האם הקורונה לימד שניתן להפסיק את מחול הדמים של החתונות?
בימים האחרונים השתתפתי במספר חתונות ביתיות, שמחות ומאוד מאושרות. בעיר מגוריי בית שמש התקיימו ביממה אחת כ-40 חתונות בלי עין הרע, כל אחת שמחה מהשניה.
מכיוון שלא הייתי אורח לא מצד החתן ולא מצד הכלה, עמדתי בקרן זווית על-פי כללי משרד הבריאות והתבוננתי סביבי בניסיון לקלוט את רחשי ליבם של החתן והכלה ובעיקר של המחותנים ומשפחתם.
למרות האלתור וחוסר הנוחות, אנשים היו מאושרים! מכל עבר שמעתי את המשפטים הבאים: כמה יפה, כמה שמח, איזה אנושי, כמה זה מכובד. כל אחד וסגנון ההתבטאות שלו.
•
בימים אלו שוחחתי עם כמה עשרות מחותנים שחיתנו בימים האחרונים, שמעתי מהם על הלבטים לפני החתונה וכמה קשה לעכל את העובדה שאין חתונה מפוארת עם מאות מוזמנים ומנות גורמה, סידורי פרחים והתזמורת הכי עכשווית.
הכאב והצער, ובעיקר ההלם מביטול אירוע שתוכנן במשך חודשים ובעצם חלום חיים, לא נעלם מעיני ובוודאי לא מעיני הכלה הבוכיה ומהוריה הנבוכים, אבל ברגע שאין ברירה ולאחר מעשה, החתונה הביתית המשפחתית לא הפילה את השמים והארץ לא רעדה. ההיפך, הזוג נישא באושר וההורים נותרו שפויים.
וכעת למספרים: עלות חתונות בשנים האחרונות האמירה למספרים בלתי שפויים והגיוניים בעליל. הזויים! באופן מכוון איני כולל ברשימת העלויות את עלות הביגוד והצלם, הנדוניה והדירה, שבע ברכות, אופרוף ושאר מרכיבי נישואי הילדים. אני מבקש להתייחס אך ורק לעלות שלושת מרכיבי ערב החתונה שהן אולם, אוכל ותזמורת.
עלות שלושת המרכיבים הללו מגיעה למינימום 40,000 שקלים לשני הצדדים, 20,000 שקל לכל צד. בסטיה קלה ואולם מעט יותר יקר, העלויות טיפסו ל-50,000 שקלים.
הבדיקה האמורה לא נעשתה על חתונות פאר, אלא על חתונות של משפחות אברכים. המחירים האמיתיים עוברים את ה-60,000 שקלים לערב אחד.
שמתם לב? משפחות ברוכות ילדים שחיות מהכנסות חודשיות של 15-10 אלף שקלים, נאלצות בשל תסביך חברתי להוציא על ערב אחד של מספר שעות למעלה מ-40,000 שקלים על אולם, אוכל ותזמורת! להאכיל 400-500 אנשים ולהפיק עבורם ערב שכולו הנאה.
האם עלה אי-פעם בדעתו של אותו מחותן להזמין את כל שכניו למסעדה על חשבונו? האם הוא סבור כי הוא צריך להאכיל בארוחת ערב את כל משפחתו הרחוקה וידידיו לבית הכנסת? מדוע בחתונות אנשים נאלצים להאכיל את כל בני המשפחה המורחבת שחלקם גם ייהנו מארוחות נוספות בשבוע השבע ברכות?
בנימה אישית וכמנהל ארגון צדקה עירוני, אודה ולא אבוש איך כל פעם גבאי הצדקה ועסקני החסד תוהים האם זה מוסרי שבקשות תמיכה לכספי צדקה מוגשות לקופות הצדקה כשכל חטאם של המחותנים המנהג שהושרש בציבור שיש להאכיל 500-400 אנשים בערב אחד וכל מנה יפה מחברתה.
האם מותר לתת כספי צדקה לארוחת ערב של אורחי חתונה? הזאת הכנסת כלה עליה דובר בהלכה?
•
עד כה, ניסיונות רבים שניסו רבים וטובים להנהיג בציבור נכשלו, ולו בשל המעגל הבלתי פוסק של חתונות ערב-ערב ושמחות רבות כן ירבו במגזר החרדי, כשבכל תקופה רמת היוקרה וה’סטייל’ עולים ועולים באופן בלתי מורגש.
לפתע, במבט של מספר שנים אנו מגלים את הטירוף שאחז בציבור כולו, אבל את הנעשה קשה להחזיר. חלק גדול מההוצאות הוא פשוט בשל חוסר נעימות של יחיד מול רבים, בושה של מחותן לא לזרום עם המוסכמות החברתיות.
