מהיפים והנדירים בעולם: כך שוקם מחזור ‘בני רומא’ מלפני 500 שנים

לאחר עבודת שיחזור ארוכה ומורכבת חושפת הספרייה הלאומית את מחזור "בני רומא" מהמאה ה 15 - אחד ממחזורי התפילה היפים בעולם •  ייחודו של המחזור הינו באיורים ובציורים היפיפיים שמעטרים אותו
שלמה בן חיים
י"ז שבט התש"פ / 12.02.2020 11:49

חודשים רבים עבדו במחלקת השיקום והשימור שבספרייה הלאומית על מנת לשחזר ו”להחזיר לחיים” את אחד ממחזורי התפילה הנדירים והיפים ביותר בעולם.

מדובר במחזור תפילות לכל השנה, כמנהג “בני רומא”, מעוטר מן המאה ה-15, מעשה ידיו של הסופר והמאייר יואל בן שמעון, הנחשב לאחד מהאומנים היהודים החשובים והמפורסמים ביותר בימי הביניים.

“בני רומא” נחשבת לאחת הקהילות היהודיות הראשונות בעולם והיחידה שיש לה נוסח משלה – לא ספרדי ולא אשכנזי.

המחזור מכיל את התפילות הקבועות לימי חול, לשבת ולמועדים, את פרקי הקריאה בתורה, הגדה של פסח, פרקי אבות עם פירוש הרמב”ם, סדר ברכות, דינים ונוסחי שטרות. בנוסף הוא עשיר במיוחד בפיוטים וסליחות וכן מצויות בו גם נוסחאות תפילה נדירות.

ייחודו של המחזור הינו באיורים ובציורים היפיפיים שמעטרים אותו. המחזור מכיל ציורים רבים, כולם רישומי עט בדיו, והוא גדוש בציורי חיות – ארנבות, דובים, דגים, סנאים וציפורים, וכן ביצורים וחיות דמיוניות כמו חד קרן ובסמלים מיתולוגיים ודתיים וסמלי אצולה ואסטרולוגיה.

עבודת השיחזור של מחזור “בני רומא” הייתה מסובכת ומורכבת במיוחד בשל ניסיונות העבר הכושלים לתקן את הכריכה שלו, שברבות מאות השנים נוספו עליה עוד ועד שכבות, דבר שהקשה מאוד על פתיחת הספר.

צילום: יח”צ, הספרייה הלאומית

בין הדפים שהודקו זה לזה במטרה לייצר כריכה קשה, נמצאו כמה טקסטים מעניינים בלטינית, מה שמעיד על גלגוליו הקודמים של המחזור.

בנוסף, חלק מדפי הקלף של המחזור דהו והתיישנו מאוד לאורך 500 השנים והעבודה על המחזור כללה גם שיקום של אותם דפים.

המחזור נתרם לספרייה על ידי הנרי מוסקוביץ בשנת 1970 לזכר הוריו, אשתו הראשונה, בתו, אחיו ושאר קרוביו שנספו בשואה.

אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד”ר יואל פינקלמן: “זמן רב לא יכולנו, לצערנו, לאפשר גישה פיזית לאחד מכתבי היד החשובים והיפים ביותר באוספי הספרייה בשל מצבו הקשה של הספר ושל כריכתו.

“כעת, בעקבות העבודה המקצועית והמסורה של מעבדת השיקום בספרייה הלאומית, יכול כתב היד להיחשף לציבור הרחב ולחוקרי אומנות יהודית. אין לי ספק כי יופיו וייחודיותו של ספר זה יעשיר מאוד את כל מי שמתעניינים בתחום”.

את מחזור התפילות ע”ש מוסקוביץ ניתן כעת לראות במלואו באתר הספרייה הלאומית.

צילום: יח”צ, הספרייה הלאומית
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות