חמאס: לא הסכמנו להפסקת אש חד-צדדית למשך 24 שעות

נחמן וייס
|
ב' אב התשע"ד / 29.07.2014 16:12
ראש הוועד הפועל של אש”ף יאסר עבד רבו, אמר כי יש הסכמה בין כל הפלגים הפלסטינים להכריז על הפסקת אש חד צדדית של 24 שעות • משעל הסכים, אבל דובר חמאס בעזה הכחיש

תנועת חמאס מכחישה את דבריו של מזכיר הועד הפועל של אש”ף, יאסר עבד רבו, לפיהם הסכימה להפסקת אש למשך 24 שעות.

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי לאש”ף אין כל קשר לניהול המערכה, וכי חמאס תבחן כל הצעה לרגיעה כאשר תהיה מחויבות ישראלית ובינלאומית בעניינה.

קודם לכן הודיע מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, יאסר עבד רבו,  כי ישנה הסכמה של כל הפלגים הפלסטינים על הפסקת אש של 24 שעות בלחימה בעזה. “ההנהגה הפלסטינית החליטה, יחד עם האחים בחמאס ובג’יהאד האיסלאמי, לצאת לקהיר עם משלחת מאוחדת, הכוללת את כל הפלגים הפלסטינים”.

לפי הדיווחים, מי שהסכים להצעה הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, חלאד משעל. אך לעומת זאת, דובר חמאס בעזה , סאמי אבו זהרי אמר: “ההתנגדות היא זו שתבטא את עמדותיה ולא יאסר עבד רבו”.

 הודעה נמסרה באמצעות עזאם אל אחמד, אחד מראשי הפתח שנמצא עדיין ברמאללה, והיא מגיעה בעקבות הצעה של שליח האו”ם למזרח התיכון רוברט סרי, שביקש להאריך את הפסקת האש ל-72 שעות.

בדברים שנשא ברמאללה אמר עבד רבו: “ישראל ממשיכה לבצע פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה, נקטנו באמצעים להענישם בפורומים הבינלאומיים. אנחנו קוראים לעם הפלסטיני לגלות סבלנות חרף הכאב. לתת אמון בכך שאנחנו נמשיך לפעול לילה ויום כדי שנעניש את פושעי המלחמה. רצועת עזה ותושביה יישארו סמל להתנגדות”

נכון לעכשיו, לא ברורה  עמדת ישראל בנוגע להצעה.

כזכור, ברגיעה שהציע חמאס אמש המשיכה האש לעבר ישובי ישראל, פצ”מרים שנורו לעבר מועצה אזורית אשכול גבו את חייהם של 4 חיילים. ובחדירת מחבלים לנחל עוז נהרגו 5 חיילים נוספים.

מוקדם יותר קרא השר נפתלי בנט, להמשיך לתקוף את חמאס ללא הפסקה, עד שתושג הכרעה במערכה שישראל מנהלת נגדו ברצועת עזה.

“צריך לסמן את היעד: פירוז הרצועה. כמו יהודה ושומרון: ללא טילים, ללא מנהרות”, כתב בנט. “יש להטיל על צה”ל משימה ברורה: תביאו אותנו לכך. אל תרפו. אל תעצרו עד שתשיגו יעד זה – בכוח או בהסכמה. תכו בחמאס ללא רחם. ביום ובלילה. בימי חול ובימי חג. ללא הפוגה וללא מנוחה. עד להכרעה. רק הכרעה תמנע את המלחמה הבאה”.

בנט התייחס להמשך המבצע וכתב: “המשימה בהקשר למנהרות אינה ‘לפעול כמיטב יכולתנו לצמצם את כמות המנהרות’, אלא למחוק את כל המנהרות. אם צריך עוד חודש בשביל זה, אז נקבל. אם צריך שנה של עבודה במרחב חיץ, אז נדרוש ונקבל. אם צריך חופש פעולה צה”לי לתוך הרצועה לצמיתות, אז נדרוש ונקבל. לא ‘כמיטב יכולתנו’, אלא ‘חיסול איום המנהרות’. כאשר נביא הכרעה, לא יהיו מנהרות. רק הכרעה ברורה תמנע את המלחמה הבאה, תעצור את האויב הבא שמחכה לתורו ותמנע את ההרוגים הבאים”.

במקביל, קצין בכיר בצה”ל אמר הבוקר לוואלה כי “ההישגים כפי שהוגדרו לנו – בידינו”. לדבריו, 50 אחוזים מכושר השיגור לטווח בינוני וארוך שהיה בידי חמאס נפגע.

הקצין הוסיף כי התקבלה הבנה שהמבצע מיועד ליצירת מצב שונה: “קודם לפגוע קשות בחמאס ולשלול אותו מיכולותיו העתידיות. היכולת שלו לשיקום יהיו קשות יותר בגלל המצב במצרים. כיבוש עזה ייקח חודשים ושנים, כולל המחירים שייגבו”.

“אלו ימים קריטיים. אעשה כל מה שאפשר כדי לפגוע במנהרה האחרונה, אבל אי אפשר להתחייב על דבר כזה”.

“אני לא מנהל אסטרטגיה לפי מה שמישהו בציבור רוצה, אלא איך שצריך. זה לא שיקולי רייטינג – זה מה שאנחנו חושבים שצריך לעשות. מבחינת החיילים המערכת עובדת כאילו זו מלחמה אבל הגדרות לא אני עושה”.