מחותן אחד אומר לי: אנחנו שלחנו 1200 הזמנות. שאלתי אותו: אם כן, הזמנת 2000 מנות זוגיות? הוא אומר לי בזה הלשון: הזמנתי את כל רשימת הזיכרונות שלי, שלא יפגעו – אתה יודע, מתוכם יגיעו 300-400.
הבנתם את זה? פשוט חוסר תקשורת חברתית – הוא הזמין את כל האנשים שאינם בקשר איתו כי לא נעים לו, חלקם יטרחו ויבואו כי לא נעים להם, בין לבין המחותן צריך להגיש להם תקרובת שעולה לו עשרות אלפי שקלים.
בשיחות שקיימתי השבוע עם עשרות מחותנים, שאלתי אותם אחד אחרי השני:
– איך הייתה החתונה? -‘לא מאמינים שעברנו את זה’.
– האם החתונה הייתה שמחה? – ‘שמחה עצומה, מרגשת, מאושרים ושמחים’.
– כמה חסכת? תשובה של כולם ללא יוצא מן הכלל: ‘חסכנו 35-25 אלף שקל!’ (קיימת אי וודאות לגבי דמי הביטול של הספקים השונים, החסכון הוא בהנחה שאין קנסות).
מחותנת אחת אמרה בהתרגשות: ‘אני לא מאמינה שאני לא חייבת לקחת את הלוואה מגמ”ח פלוני’. מחותן אחר אמר לי: ‘תראה, לכתחילה לא הייתי חושב שזה הגיוני, אבל תכל’ס, אני לא מבין את ההיגיון לו הייתי צריך עכשיו לגלגל עוד 30 אלף שקל’. וכן על זה הדרך,
כולם (!) ללא יוצא מן הכלל אותן תגובות.
מאות אנשים חוסכים בימים אלו עשרות אלפי שקלים מיותרים אותם הם נאלצים להלוות ולגלגל בשל מוסכמות חברתית חסרת היגיון.
•
בתקופה זו הקב”ה הביא על העולם את המגיפה ‘קורונה’ שמאלצת לשבור את מעגל הקסמים החברתי הזה. מאת השם הייתה זאת: קיימת כאן הזדמנות לעשות עצירה מוחלטת וחשיבה מחודשת בכל הקשור לליל הכלולות. ב
מקביל לשיחותיי עם המחותנים, שוחחתי גם עם מארחים וסתם אורחים, כשהצבתי בפניהם את המספרים הללו מול המספרים האפשריים, גם אלו שטענו שהם לא יכולים ואצלם זה אחרת, ‘לנו יש חברים ומכרים וחברי עבודה ומשפחה גדולה’ ושאר התירוצים המקובלים,
שאלתי אותם שאלה פשוטה: הנה, חתונה מול עינכם, כולם מאושרים, האם תוציאו למסעדה את כל אותה רשימה שפירטתם? את כל רשימת אנשי הקשר שלכם שהצטברו כל השנים? למה חייבים?
ברור לכולם, אי אפשר להתעלם שחתונות ביתיות אינן יכולות להתקיים וחובה לקיים אירוע באולם המכבד את החתן והכלה ומשפחתם. אפשר גם אחרת. אפשר אולם מצומצם יותר, כדוגמת אולם בית כנסת, אפשר להזמין פחות מנות, מהיכן ההיגיון להאכיל את כל השכונה ארוחת ערב? התזמורת לא חייבת להיות השיא, המציאות היא שחברים יודעים לעשות שמח לא פחות. אפשר וחובה לעשות חשיבה מחודשת.
הייתכן שמוציאים 50,000 שקלים על מספר שעות שהיו ואינן?!
•
והזוג עצמו? אי אפשר להתעלם מכאבם הראשוני של החתנים והכלות, בעיקר של הכלות. השוק וההלם של ביטול אירוע לחתונה היו קשים מנשוא. הורים רבים סיפרו לי על כלות שסירבו לשמוע על האופציה הזאת, אך בלית ברירה נשמעו לדעת רבניהם ודעת תורה.
אך ראו זה פלא: בסוף החתונה ההורים שאלו את ילדיהם, נו, איך היה? התגובות הנרגשות גרמו להורים רבים להוזיל דמעות של אושר.
הכלות אמרו: “היה שווה הכל! השמחה הגדולה, האירוח, המשפחתיות!”
