.
ג. במקום שבו רוב המתפללים שמעו את קריאת התורה בפרשיות שעברו, וישנם יחידים שלא שמעו הם אינם צריכים להשלים את הקריאה. אך במקרה ורוצים לשמוע ושאר המתפללים מסכימים לכך תבוא עליהם הברכה.