שרים וח”כים נגד הפסקת אש: “חייבים לדחות את הצעת אובמה”

שרים וחברי קואליציה בכירים, וגם חברי אופוזיציה, סבורים: אסור להסכים להפסקת אש • עמיר פרץ: "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית" • יאיר שמיר כבר מעביר ביקורת: "לא סיימנו את המלאכה. אני מתוסכל" • לבנת: "זאת מדיניות של פספוס גדול מאוד של מה שעשינו עד עכשיו" • אלי ישי: "הסכמה להפסקת אש בתנאים הנוכחיים תהייה רק הפוגה קצרה לפני סבב לחימה קשה יותר" • מופז: "חייבים להשלים את הטיפול במנהרות"
נחמן גור
א' אב התשע"ד / 28.07.2014 12:42

חברי קואליציה בכירים וגם חברי אופוזיציה סבורים כי אסור להסכים להפסקת אש: השרים עמיר פרץ, לימור לבנת ויאיר שמיר, אומרים כי יש להמשיך בלחימה.

• אובמה לנתניהו: הפסקת אש מיידית, ללא תנאים מוקדמים

• מועצת הביטחון הצטרפה לאובמה: דורשת הפסקת אש מיידית

“כרגע המבצע מתנהל בתנאים שלנו”, אמר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ לאתר וואלה, בצל החלטת מועצת הביטחון של האו”ם הבוקר לקרוא להפסקת אש מידית ללא תנאים מוקדמים. פרץ הוסיף: “צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית, מבלי לסמן כיבושי שטח חדשים, אלא להשתמש בשטחים שכבר בידינו”.

הוא הוסיף כי ברגע שהפסקת האש תופר, על ישראל להתחיל לפגוע בבנק המטרות שצברה. פרץ ציין כי בתור אדם שמעולם לא תמך בראש הממשלה נתניהו, “אני מוכרח לתת לו ציון טוב במערכה הזו”.

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הביעה גם היא את הסתייגותה מהפסקת אש עם חמאס בשלב זה. “אסור לממשלה להסכים למדיניות שעל פיה צה”ל מגיב כאשר חמאס יורה”, אמרה לוואלה. “זאת מדיניות של פספוס גדול מאוד של מה שעשינו עד עכשיו, וכמובן היא תאפשר לחמאס להמשיך ולהתעצם, להמשיך לירות ולפגוע באזרחי ישראל”.

שר החקלאות יאיר שמיר העביר הבוקר ביקורת בחדשות 2 ואמר, כי לצה”ל היה מספיק זמן להכריע את חמאס: “שלושה שבועות זה המון זמן לצבא מתוחכם וחזק כמו צה”ל, הוא יכול היה לעשות את מה שהוא עשה ב-21 יום ב-10 ימים ואז היו לנו עוד כמה ימים לרדוף את ראשי חמאס”.

“מבחינה צבאית אני מרגיש שיש כאן החמצה”, הדגיש. “הייתה לנו אפשרות לנצח עד הסוף ולהכריע את הגוף שנלחם בנו”.

שמיר הסביר כי הצבא, “שעשה את מה שאמרו לו ביסודיות ובמקצועיות” אשם, אלא הבעיה בהנחיות שהוא קיבל. “לפי דעתי היו צריכים לתת יעדים יותר אגרסיביים ויותר ברורים ולקצר לוחות זמנים”, אמר. “נגררנו ולא היינו יצירתיים. כל הזמן רק הגבנו לחמאס, לא הוצאנו את האויב משיווי משקל באיזה מהלך מפתיע”.

לוואלה אמר שמיר: “צריכים להמשיך לתמרן, לנצל את זמן הפציעות שאולי יש לנו. לא סיימנו את המלאכה. אני מתוסכל”, הודה שמיר.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל התייחס גם הוא ללחצים הבינלאומיים על ישראל ואמר בריאיון לגל”צ, כי המבצע הצבאי היה צריך להיות נחוש יותר. “היה ברור שבאיזשהו שלב יהיה לחץ מדיני. היינו צריכים לעשות את הפעולה הרבה יותר מהר, הרבה יותר חזק ובהרבה יותר בנחישות”, הבהיר אריאל. “צריך לטפל באיום הרקטי, בנושא המנהרות מטפלים – אבל זה לא מספיק”.

סגנית השר ציפי חוטובלי קראה לקבינט המדיני-בטחוני לדחות את ההצעה האמריקנית להפסקת אש. “ישראל חייבת לדחות את הצעת אובמה להפסקת אש”, קובעת חוטובלי, “ההצעה האמריקנית משרתת אך ורק את האינטרסים של חמאס”.

חוטובלי הוסיפה: “לראשונה מזה שנים רוב מוחץ בציבור הישראלי נותן גיבוי להמשך המבצע, ועל ממשלת ישראל להביא לשינוי כללי המשחק ברצועת עזה ולהכריע את חמאס”, הוסיפה חוטובלי.

יו”ר הוועדה למוכנות העורף, ח”כ אלי ישי, אמר היום: “ישראל חבה רבות לארה”ב ידידתה הגדולה ביותר, אך חובה זו אסור לה לבוא על חשבון בטחונה ועתידה של ישראל.

“הסכמה להפסקת אש בתנאים הנוכחיים תהייה בפועל רק הפוגה קצרה לפני סבב לחימה נוסף וקשה יותר. על ממשלת ישראל להמשיך בכל הכלים העומדים לרשותה למיגור המנהרות, והחזרת השקט לתושבי הדרום לזמן הארוך ביותר”, אמר ישי.

גם ח”כ שאול מופז מקדימה, הבהיר במשדר של אתר וואלה, כי ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לסיים את המערכה הקרקעית ברצועת עזה מבלי שתושלם משימת השמדת המנהרות. “המנהרות ההתקפיות הן איום מאוד משמעותי על מדינת ישראל, ואם יש החלטה אחת שצריך לקבל אם מסיימים את המבצע בימים הקרובים, היא להשלים את הטיפול במנהרות”, אמר מופז.

מועצת הביטחון של האו”ם קראה הבוקר לישראל ולחמאס לחדול אש באופן מיידי. חברי המועצה קראו ליישם את הפסקת האש ההומניטרית החל מהיום בשל החג המוסלמי עיד אל פיטר, ולהמשיך בהפסקת האש מכאן ואילך.

קריאה דומה נשמעה מצידו של נשיא ארה”ב, ברק אובמה, שבשיחה עם ראש הממשלה נתניהו אתמול הפעיל לחץ משמעותי לקידום הפסקת אש מיידית.

מסקר חדשות10 שנערך על ידי מכון שריד ושפורסם אמש (ראשון), עולה כי 87 אחוז מהישראלים תומכים בהמשך הלחימה ברצועת עזה. רק 7 אחוזים תומכים בהפסקת אש מלאה ו-6 אחוזים השיבו כי אינם יודעים לענות על השאלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות