חמאס ביקש הפוגה – ישראל סירבה • צה”ל: “שקט ייענה בשקט”

סימני שבירה? חמאס ביקש לחדש את ההפוגה - ישראל סירבה • למרות שטרם התקבלה החלטה רשמית, בישראל שבים לנוסחה: שקט יענה בשקט • הערכה: חמאס מעוניין בהפסקת אש במתווה המצרי • נתניהו לרשת CNN: "חמאס הציע הפסקת אש שתתחיל ב-14:00 - והמשיך לירות עלינו" • אורי אריאל: החמאס נמצא על ברכיו ומבקש הפסקת אש. הגיע הזמן להפסיק להיות נחמדים" • הקבינט דן בהתפתחויות
שי וייספיש
כ"ט תמוז התשע"ד / 27.07.2014 09:51

גורמים בצה”ל אומרים הערב (ראשון) כי בישראל החליטו לחזור לנוסחה מתחילת של ההסלמה, לפיה: “שקט ייענה בשקט”.

הקבינט המדיני-ביטחוני מכונס מזה מספר שעות, במטרה להחליט על המשך הצעדים במבצע.

לפי חדשות 2, לאורך כל המשא ומתן על הפסקות האש שררה אווירה של חוסר אמון בין הצדדים. ישראל ביקשה ארכת זמן, כדי לכנס את הקבינט, ובחמאס חשבו שמדובר ב”טריק” – וחזרו לירות. כך התפוררה ההפוגה שעמדה על הפרק. אז חזר חמאס וביקש שוב הפסקת אש – הפעם של 24 שעות.

בישראל הודיעו בתגובה כי אינם מוכנים יותר ל”משחקים” של הפסקות אש המופרות בירי לסירוגין, וקבעו את הכלל שוב כי שקט יענה בשקט. מכאן, שאין הפסקת אש ברמה הצהרתית, אך יש הבנה כי אם חמאס לא יירה – ישראל לא תירה.

לפי חדשות 2, ההבנה בישראל היא כי חמאס מאוד מעוניין בהפסקת אש ופניו כעת, לאחר כל סבבי המשא ומתן, בחזרה למתווה שגיבשה מצרים.

בצהריים הודיע דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, כי ארגונו רוצה הפסקת אש הומניטרית נוספת למשך 24 שעות החל משעה 14:00.  “בתגובה להתערבות של האו”ם ובהתחשב במצבו של עמנו ולרגל חג עיד-אל פיטר, הוסכם בין פלגי ההתנגדות לאשר רגיעה הומניטרית”, אמר סאמי אבו זהרי דובר הארגון.

לפי הדיווחים, בחמאס החליטו לוותר על חלק מהתביעות שהציגו להמשך ההפוגה, ובראשן הדרישה שכוחות צה”ל ייסוגו משטח רצועת עזה.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הגיב  על הודעת חמאס: “אחרי שהפרו הפסקת אש והרגו את חיילנו, החמאס נמצא על ברכיו ומבקש כעת הפסקת אש הומניטרית”. הוא פנה אל ראש הממשלה: “אדוני, אל תתן להם. זה הזמן להכות בהם עד הסוף ולגמור את הסיפור אחת ולתמיד. הגיע הזמן להפסיק להיות נחמדים”.

ישראל לא קיבלה את הצעת הפסקת האש ההומניטרית החדשה שחמאס הציע.

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס ב-17:00 אחר הצהריים לדון בהתפתחויות.

אחר הצהרים המשיכו מחבלי החמאס בירי הרקטות לעבר ישראל, חרף הודעת הארגון על רצונו בהפסקת אש. מטח כבד נורה אחר הצהריים מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום. אישה בשנות הארבעים נפצעה באורח בינוני מפגיעת פצמ”ר בביתה שבנחל עוז. האישה לא שמעה את האזעקה ולכן לא נכנסה למרחב מוגן. היא טופלה על ידי חובשים של מגן דוד אדום ופונתה לבית החולים.

אזעקה נשמעה גם בקריית גת וארבע רקטות יורטו בשמי העיר באמצעות מערכת כיפת ברזל. מטח נורה גם לעבר באר שבע. בתגובה, כלי טיס של חיל האוויר תקפו מעל 20 מטרות טרור בעזה ובהן: תשתיות טרור, מנהרת טרור, ומשגרים מוטמנים.