נכון שיש מימד של התלהבות ושמחה מיוחדת כשאנשים מתאמצים לשמח במיוחד בשל המצב הנוכחי, אולם בסופו של דבר החתן והכלה חפצים להקים בית ולשמוח עם חבריהם ומשפחתם הקרובה ומגלים שאפשר גם אחרת. את מקומו של הנטל כספי הכבד מנשוא מעל כתפי ההורים, תפסו תחושות של שמחה אמיתית ואחווה משפחתית, הרגשה של חמימות הלב באופן בלתי ניתן לתיאור.
•
בסוף עונת החתונות הנוכחית, בסביבות ז’ בניסן תש”פ, יסתובבו בתוכנו מאות זוגות מאושרים בע”ה, ואלפי מחותנים ומחותנות שצלחו את החתונות הביתיות אותן נאלצו תחת בכי וחרדה לעשות בצמצום ובמיעוט משתתפים.
הבה נשאל אותם האם החיים השתנו? האם הזוג מאושר? האם הם היו מוכנים להחליף את החתונה הביתית הנפלאה והשמחה שהתקיימה בעד אירוע גרנדיוזי בתשלום מטורף של עשרות אלפי שקלים, אותו יגררו למשך חודשים ושנים על מנת להחזיר את תשלום ארוחת הערב של כל המוזמנים?
ללא ספק התשובה ברורה. מאות הזוגות האלו שברו בעל כורחם את מעגל המוסכמה החברתית וכבר לא בושה להכריז: גם אנו ממשיכים בדרך הזו.
מאת השם הייתה זאת: אין מישהו מאתנו שלא מכיר שכן או מכר שמשיא בימים אלו את הצאצא באלתור כלשהו. זאת ההזדמנות והחובה של כולנו לגשת לחתונה כזאת, בזהירות המתבקשת ותוך שמירה על הנחיות של משרד הבריאות ופשוט לבחון האם אפשר אחרת. האם ניתן להפסיק את מחול הדמים, תרתי משמע, של ליל הכלולות.
בעזרת ה’ החיים ישובו למסלולם והשמחות תרבינה בישראל. עלינו לקחת את החתונות בפרופורציה הנכונה, לערוך אירועים יפים באולמות יחד עם משפחה וחברים, לשים לב למחיר ולשאול כמה הגיוני להשקיע וכמה אפשר גם אחרת. אסור לחזור למה שהיה.
המטרה הגדולה היא שטרנד חתונות הבוטיק, קטנות שמחות ומאושרות, יכנסו עמוק למחזותינו. שיפסק מעגל הלא נעים לי לא להזמין את ההוא וההוא לא נעים לא לבוא. אין המטרה שהחתונות הידועות יפסקו לחלוטין, בוודאי שאין אפשרות לקיים חתונות אך ורק בבתים פרטיים, אבל כן אפשר שזאת לא תהיה בושה!
ההיפך, חתונת בוטיק תהיה דוגמא לערכים אחרים, לחשיבה נכונה ולחיים על פי התורה.
בימים הקרובים, גבאי צדקה ועסקני חסד נוספים נשוחח עם מחותנים רבים ככל האפשר, באופן מקצועי נמפה את מוקדי החוזק ומוקדי הקושי, יחד עם ראשי הישיבות שהשיאו את תלמידיהם בתקופה זו, ננסה להציב בפני הציבור את העלויות מול האפשרויות.
אם נצליח בסייעתא דשמיא להחזיר את השמחה והשפיות למחותנים, והיה זה שכרינו!
לתגובות: [email protected]
-
כל הכבוד
-
כתבה נכונה ומעולה
-
כל מילה בסלע והלוואי ונאמץ את המנהג המבורך הזה!!
-
23/03/2020 00:56
חיתנתי בן בשבוע שעבר והיינו מופתעים מגודל השמחה שהייתה!! ובהחלט יותר טוב לפרנס את הזוג מאשר את האולם והשאר…..
-
-
אתה שוכח משפחות שרוצות לחגוג רק אחים ובני דודים וזה כבר יוצא ענק. יש בינינו הרבה מאד כאלה.
ודווקא אלה עושים הכי פשוט לא 40 אלף ולא נעליים. -
הלוואי וילמדו מזה לקח, איבדנו כל פרופורציה
-
כיום המשפחות החרדיות (והישיבות והסמינרים) גדולים מאוד, ומספיקים למלא אולם ענק. למשל בחתונה שלי היו כחמש מאות מוזמנים בלי שכנים ומכרים.
להלן הפירוט: משפחת אבי החתן 100 נפשות. משפחת אם החתן מאה נפשות, משפחת אם הכלה מאה נפשות משפחת אב הכלה 20 נפשות (חוזר בתשובה). חברים חתן 80 נפשות. חברות כלה מאה נפשות.