סקר בציבור הערבי: 58.8% עשויים לשנות את הצבעתם • במי זה יפגע?

חרדים 10
|
י"א שבט התש"פ / 06.02.2020 17:29
מסקר שערכו הערוץ הערבי בשיתוף אתר PANET בשפה הערבית מבית פנורמה, בו השתתפו 2,500 ערבים ישראלים, עולה: 82% מהנשאלים אמרו כי מעדיפים להישאר ישראלים ולא לעבור לשיטה של הרשות הפלסטינית

על רקע ‘תוכנית המאה’ והסעיף של החלפת שטחים: מסקר שערכו הערוץ הערבי בשיתוף אתר PANET בשפה הערבית מבית פנורמה, סקר שבו השתתפו 2,500 ערבים ישראלים, עולה כי כמעט 82% מהנשאלים אמרו כי מעדיפים להישאר ישראלים ולא לעבור לשטח של הרשות הפלסטינית.

את הסקר הציג דני זקן בגלובס.

בשאלה האם העסקה עשויה לשנות את בחירתם בהצבעה הקרובה לכנסת התקבלו תשובות מפתיעות ונראה כי רוב הציבור הערבי, 58.8%, עשויים לשנות את הצבעתם בבחירות, לעומת 41.20% שטענו כי בחירתם תישאר זהה למרות השקתה של עסקת המאה.

לפי גלובס, הנתון הזה צריך להדאיג בעיקר את הרשימה המשותפת, שכן שינוי מהותי כזה של ההצבעה משמעו פחות מצביעים למשותפת, שקיבלה רוב מכריע מבין קולות החברה הערבית בשתי מערכות הבחירות בשנה האחרונה.

עורכי הסקר מעריכים כי שתי מגמות יכולות להצביע על הנתון: האחת של מאוכזבי הרשימה המשותפת, שמאסו בעיסוק הבלתי נגמר בסוגיה הפלסטינית, וכשהם רואים שזה לא מניב שום תרומה, בוחרים להצביע למפלגות מהשמאל/מרכז הציוני, מה שמצביע על הרצון של הציבור הערבי להתקרב ולהשתלב יותר בחברה הישראלית.

המגמה השנייה והנגדית היא של מאוכזבי כחול לבן/השמאל הציוני בקרב המגזר הערבי, שאינם רואים קול ברור וחד-משמעי בנוגע לתוכנית וכן הולכים להצביע למשותפת.

אין אינדיקציה ברורה איזו מהמגמות משמעותית יותר.

בשאלה לגבי העסקה עצמה – כמעט 40% מהערבים הישראלים מתנגדים לעמדה השוללת מראש של הרשות הפלסטינית וסבורים כי עליה לנהל מו”מ על העסקה. היתר תומכים בעמדת הרשות.

אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית נתפס ככישלון ו56% מהנשאלים סבורים שעליו להתפטר בשל כניסת עסקת המאה לשיח המדיני.