בריאיון שהעניק אחר הצהריים לרשת CNN, הסביר ראש הממשלה בנימין נתניהו: “חמאס הציע הפסקת אש שתתחיל ב-14:00 בצהריים והמשיך לירות עלינו אחריה”.

מוקדם יותר היום קרסה ההפוגה ההומניטרית עליה החליט הקבינט המדיני-ביטחוני, כאשר ירי הרקטות לעבר ישראל נמשך. בעקבות כך הודיע דובר צה”ל, כי חודשה הפעילות ההתקפית מן האוויר, הים והיבשה.

“לאור הירי החוזר ונשנה מצד חמאס בחלון ההומניטארי שסוכם עבור רווחת האוכלוסייה האזרחית בעזה, תחודש מעתה הפעילות ההתקפית מן האוויר, מן הים ומן היבשה בעוצמה ומתוך חופש פעולה מלא. צה”ל שב וקורא לאוכלוסיה הפלסטינית לא להתקרב לשטחי הלחימה”.

חמאס פתח בירי בבוקר

חמאס שב לירות הבוקר אל עבר יישובי הדרום והמרכז, למרות שישראל המשיכה לכבד את הפסקת האש ההומניטרית עליה החליטה הממשלה אמש.

רקטות נורו משעות הבוקר לכיוון השרון, עוטף עזה, אשקלון, אשדוד והסביבה. מערכת כיפת ברזל ביצעה מספר יירוטים.

במהלך שתי דקות נשמעו אזעקות בעשרות יישובים בזה אחר זה. תחילה היו אלו ישובים באיזור אשדוד, לאחר מכן נשמעו אזעקות באשקלון ובגדרה, באשדוד, ביישובי עוטף עזה וביישובים הסמוכים לאשקלון. מרבית הרקטות במטח זה יורטו, והיתר נפלו בשטחים פתוחים. 

כעבור זמן קצר בוצע ירי גם לעבר השרון והשפלה. אזעקות נשמעו הבוקר בין היתר בהוד השרון, פתח תקווה, כפר סירקין, וגבעת השלושה. רקטה שנורתה יורטה בהצלחה מעל גוש דן. רסיסים נפלו בפתח תקווה.

הפרת הפסקת האש מצד חמאס החלה כבר אתמול משעה השעה 20:00, עם פקיעת המועד הראשוני של הפסקת האש. באחד המטחים נפצע באורח קשה מפגיעת פצמ”ר במועצה האזורית שדות נגה חייל צה”ל, רב-סמל (במיל’) ברק רפאל דגורקר, בן 27 מגן יבנה.

הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע. הבוקר הותר לפרסום שלמרבה הצער הרופאים נאלצו לקבוע את מותו.

לאחר הודעת ישראל על החלטת הקבינט להאריך את ההפוגה, הודיע דובר חמאס, סמי אבו-זוהרי: “אין הפסקת אש”. לדבריו, על צה”ל להסיג תחילה את כוחותיו הקרקעיים מרצועת עזה.

למרות ההחלטה של השרים להאריך את הפסקת אש, ממשיך צה”ל לפעול נגד המנהרות ההתקפיות של חמאס שנחשפו ברצועת עזה.

דובר צה”ל, תא”ל מוטי אלמוז הדגיש הבוקר כי הכוחות בשטח ממשיכים את פעילות השמדת המנהרות בעומק הרצועה, תוך שמירה על חלון הזמנים ההומניטרי. לדברי דובר צה”ל, אם הירי של חמאס לעבר יישובי ישראל יימשך – צה”ל יגיב בעוצמה.

בשטח, צה”ל ממשיך את עיקר פעילותו כנגד המנהרות, והלילה פוצצו הכוחות מנהרה נוספת. במהלך היממה החולפת איתרו כוחות צה”ל חמש מנהרות בשטח רצועת עזה.

