מי צריך להשלים את פרשיות התורה שלא קראו? • שו”ת עם חכם שלום

יוסף גרינבוים
|
כ"ו ניסן התש"פ / 20.04.2020 16:13
נשיא המועצת בפסק הלכה: “מי שהתפלל יחיד – אין צריך להשלים. ציבור שהחסירו קריאה – צריכים להשלים” • על המניינים המצומצמים שהותרו: “אם אין שמירה קפדנית בזהירות הנדרשת למנוע הסכנה – יוכלו להתפלל במרפסות באופן המותר” 

בשל ההוראות החדשות המאפשרות לחזור ולקיים מניינים מצומצמים של עד 19 איש, מתעוררות סוגיות הלכתיות רבות – ביניהן שאלת השלמת פרשיות קריאת התורה שהחסירו בשבתות בהן התקיימה התפילה ביחידות, והאם ניתן להשלימם אף בימי שני וחמישי.

בפסק הלכה שמתפרסם היום (שני) מורה חכם שלום כהן: “מי שהתפלל ביחידות, לא חל עליו חיוב קריאת התורה כלל וממילא אינו צריך להשלים. אך ציבור שהתפללו במניין דרך המרפסות באופן המותר, ולא שמעו קריאת התורה, צריכים להשלים בשבת הקרובה את הפרשיות שהחסירו”.

כמו כן פוסק נשיא המועצת:  “החיוב להשלים קריאת התורה הינו רק ביום השבת שבו נתקנה הקריאה ואין להשלים בימי שני וחמישי”.

במכתבו מדגיש ראש הישיבה: “מי שאינו יכול להתפלל במניין תוך שמירה קפדנית בזהירות הנדרשת למנוע הסכנה – יוכל לסמוך ולהתפלל במרפסות באופן המותר כפי שהורנו”.

את פסק ההלכה חתם: “ויה”ר שהקב”ה יאמר למשחית די, ונזכה בקרוב לשוב אל היכל ה’ כבראשונה לבתי המדרשות ולישיבות הקד’ ברוב עם להדרת מלכנו. אכי”ר.

את פסק ההלכה כתב ראש הישיבה לשאלת תלמידו הגאון רבי ינון רביב, בעל מחבר השו”ת ‘שמו ינון’:

“לאור הוראת רשויות הבריאות להתיר לחזור ולהתפלל במנין בקבוצות של עד 19 אנשים תחת כיפת השמים, ובהיות ובשבועות האחרונים נבצר הדבר, התעוררו כמה שאלות הלכתיות ורצינו שיורנו מעכ”ת כיצד לנהוג בהם וכיצד להורות לציבור הרחב, כיון שבימים הקרובים תהיה נפקא מינה לדינא בהם, אם יוכל לגלות דעתו בזה”.

האם חייבים להשלים בשבת הקרובות את פרשיות צו ושמיני שלא קראו בציבור, וכן פרשת ויקרא במקומות שלא קראו?

תשובה: מי שהתפלל ביחידות, אף קהילות שלמות, אינן צריכים להשלים את הפרשיות שלא קראו, כי חיוב השלמה הוא רק לציבור שהתפללו בשבת במנין וביטלו קריאת התורה מאיזשהי סיבה. אך במקום שלא התפללו במנין, אין חיוב השלמה.

מי שהתפללו במנייני מרפסות כפי שהורה כת”ר ולא שמעו קריאת התורה, האם חייבים להשלים את קריאת התורה? והאם ישלימו רק פרשה האחרונה או את כל הפרשות החסרות?

תשובה: ציבור שהתפללו במנין כגון מנייני מרפסות וכד’ ולא קראו בתורה, צריכים להשלים הקריאה, וישלימו בשבת הקרובה את כל הפרשות החסרות, אף אם יהיה זה כמה פרשיות יחד (היינו צו שמיני ותז”מ, או אף פר’ ויקרא למי שלא קראו).

האם ניתן להשלים הקריאה בימי שני וחמישי או רק בשבת?

תשובה: השלמת קריאת התורה נתקנה דווקא ליום השבת שבו נתקנה הקריאה ולכן אין להשלים בשני וחמישי.

מאחר והתירו מניינים מצומצמים, כל מי שאינו יכול להצטרף למנין כזה, האם יכול להמשיך להתפלל בצירוף ראיה כמנייני מרפסות שהורה כת”ר?

תשובה: בשעת הדחק הורנו לסמוך על דעת הפר”ח המחזיק ברכה והמשנ”ב לצירוף למנין מרפסות על ידי ראיה, ובלבד שיהיו עשרה ברשות אחת או שלא תהיה רשות הרבים או דרך היחיד מפסיקה בין בניינים, שאז אינן מצטרפין. ומי שאינו יכול להתפלל במנין ברשות אחת תוך שמירה קפדנית בזהירות הנדרשת למנוע הסכנה, יוכל לסמוך על דבריהם כפי שהורינו. ויה”ר שהקב”ה יאמר למשחית די, ונזכה בקרוב לשוב אל היכל ה’ כבראשונה לבתי המדרשות ולישיבות הקד’ ברוב עם להדרת מלכנו. אכי”ר.