ההבנות בין כחול לבן לליכוד I ביבי מתחייב: ריבונות בחודשים הקרובים

אריה ריבקינד
|
י"ב ניסן התש"פ / 06.04.2020 19:11
אלה ההבנות בין כחול לבן לליכוד: ריבונות לאחר התייעצות עם גנץ והסכמה אמריקנית, יריב לוין – יו”ר הכנסת וחוק נורבגי מיוחד שידלג על מועמדי יש עתיד ותלם • לכל גוש יהיו 15 תיקים

הליכוד וכחול לבן הגיעו לסיכומים לקראת הקמת הממשלה ה-35 והסכם בין המפלגות יחתם ככל הנראה הערב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אחר הצהריים (שני) עם ראשי מועצות ביהודה ושומרון ועדכן אותם כי בכוונתו להחיל ריבונות בחודשים הקרובים.

לדברי נתניהו, לפי ההסכמים, לבני גנץ לא תהיה זכות וטו בנושא הסיפוח וההצעה להחיל ריבונות תעלה להצבעה ברגע שיתקבל אור ירוק מהממשל האמריקני.

על פי ההבנות  – כפי שדווח עמית סגל בחדשות 12 – נתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה למשך שנה וחצי, אז גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה – למשך שנה וחצי. בזמן שנתניהו יכהן כראש ממשלה, גנץ יכהן כשר הביטחון וממלא-מקום ראש הממשלה.

30 שרים יכהנו בממשלה – 15 לגוש הימין, 15 לכחול לבן ולעבודה – ולאחר שיחלוף משבר הקורונה, הממשלה תורחב ל-34 שרים.

כחול לבן תוכל לבחור בין תיקי החוץ והחינוך – זו למעשה הבחירה של גבי אשכנזי, שיכהן באחד התפקידים.

בתפקיד יו”ר הכנסת יכהן יריב לוין מהליכוד.

לבקשת כחול לבן, ‘חוק נורווגי’ מיוחד  יכניס לכנסת שורת ח”כים חדשים רק מרשימת חוסן לישראל.

סוגיית הריבונות תובא להצבעה תוך חודשיים וחצי, לאחר ‘היוועצות’ עם גנץ ובהסכמת האמריקנים. יינתן חופש הצבעה בממשלה בנושא זה.

ראש הממשלה יוכל להביא את הסיפוח לאישור החל מ-10 ביולי. הנוסח שיובא לכנסת יהיה הנוסח שאושר בממשלה ויועבר על ידי ועדת הכנסת לוועדת החוץ והביטחון.

העובדה שהימין יקבל רק 15 שרים, צפוי לחולל קרב בליכוד על התיקים הפנויים, זאת לאחר ששני תיקים מתוך 15 שמוקצים לגוש הימין יועברו לש”ס (פנים ודתות), אחד ליהדות התורה (בריאות) ושניים ככל הנראה לימינה – אם תיכנס בסופו של דבר לממשלה.

ישראל כ”ץ כנראה יהיה שר האוצר. אריה דרעי ימשיך בתפקיד שר הפנים, ולמרות הביקורת הרבה כלפיו – יעקב ליצמן ימשיך להחזיק בתיק הבריאות.

אבי ניסנקורן יכהן כשר המשפטים – ולפי ההסכם, יהיה לו מרחב תמרון כמעט מלא למינוי שופטים, כשהמינוי הראשון של שופט לבית המשפט העליון צפוי בעוד כשנה.

מירי רגב ככל הנראה תכהן כשרה לביטחון הפנים.

גורמים בליכוד אמרו: “ההסכמה המסתמנת בנושא הריבונות לפיה לאחר פרק זמן קצר יוכל נתניהו להביא את החלת הריבונות להצבעה בממשלה – היא הישג גדול של המפלגה. נתניהו יצטרך להיוועץ בגנץ ולזכות לתמיכת האמריקנים, אך לא מעבר לכך”.

בסיעת ימינה מודאגים מממשלת האחדות שצפויה לקום ותוקפים את החלטת נתניהו ”להיכנע” לכחול לבן ולהעניק לשמאל את משרד המשפטים.

”לפי הפרסומים, בהסכם המתגבש נכנע נתניהו בעניין המשפטי לחלוטין לכחול לבן. אהרון ברק וההפיכה השיפוטית שלו חוזרים אל הבמה וימשיכו למנות את בני טיפוחיהם לבית המשפט העליון. והכל במזומן ומרגע הקמת הממשלה. זו תהיה בכיה לדורות ואנחנו קוראים לנתניהו להתעשת ולעמוד על הקווים האדומים של מחנה הימין.

”ב’תמורה’ ‘קיבל’ נתניהו ניסוח עמום לגבי הריבונות שלא אומר כלום, וגרוע מכך, דוחה את הריבונות סמוך מידי לבחירות בארה”ב באופן שמטיל צל כבד על האפשרות לקבל הסכמה אמריקאית למהלך”.