הגר״ד לאו: מי שמארגן מנין עליו האחריות שלא להגיע לפיקוח נפש

יוסף גרינבוים
|
כ"ה ניסן התש"פ / 19.04.2020 15:07
הרב הראשי: “גם על מי שמצטרף למניין מוטלת האחריות לעקוב ולוודא שהציבור מקיים את ההנחיות” • ומה יעשה כל מי שפספס בשבועות האחרונים את קריאת התורה בעקבות המצב וההנחיות?

במכתב שכתב היום (ראשון) הגר״ד לאו, הוא מורה כי אף על ההנחיות החדשות בהם הותר להתפלל במקום פתוח – אם אין מי שיאכוף את שמירת ההנחיה בכל מניין, עדיף להמשיך להתפלל בבית ובמרפסות.

כמו כן מוסיף הרב הראשי, כי מי שמצטרף למניין בו לא נשמרות ההנחיות הרי זו מצווה הבאה בעבירה ואין לה שום תועלת.

בנוסף מתייחס הגר״ד לאו לעניין השלמה של קריאת התורה למי שפספס בשבועות האחרונים בעקבות המצב וההנחיות.

חרדים 10 מגיש את המכתב המלא:

“אמש, ממשלת ישראל, לאחר דיון יסודי, החליטה להתיר תפילה בציבור במרחב הפתוח.

אבקש לפנות אל ציבור המתפללים, לאחר מתן ההיתר לשוב ולהתפלל בציבור חובה על כולם להקפיד הקפדה יתירה על כל ההנחיות שנתנו על ידי הנהלת משרד הבריאות. דהיינו חבישת מסכה, שמירה על ריחוק של לפחות שני מטר בין איש לרעהו, במרחב פתוח ותוך שמירה קפדנית על היגיינה ומספר המתפללים שהותר.

כל מי שמארגן מנין יידע שמוטלת עליו האחריות שלא נגיע ח”ו למצב של פיקוח נפש. עליו לדעת כי במקרה שאין הוא יכול לקיים את התפילה כראוי עדיף שיתפללו במרפסות או בבתים.

אציין, כי בנושא התפילה דרך המרפסות, כבר כתבתי שבעת הזו יש לסמוך על פשטות לשון השו”ע או”ח (סי’ נ”ה סע’ י”ד), שהכריע כדעת אחד מגדולי חכמי ספרד הרשב”א בתשובתו (ח”א סי צ”ו) בנושא זה, וכפי שהורה זקני בעל מחבר שו”ת מנחת שי (סי’ י”ח) שתפילה כזו נחשבת תפילה במניין לכל דבר, וזאת כמובן במצב שאין אפשרות אחרת.

גם על מי שמצטרף למניין כזה מוטלת האחריות לעקוב ולוודא שהציבור מקיים את ההנחיות, ואם הוא רואה שהציבור לא נזהר ונשמר כראוי אסור להשתתף בתפילה זו, ועל זה נאמר ‘מצווה הבאה בעבירה’. ‘ונשמרתם מאד לנפשותיכם’ הוא צווי על הכלל ועל כל יחיד ויחיד.

נשאלתי גם על קריאת התורה בשבת הקרובה, האם יש להשלים את הקריאה לאותם אלו שהתפללו בשבתות האחרונות בביתם. על מנת למנוע טרחה דציבורא אין לקרוא יותר משתי פרשיות בשבת, ובשבת הקרובה נקרא בעזרת ה’ את פרשיות תזריע ומצורע.

“לכן גם בימי שני וחמישי יקראו את פרשת תזריע. נכון הוא שכשהגר”א יצא מבית האסורים הוא השלים את הפרשיות שלא יכול היה לקרותן. בוודאי, מי שיכול לנהוג כן הדבר ראוי, אבל זו הנהגה ליחידים ואין להורות כן לכלל”.