תמונה 2 (1)

תמונה 1 (1)

בשעת אזעקה, בית החולים שניידר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שַׁסֻּהוּ כָּל עֹבְרֵי דָרֶךְ הָיָה חֶרְפָּה לִשְׁכֵנָיו, הֲרִימוֹתָ יְמִין צָרָיו הִשְׂמַחְתָּ כָּל אוֹיְבָיו,
    27/07/2014 14:25
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. נא להתפלל התפילה המיוחדת למלחמה הזאת, מהרב הצדיק ר’ אליעזר ברלנד שליט”א, מנהיג קהילת “שובו בנים”, ממקום שהותו ביוהנסבורג. לדבריו, מלחמה כזו לא הייתה כבר עשרות שנים, כאשר כל הארץ נהפכה לחזית וכל ערי ישראל ומושבות ישראל חשופים לחיצי אויבינו ואין לנו על מי להשען אלא אך ורק על אבינו שבשמים. אבינו מלכנו רחם עלינו ועל עוללנו וטפנו, אבינו מלכנו פתח שערי שמים לתפלתנו.
    -רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כֹּל יָכוֹל אֲחַרֵי שׁוֹאָה אַיוּמָה שֶׁל 6 מִלְיוֹן יְהוּדִים שֶׁחָתְכוּ אוֹתָם לְחַתִּיכוֹת חַתִּיכוֹת וְשָׂרְפוּ אוֹתָם בְּכָל מִינֵי שְׂרֵפוֹת וְהָפְכוּ אוֹתָם לְאֵפֶר שֶׁפִּזְרוּ אוֹתוֹ עַל הַכְּפוֹר וְהַקֶרַח כֵּן גַם עַכְשָׁיו כָּל אוּמוֹת הָעוֹלָם נֶגְדֵנוּ כְּמוֹ שֶׁנֶאֱמַר “לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד” וְעַכְשָׁיו נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו כָּל אוּמוֹת הָעוֹלָם לְלֹא יוֹצֵא מִן הַכְּלַל מִאַמֶרִיקָה וְעַד רוּסְיָה מֵאֵירוֹפַּה וְעַד אַפְרִיקָה כוּלָם בְּלֵב אֶחָד וּבְמַחֲשָׁבָה אַחַת לֹא לְהַשְׁאִיר זֵכֶר מִכָּל עַם יִשְׁרָאֵל.

    וְכָעֵת אֵין לָנוּ עַל מִי לְהִשָׁעֵן אַך וְרַק עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָׁמַיִם וְאֵין לָנוּ מִבַּלְעַדֵי ה’ שׁוּם גוֹאֵל וּמוֹשִׁיעַ וְצִפִּיָּתֵנוּ הָבֶל לְעֶזְרַת אוּמוֹת הָעוֹלָם וְנֶהֱפַכְנוּ בְּעֵינֵי כוּלָם לְלַעַג וּלְקֶלֶס מוֹאָב עַמּוֹן גְּבָל וַעֲמָלֵק פְּלֶשֶׁת עִם יֹשְׁבֵי צוֹר כוּלָם לְלֹא הֶבְדֵל גֶזַע וּמִין רוֹצִים אַך וְרַק לְהַכְחִידֵנוּ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וְלֹא יִזָכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל מֵעַל פְּנֵי [הָאֲדָמָה].

