כמה מקבל מבריח של גת, והאם ‘קפידא’ גרמה לסוחר גדול שיתוק

כמה עולה ק"ג של עלי גת ובכמה הוא נמכר באירופה? איפה משלמים הכי הרבה? והאם מי שנחשב לגדול סוחרי הגת לקה בשיתוק כללי בגלל ה'קפידא' של צעירים הכלואים ברחבי העולם והוריהם? • חרדים 10 מציג לראשונה: כך אורזים ומכינים את משלוחי עלי הגת לקראת ההברחה
חיים טוויל
ז' שבט התש"פ / 02.02.2020 20:33

תופעת הברחת עלי הגת נמשכת: למרות שצעירים רבים – בחורים ובחורות ממשפחות חרדיות – כבר נעצרו במהלך השנה האחרונה, בימים האחרונים נלכד על ידי השלטונות בצ’כיה, נער צעיר ממשפחה חרדית כשברשותו 40 ק”ג של עלי גת.

עלי הגת, הפופולריים במיוחד בעדה התימנית, נחשבים במדינות רבות בעולם לסם שהשימוש בו אסור לפי חוק, והסחר בו עשוי לגרור גם עונשי מאסר כבדים.

מאחר ובישראל אין כל הגבלה על השימוש בעלי גת והם מותרים על פי חוק, מנסים סוחרי גת, במיוחד ממדינות באירופה, לייבא את העלים מישראל, בה מחירם זול יחסית.

אותם גורמים ממדינות אירופה יצרו יחד עם סוחרי גת בישראל מערך הברחות, המגייס בלדרים ישראלים, רובם צעירים או נערים קטינים ממשפחות חרדיות – שמשתפים עמם פעולה.

לדברי עו”ד מרדכי ציבין, העוסק במשפט ובפשיעה בינ”ל, הסגרות ואינטרפול, אשר מטפל בימים אלו בהתנדבות (Pro Bono) בלמעלה מ-10 מקרים של צעירים וצעירות חרדים שהבריחו גת ונכלאו במספר מדינות באירופה, הגורמים המפעילים את רשת ההברחה מנצלים את חוסר הידע של הצעירים כי באירופה ובמדינות רבות אחרות בעולם, עלים אלו אסורים לפי חוק, ודינם כמו כל סם מסוכן שהברחתו ממדינה למדינה גוררת עונשי מאסר. אותם גורם משכנעים את הצעירים כי לא מדובר בצעד מסוכן, שכן לא מדובר בסמים, שהרי בישראל עלי הגת נחשבים חוקיים.

מדובר בעסק די משתלם עבור אותם צעירים. אחד הבלדרים, שהבריח עלי גת למדינה אירופאית ושוחרר לאחרונה מבית הכלא, מספר בשיחה עם חרדים 10, כי ק”ג גת, המיובא מאתיופיה, עולה 150 ש”ח ונמכר באירופה תמורת 150 יורו.

“באנגליה”, הוא מספר, “המחיר גבוה במיוחד – 220 פאונד עבור ק”ג ולכן הפיתוי להחדיר לשם את עלי הגת גדול יותר”.

וכמה מקבל כל מבריח?

גורם המעורה בנעשה במערך ההברחות מגלה: “שכרו של מבריח צעיר עומד על 3000 ש”ח לכל נסיעה”.

לא פלא, אפוא, שדבר לא מרתיע את הצעירים, חלקם כאמור קטינים, ממשפחות קשות-יום – מלצאת לחו”ל למשימות ההברחה. זאת למרות שהם מסתכנים במעצר בארץ זרה, מבלי שיידעו כיצד לתקשר עם הסביבה, כאשר במדינות מסוימות מאוכלסים בתי הכלא במוסלמים רבים.

היעדים המרכזיים של הברחת הדת הם לדנמרק, אוסטריה, טורקיה, אנגליה, צכיה, צרפת, אירלנד, בלגיה וספרד.

לחרדים 10 נודע, כי מי שנחשב לגדול סוחרי הגת, תושב עיר במרכז הארץ, לקה לאחרונה בשיתוק כללי בגופו, והוא עומד להיות מועבר לשיקום בבית החולים השיקומי ‘בית לוינשטיין’.

צעירים הכלואים בימים אלה בבתי כלא ברחבי העולם, ש’עבדו’ עבורו, מייחסים את מחלתו ל’קפידא’ שלהם ושל הוריהם.

כפי שדווח בחרדים 10, לפני כשבועיים שוחרר צעיר חרדי שהיה כלוא במדינה באירופה, לאחר שישב בכלא חצי שנה בגין הברחת גת לתחומה.

עם שחרורו התברר, כי הצרות של מבריחי הגת אינן מסתיימות עם השחרור מהכלא. עם הנחיתה בישראל, הצעיר נעצר על ידי משטרת ישראל בנתב”ג לצורך חקירה ותשאול, שנסובה בעיקר על  דמותו של מי שאחראי למשלוח הבחורים והבחורות החרדים לצורך הברחות של עלי גת.

הצעיר שוחרר לאחר מספר שעות.

גורם המעורה בפרשה אמר לחרדים 10, כי מה שמבריחי הגת אינם יודעים הוא שבעקבות ההברחות קיים סיכוי גבוה מאוד שלא יקבלו ויזה לארה”ב, וכן כנראה שלא תותר כניסתם לרוב מדינות אירופה. בדרך כלל מדווחות המדינות על אירועים פליליים ליורופול, ומשם מופצת האינפורמציה לכל מדינות אירופה, ולמי שחבר ביורופול.

כפי שנחשף בחרדים 10, האיש העומד בראש הרשת המגייסת את הצעירים והצעירות החרדים למשימות ההברחה – מה שהוביל למאסרם של כ-100 מהם – מתגורר בעיר החרדית מודיעין עלית.

למרות שהמשטרה יודעת מי הם המפעילים את מערך ההברחות, אין בידה כלי חוקי לעצור זאת, שכן אין חוק האוסר על הוצאת הגת מישראל.

אותו גורם המשגר את המבריחים הצעירים מציין בפניהם, כי במקרה שייתפסו על ידי גורמי אכיפה באירופה –  שיפנו לבית חב”ד המקומי, אשר יפעל לשחרר אותם. בשל כך, הוא מבהיר להם, אל להם לחשוש ממאסר במקרה שיתפסו, שכן השלטונות יגרשו אותם בהקדם בחזרה לישראל.

מנהלי בתי חב”ד, הנאלצים לבקר את הצעירים שנלכדו ולספק להם מזון כשר, ואף הופכים כתובת עבור בני משפחותיהם בישראל – זועמים מאוד על כך. מנהלי בתי חב”ד במדינה אירופאית גדולה אף שקלו שלא להתערב עוד במקרים אלו.

חבר הכנסת משה ארבל סיפר בראיון ב‘קול חי’, כי הורים רבים פונים אליו לאחר שילדיהם נעצרים ברחבי אירופה. “עשרות מהעצורים על הברחת גת – הם חרדים ודתיים. הורים מתקשרים אליי בבכי שאסייע להם, אבל אנחנו לא יכולים להתערב בהליכים פליליים במדינות אחרות. זה מייצר טראומה לכל החיים לצעירים האלה.

“פניתי לאופוזיציה להסדיר בחקיקה מהירה איסור על הברחת עלי גת. המשטרה יודעת מי מפעילים את מערך ההברחות, אבל אין כלי חוקי לעצור את זה. זו אולי גם עבירת מס”.

לצפייה בתמונות המלאות – לחצו על תמונה וגלגלו באמצעות העכבר:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות