אובמה לנתניהו: הפסקת אש מיידית, ללא תנאים מוקדמים

יוני גרין
|
א' אב התשע"ד / 27.07.2014 23:34
בישראל התקבלה ההחלטה: בשלושת הימים הקרובים צה”ל לא ייזום תקיפות ברצועת עזה ויפעל בנוסחה של “שקט ייענה בשקט” • בתום עיד אל-פיטר, חג הסיום של חודש הרמדאן. אמורים להיפתח בקהיר דיונים על הפסקת אש כוללת • אובמה הדגיש: “כל פתרון ארוך טווח חייב להבטיח פירוק מנשק של ארגוני הטרור ופירוז של עזה”

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה (ראשון) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. השניים דנו בלחימה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.

“כל פתרון ארוך טווח חייב להבטיח פירוק מנשק של ארגוני הטרור ופירוז של עזה”, אמר אובמה לנתניהו בשיחה. בהודעת הבית הלבן נכתב, כי אובמה הוסיף בשיחה כי יש לפעול באופן מידי להפסקת אש הומניטרית בעזה, ללא תנאים מוקדמים.

בישראל לא מתכוונים להצהיר בפומבי על הסכמה להצעת הפסקת האש של האו”ם, אך בפועל מקבלים אותה.

בשלושת הימים הקרובים, בהם מציין העולם המוסלמי את עיד אל-פטר, יפסיק צה”ל ליזום תקיפות ברצועת עזה ולמעשה ישראל חוזרת לפעול בנוסחה של שקט ייענה בשקט, תוך ציפייה לראות כיצד תיראה התגובה של חמאס.

גורם מדיני בכיר אישר הערב (ראשון) לחדשות 10, כי מדובר למעשה ב”הפוגה באש ללא מגבלות”.

כבר היום מהשעה 14:00 הונחו כל כוחות צה”ל לעצור את תכנית התקיפות הרגילה של צה”ל שהייתה נהוגה לאורך מבצע ‘צוק איתן’. מאז נמשך הירי ליישובי הדרום שנענה רק בתגובות ממוקדות ובתקיפות של חוליות משגרים.

בישראל קיבלו כבר בבוקר את הפניה של שליח האו”ם, רוברט סרי, להפסקת האש והבהירו לו כי בניגוד למקרים הקודמים, הפעם לא תתבצע הכרזה רשמית על קבלתה.

המסר מירושלים היה שישראל עייפה מההפרות החוזרות ונשנות של חמאס, ולכן היא לא תצהיר יותר על הפסקות אש תחומות בזמן.

יחד עם זאת יש לציין, כי כוחות צה”ל נשארים בתוך רצועת עזה וממשיכים כל העת לטפל במנהרות הטרור.

ההערכה היא כי חמאס מעוניין בהפסקת אש כרגע, לפחות לשלושת ימי החג המוסלמי, ולכן הירי לשטח ישראל אמור לדעוך בהדרגה.

בתום החג, אם לא תירשמנה הפרות בוטות של הפסקת האש, ייפתחו בקהיר דיונים במטרה להגיע להסכם כולל שיפסיק את הלחימה.

נכון לעכשיו, המטרה הראשונה במעלה היא לסיים את הטיפול במנהרות, שכן ההבנה היא כי בלי להשלים את המלאכה, הפעולה בעזה לא תסתיים, אולם בישראל גם לא נערכים להרחבה נוספת של המבצע הקרקעי. הרצון הוא כי תישמר הנוסחה הנוכחית, אם תחזיק מעמד, שבה נפסק הירי על ישראל, כשבמקביל הכוחות בשטח ממשיכים לפעול בנושא המנהרות.