תחקיר החדירה בנחל עוז: רק חייל אחד ירה – ומנע פיגוע חטיפה

נחמן וייס
|
ב' אב התשע"ד / 29.07.2014 11:31
מתחקיר ראשוני בצה”ל עולה: 4-7 מחבלים חדרו ממנהרה לתוך שטח ישראל • הם ירו טיל לעבר עמדה ממוגנת והרגו 5 חיילים • לאחר מכן הסתערו על העמדה וניסו לחטוף חייל או גופה • חייל אחד שהתעשת פתח לעברם בירי והם נמלטו חזרה לרצועת עזה • המנהרה הייתה מוכרת לצה”ל וחלקה הופצץ

תושייה של חייל אחד מנעה פיגוע חטיפה גדול. כך עולה מתחקיר ראשוני שערכו בצה”ל, לבדיקת תקרית החדירה אמש, במהלכה נהרגו 5 חיילי צה”ל.

• מצמרר – החמאס תיעד: מפיר המנהרה ועד הניסיון לחטוף חייל

לפי ממצאי התחקיר, בין 4 ל-7 מחבלים, הגיחו מפיר מנהרה, שהייתה חפורה כ-150 מטר בתוך שטח ישראל. המחבלים הגיעו אל עמדת הפליבוקס (עמדת שמירה הבנויה מבטון כעין גליל מאורך – י.ה), וירו לעברה טיל RPG.

מהפגיעה נהרגו במקום 5 חיילים, ששהו בחלק התחתון של העמדה.

המחבלים הסתערו לעבר העמדה, וניסו לחטוף חייל או גופה, אך חייל שעמד בחלק העליון של העמדה ולא נפגע, התעשת במהירות וירה לעברם. הוא פגע במחבל אחד שנהרג או נפצע. יחד עם החייל שפתח באש לעבר המחבלים היו עוד שני חיילים לפחות, אולם הם ככל הנראה לא ירו.

משראו כך, נמלטו המחבלים בחזרה לכיוון פיר המנהרה לעבר רצועת עזה, תוך שהם משאירים מאחוריהם נשק וטילי נ.ט. שהיו בידיהם. בכך סוכל ניסיון לפיגוע חטיפה גדול.

כוחות צה”ל פתחו בסריקות נרחבות, לשלילת האפשרות שהמחבלים חדרו לקיבוץ נחל עוז, וכן במטרה למצוא את המחבל שנפגע, אך הוא לא נמצא.

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הודתה כי נכשלה בביצוע החטיפה. בדיווח של סוכנות הידיעות הפלסטינית נאמר כי “התנאים בשטח לא אפשרו” להשלים את המשימה.

עוד נמסר שבחדירה השתתפו תשעה פעילים, ושהם הצליחו “להרוג חיילים במוצב נחל עוז ולגנוב נשק צה”לי”.

יצוין, כי המנהרה הייתה מוכרת לצה”ל, וכי הכניסה אליה מתוך שכונה ש’געייה פוצצה על-ידי כוחות צה”ל, אך כנראה שהייתה עוד הסתעפות שלא הייתה מוכרת לצה”ל – ודרכה חדרו המחבלים.

באירוע הקשה, נהרגו 5 חיילי צה”ל, כולם לוחמים בקורס מ”כים: סמל דניאל קדמי, בן 18 מצופים; סמל ברקאי ישי שור, בן 21 מירושלים; סמל שגיא ארז, בן 19 מקריית אתא; סמל דור דרעי, בן 18 מירושלים; וסמל נדב ריימונד, בן 19 משדמות דבורה, הי”ד.