מרד חרדי או תקווה? “זמן קיץ בישיבות יתחיל בעזרת ה’ במועדו”

בעוד בממשלה מגבשים מתווה להחזרת המשק לשגרה, בציבור החרדי טוענים: המדינה לא מבינה את החשיבות של לימוד התורה • אברכים: "שיהיה ברור - גדולי ישראל יהיו אלה שיקבעו מתי חוזרים לישיבות. לא משרד הבריאות" • ראש ישיבת 'ארחות תורה': "הם לא יודעים כלום, איך זה עובר, הם מנחשים. כמו שזה בא, ככה זה גם יכול ללכת ברגע אחד" • המשגיח הגרח"י מישקובסקי: "אף אחד לא יודע מתי זה ייגמר. אבל זה בידיים שלנו"
יוני גרין
כ' ניסן התש"פ / 14.04.2020 03:43

צוות מיוחד בהשתתפות משרד האוצר, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד הכלכלה ומשרד הבריאות  הציג כבר מתווה לפיו תיעשה החזרתו לשגרה של המשק. לפי המתווה, שאומץ על ידי משרד האוצר, התהליך יתבצע בארבעה שלבים הדרגתיים, שכל אחד מהם אורכו שבועיים.

המעבר משלב לשלב ייבחן בכפוף לפרמטרים בריאותיים, כדי לבחון שלא מתרחשת התפרצות שניה של הדבקה.

בשבועיים הראשונים שאחרי חג הפסח – מה-19 לאפריל עד ה-3 למאי (כ”ה ניסן-ט’ אייר) יועלה מספר העובדים במקומות העבודה בחזרה ל-50% ותותר פתיחה מוגבלת של חנויות ומרכזי קניות פתוחים. במערכת החינוך יופעלו מחדש את החינוך המיוחד וגני הילדים. לציבור יותר לצאת מהבתים גם לצורך פעילויות שאינן רכישות מזון.

בשלב השני – מה-3 עד ה-17 למאי (ג’ אייר-כ”ג אייר) יחזרו ללמוד מחצית מתלמידי החינוך היסודי (כיתות א’ עד ג’) והקניונים והשווקים ייפתחו מחדש תחת מגבלות.

בשלב השלישי שיתחיל חודש לאחר חג הפסח, החל מה-17 למאי (כ”ג אייר) ייפתחו מחדש מקומות פנאי ובילוי שאין בהם הצטופפות רבה. בשלב הרביעי, מה-31 למאי (ח’ סיון) ואילך, ייפתחו כל העסקים הסגורים.

לפי התכנית של משרד החינוך, הלמידה ‘ביום שאחרי’ תתקיים לא רק בכיתות, אלא תתפרס בחצרות, בספריות ובאולמות הספורט וההתכנסות, ותתבצע בקבוצות קטנות.

ומתי יתחילו הלימודים בישיבות? על כך נראה שאין מי שמכין תכנית סדורה.

ההחלטה לסגור את הישיבות והכוללים עוררה זעם רב, שעם הזמן שחולף הולך וגובר. “המדינה מבינה שהפגנות מותר, כי קיימת זכות הביטוי, מקומות עבודה חיוניים אפשר, אבל הרבה פחות מבינה את היסוד והחשיבות של הישיבות ולימוד התורה”, אומר ראש ישיבה בשיחה עם חרדים 10.

גם אברכים עמם שוחחנו אומרים: “שיהיה ברור – גדולי ישראל יהיו אלה שיקבעו אם לפתוח את הישיבות ומתי. לא משרד הבריאות”.

חלק מהם אף מזהירים: “יתכן שיתפתח פה מרד. לא יתכן שילדי הגנים והכיתות בבתי הספר ילמדו ובישיבות לא, אין מצב שהמשק מתחיל לחזור לפעילות – והכוללים משותקים”.

“זה בא בפתע פתאום, ושיתק את כל העולם”

הדיונים על דחיית פתיחת ‘זמן קיץ’ על רקע משבר הקורונה, גררו אמש (שני) התייחסות פומבית מצד ראש ישיבת ‘ארחות תורה’ בבני ברק, הגרב”ד דיסקין.

בסיום שיעורו המיוחד בענייני החג, ששודר מביתו לתלמידיו ב’קו המידע’ של הישיבה – אמר ראש הישיבה: “כל העסק הזה, הם לא יודעים שום דבר, איך זה עובר, הם מנחשים. כמו שהם לא יודעים איך זה התחיל, הם גם לא יודעים איך זה ייגמר. יש להם כל מיני סברות.

“צריך להבין, זה לא דבר שהולך עם סברות. זה דבר שאנחנו רואים שזה בא בפתע פתאום, ושיתק את כל העולם. כמו שזה בא, ככה זה יכול ללכת ברגע אחד. צריך להתחזק ולהתפלל, ומקווים שהשם יעזור, ו’זמן קיץ’ יתחיל בעזרת השם במועדו”.

המשגיח, הגרח”י מישקובסקי. צילום: באדיבות המצלם

המשגיח של ‘ארחות תורה’, הגרח”י מישקובסקי, זעק אמש – שעות לפני התקדש חג ‘שביעי של פסח’ – בשיחתו המוסרית השבועית, המשודרת למאות מתלמידי הישיבה ב’קו המידע’: “אנחנו נמצאים בימים מאד מסוגלים. מרן שר התורה אמר שהעיצה שהמגיפה תעבור – היא ללמוד תורה. אם יילמדו, הגזירה תתבטל. אבל, לא סתם ללמוד, צריך יותר חזק, יותר במסירות. אתה יכול לעשות את זה.

