מקלב וקלדרון מאחדים כוחות: מספרי חינם למוקדי סיוע חרדיים

שרי רוט
|
כ"ט תמוז התשע"ד / 27.07.2014 12:37
ח”כ רות קלדרון מיש עתיד הגישה הצעת חוק: חברות סלולר לא יוכלו להגביל השיחות למוקדי החירום • החרדים התנגדו • התוצאה: מקלב פועל להכנסת עמותות חרדיות לחוק הקיים

בעקבות הצעת חוק של ח”כ רות קלדרון מיש עתיד שלא הייתה לרוחם של החרדים, לראשונה יתווספו מוקדי חירום ייעודיים לקהילה לסיוע נפשי ולנפגעי תקיפה, כמספרי חינם, תחת החוק הקיים.

חוק התקשורת קובע כי חיוג למוקדי חירום לסיוע נפשי יהיה ללא תשלום ולא יופיע בפירוט שיחות, אך העמותה היחידה הנכללת בחוק כיום היא ער”ן.

בעקבות פניות שהגיעו ללשכתה של ח”כ קלדרון התברר, כי מעת לעת מקבלים בעלי הרישיונות הוראה לחסום ולהגביל את הגישה לשיחות החירום בטלפונים מסוימים, בעיקר בקהילות סגורות או עבור טלפונים “כשרים” (הציבור החרדי אינו מעוניין שתהיה גישה למוקד ער”ן).

עקב כך, ח”כ קלדרון הגישה הצעה לתיקון חוק התקשורת במטרה להבטיח כי בעלי רישיון או חברות סלולר לא יוכלו להגביל בשום צורה את השיחות למוקדי החירום לנפגעות ונפגעי תקיפה ולעזרה נפשית. לפי התיקון, במידה ובעל רישיון הפר את אחת מהוראות החוק הקיים, כלומר הגביל באיזושהי צורה את הגישה למספרי החירום – יוטל עליו עיצום כספי.

החרדים התנגדו לתיקון זה בטענה כי ישנן עמותות ייעודיות בקהילה החרדית אשר מספקות מענה וסיוע נפשי, וכי עמותה כגון ער”ן אינה מתאימה לציבור החרדי.

ח”כ קלדרון השיבה כי אם כך, עליהם לדאוג שאותן עמותות ייכנסו לחוק הקיים, על מנת שאכן יופיעו כמספרי חיוג חינם. במידה והחוק לא יחול על העמותות הללו, ציבור שלם יישאר ללא מענה שיוויוני ועל כן היא תמשיך לקדם את הצעת החוק שלה.

בעקבות כך התרחש תקדים – ח”כ אורי מקלב מיהדות התורה פנה אל שר התקשורת גלעד ארדן בבקשה להכליל שתי עמותות נוספות בחוק הקיים – עמותת ‘לב אחים’ ועמותת ‘משיבים’.

השר ארדן השיב לח”כ מקלב כי החוק קובע ש”שיחות מאת מנוי של בעל רישיון למוקד חירום טלפוני לנפגעים ונפגעות… יהיו ללא תשלום. כמו כן נקבע כי דבר קיומה של השיחה לא יצוין בפירוט השיחות ולא ייעשה בו כל שימוש.

אציין כי פנייתך להוספת עמותת לב אחים ועמותת משיבים כמוקדי חירום לעזרה ראשונה נפשית הינה הפנייה הראשונה שהתקבלה במשרד התקשורת לעניין קביעת מוקדי חירום לעזרה נפשית… מתן גישה רחבה ככל הניתן למוקדי חירום לעזרה נפשית ללא עלות מהווה נושא רציני לו אני מייחס חשיבות רבה, ומשכך אני סבור שנדרשת בחינה מעמיקה לגיבוש קריטריונים לבחינת בקשות מסוג זה.

לאור האמור, הנחתי את אנשי המקצוע במשרדי לבחון את בקשתך יחד עם אנשי המקצוע הרלוונטיים במשרד הרווחה, לגבש קריטריונים להחלטה ולהמליץ בפניי בנושא.

אעדכנך לאחר קבלת המלצות אנשי המקצוע וגיבוש עמדתי”.