    אָנָא ה’ חַדֵשׁ לָנוּ אֶת הַשְׁבוּעָה שֶׁנִשְׁבַּעְתָּ לְאֲבוֹתֵינוּ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמָיִם אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲכֶם לַמְרוֹת שֶׁאֵין אָנוּ רְאוּיִים אָנָא ה’ עֲשֵׁה נָא עִמָנוּ חֶסֶד חִנָם וּמַתְּנַת חִנָם כְּמוֹ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָלוֹם “וָאֶתְחַנַּן אֶל ה’ בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר” שֶׁהֵם 515 תְּפִילוֹת כָּפוּל שֶׁבַע שֶׁהֵם 3605 תְּפִלוֹת שְׁכָּלְלוּ כָּל מַה שֶׁיִקְרֶה לְעַם יִשְׂרָאֵל עַד סוֹף כָּל הַדוֹרוֹת וְגַם עַל מִלְחָמָה נוֹרָאָה זוּ שֶׁלֹא הָיְתָה כָּמוֹהָ כְּבַר עֲשְׂרוֹת שָׁנִים וְכָל הָאָרֶץ נֶהֶפְכָה לְחַזִית וְכָל עָרֵי יִשְׂרָאֵל וּמוֹשָׁבוֹת יִשְׂרָאֵל חַשׂוּפִים לְחִצֵי אוֹיבֵינוּ לְלֹא עוֹזֵר וְסוֹמֵך.
    אָנָא ה’ אֶחָד נִשְׁבַּעְתָּ לְדָוִד עֲבְדְךָ “מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו, וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו וּמְשַׂנְאָיו אֶגּוֹף, וֶאֶמוּנָתִי וְחַסְדִּי עִמּוֹ וּבִשְׁמִי תָּרוּם קַרְנוֹ, וְשַׂמְתִּי בַיָּם יָדוֹ וּבַנְּהָרוֹת יְמִינוֹ, הוּא יִקְרָאֵנִי אָבִי אָתָּה קֵלִי וְצוּר יְשׁוּעָתִי, אַף אָנִי בְּכוֹר אֶתְּנֵהוּ עֶלְיוֹן לְמַלְכֵי אָרֶץ, לְעוֹלָם אֶשְׁמָר לוֹ חַסְדִּי וּבְרִיתִי נֶאֱמֶנֶת לוֹ, וְשַׂמְתִּי לָעַד זַרְעוֹ וְכִסְאוֹ כִּימֵי שָׁמָיִם, וְחַסְדִּי לֹא אָפִיר מֵעִמּוֹ וְלֹא אֲשַׁקֵּר בֶּאֱמוּנָתִי, לֹא אֲחַלֵּל בְּרִיתִי וּמוֹצָא שְׂפָתַי לֹא אֲשַׁנֶּה, אַחַת נִשְׁבַּעְתִּי בְקָדְשִׁי אִם לְדָוִד אֲכַזֵּב, זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִהְיֶה וְכִסְאוֹ כַשֶּׁמֶשׁ נֶגְדִּי, כְּיָרֵחַ יִכּוֹן עוֹלָם וְעֵד בַּשַּׁחַק נֶאֱמָן סֶלָה, וְאַתָּה זָנַחְתָּ וַתִּמְאָס הִתְעַבַּרְתָּ עִם מְשִׁיחֶךָ, נֵאַרְתָּה בְּרִית עַבְדֶּךָ חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרוֹ, פָּרַצְתָּ כָל גְּדֵרֹתָיו שַׂמְתָּ מִבְצָרָיו מְחִתָּה, שַׁסֻּהוּ כָּל עֹבְרֵי דָרֶךְ הָיָה חֶרְפָּה לִשְׁכֵנָיו, הֲרִימוֹתָ יְמִין צָרָיו הִשְׂמַחְתָּ כָּל אוֹיְבָיו, אַף תָּשִׁיב צוּר חַרְבּוֹ וְלֹא הֲקֵמֹתוֹ בַּמִּלְחָמָה, עַד מָה ה’ תִּסָּתֵר לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמוֹ אֵשׁ חֲמָתֶךָ, אַיֵּה חֲסָדֶיךָ הָרִאשֹׁנִים אֲדֹנָ-י נִשְׁבַּעְתָּ לְדָוִד בֶּאֱמוּנָתֶךָ, זְכֹר אֲדֹנָ-י חֶרְפַּת עֲבָדֶיךָ שְׂאֵתִי בְחֵיקִי כָּל רַבִּים עַמִּים, אֲשֶׁר חֵרְפוּ אוֹיְבֶיךָ ה’ אֲשֶׁר חֵרְפוּ עִקְּבוֹת מְשִׁיחֶךָ”. וְיִתְקַיְמוּ בָּנוּ הַפְּסוּקִים “כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ ה’ כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ יֹאבֵדוּ יִתְפָּרְדוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן, וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי בַּלֹּתִי בְּשֶׁמֶן רַעֲנָן, וַתַּבֵּט עֵינִי בְּשׁוּרָי בַּקָּמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי, צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה, שְׁתוּלִים בְּבֵית ה’ בְּחַצְרוֹת אֱלֹקֵינוּ יַפְרִיחוּ, עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ, לְהַגִּיד כִּי יָשָׁר ה’ צוּרִי וְלֹא עַוְלָתָה בּוֹ”: אבינו מלכנו רחם עלינו ועל עוללנו וטפנו, אבינו מלכנו פתח שערי שמים לתפלתנו.