“איך אנחנו באמת עושים את השינוי? כל אחד מבין, שצריך להשתנות. לא לחשוב שזה קשה ומורכב, יש לך משהו שלך, ובזה טמון הרבה כוחות. אדרבה, תן אתה! אתה יכול להתקדם. לא בשמיים היא.

“אחד הדברים שצריך לתת את הדעת על הבעיה שבהם, עיתון, כמה דקות לקרוא בעיתון, כולם חושבים, מה כבר יכול לקרות מזה. רבי ישראל אל’ה ויינטרוב אמר, אם קוראים עיתון, זה משחית את כל הרגשות הנעלות של הבית מדרש. רבי ברוך בער אמר פעם לתלמידים שלו, איך מסוגלים לקרוא עיתון?! מה כבר יש בזה? על מה אנחנו מבזבזים את הזמן? מה יש כבר בעיתון?

“באו נחשוב רגע, הגזירה הקשה, שלוקחים ומנתקים אותנו מהבית מדרש, מהישיבה, זה באמת גזירה נוראה. אף אחד לא יודע מתי זה ייגמר. אבל זה בידיים שלנו. הקב”ה ייעזור שנזכה לנצל את מה שנותר מתוך התעלות וקדושה”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אז מה עוד לוויות? בואנה סתומים לגמרי.
    14/04/2020 07:48
    ציפי
  1. מקווה שההורים יעמדו ולא יסכימו. הבחורים ידביקו את הוריהם. והורים מגיל 40 עלולים למות. יש אברך במצב קשה אבא ל11 ילדים. יש אמא בת 53 אמא ל9 שנפטרה. . מה הם סתומים ? מה עם פיקוח נפש? הזיה !

  2. אני מתחנן - לעם ישראל היקרים
    14/04/2020 08:42
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. אני מתחנן – לעם ישראל היקרים, כדי לזכות למשיח נא תחזרו בתשובה מיד, הקב”ה אוהב אותנו ולא רוצה שתכשלו, הוא רוצה שתחזרו בתשובה, כל יהודי עם נשמה יהודית חייב לחזור בתשובה. [חוץ אלו מערב רב] ד’ אוהב אותנו, הוא אוהב את כל היהודים המקיימם מצותיו, הוא לא רוצה לעשות לנו שום רע, הוא רוצה רק את טובתנו, אבל אנחנו חייבים לחזור אליו באהבה, לעזוב את כל התשוקות שלנו שהם לא על פי התורה, ולהתחיל לחיות כיהודים של פעם.

    אם אנחנו הולכים בדרך התורה – זה נותן לנו חיים, זה נותן לנו קרבה אל האמת, זה נותן לנו קרבת אלוקים לי טוב, זה נותן לנו רפואות וישועות, זה יתן לנו את העולם הבא ואת הגאולה השלימה – ומה שאנחנו צריכים עכשיו לעשות זה רק זה לשוב אליו בשלימות.

    אם אתם חושבים שכל התענוגות הגשמיות של העולם הזה הם תענוג, אז אני אגיד לכם שמבואר בחז”ל כי זה כאין וכאפס לעומת ההנאות הרוחניות של רגע שהם פי כמה וכמה וכמה מליונים יותר נעימות ויותר טובות ויותר מספקות את הנשמה היהודית מכל התענוגות של העולם הזה.

    עם ישראל, נא תרחמו על עצמכם, יחד עם המשפחות שלכם, כעת הגיע הזמן תתחילו לבנות בית יהודי אמיתי – עם שמירת שבת כהלכה, עם 100 ברכות יומי כהלכה, עם שמירת כל הדינים הנדרשים מאיתנו, כמו הדינים של הגברים (שמירת הברית לגמרי, שמירת העיניים לגמרי, שמירת הפה, וצניעות וכו’), הדינים של הנשים (טהרה, וצניעות 100% וכו’), וכל הדינים של כל המשפחה שלנו, ואז כל הבלבול הזה יעלם, כל הטרוף שאנחנו רואים היום – זה יעלם, כל המחלות יעלם, כל הרשעים שמנסים להכשיל אותנו – זה יעלם.

    אז בזמן הגאולה הכל יהיה ברור, הכל יהיה מתוק ואנחנו נבכה משמחה, נשיר ונרקוד, נקריב קורבנות בבית המקשל השלישי, ונגיע לנצח. עם ישראל, אני שוב מתחנן, אני מבקש, רחמו על עצמכם, תתקרבו לקב”ה עם תורה ומצות תפילה בכוונה וכו’ כי אין עוד מלבדו, רק הוא הכל-יכול, אל תהרסו את העתיד שלכם. הקב”ה אוהב אותנו, הוא ברא אותנו, הוא ברא את כולנו. עם ישראל, עם ישראל חי – תתחזקו ותזכו להיות חלק של החיים הנצחיים בב”א.

  4. כתבה מבלבלת
    14/04/2020 12:27
    יוסי
  5. הכתבה שגויה לחלוטין, אם רק המדינה תרצה אז החרדים ישבו גם עם אזיקים בידים, תפסיקו לחשוב שאתם איזה דעה במדינה, כל הזמן אתם חושבים שהשמש זורחת לכם, אתם פחות מעשר אחוז במדינה, תפסיקו לעשות דברים נגד החוק, די די די,
    אם ה’ היה רוצה את התורה שלכם הוא לא היה סוגר לכם….

  6. מי שיחליט להחזיר את הישיבות. הוא רוצח המונים.. ואגב
    15/04/2020 01:23
    יהודי
  7. אם גדולי ישראל יחליטו אולי מי שצריך רופא מהיום ילך… לרב,,, ניתנה רשות לרופא… לרפא לקבןע להדריך.. להציל… לשמור על הבריאות.. וכו.. די להתחכמויות… בגלל התחכמו. יש לנו אלפי חולים….