1.
חלפו 40 יום מאז שוגר המכתב הזה אל ראש העיר בני-ברק, אברהם רובינשטיין, אבל עד כה איש לא טרח להגיב עליו.
מדובר בפנייה של סגן ראש העיר, עו”ד גדליהו בן שמעון, תחת הכותרת: “גילוי מסמכים במסגרת חוק חופש המידע”.
מתברר, כי בעוד אתם משלמים בבני ברק אגרת חניה, קנסות וריביות, יש מי שחוגגים, ללא כל הגבלה, ברחבי עיר התורה והחסידות, רק כי יש להם קשרים טובים בבניין העירייה.
כעת מבקש עו”ד בן שמעון, נציג סיעת ש”ס במועצת העיר, “כנבחר ציבור בעיר בני ברק.. לדעת האם נכון הדבר כי ישנם ידוענים ואישי ציבור המקבלים מהחברה הכלכלית הטבה כלכלית בשווי מאות שקלים, כשברשותם תו חניה המאפשר להם לחנות בכל העיר וללא כל תשלום, בו בשעה שכל תושבי העיר משלמים אגרת חניה ואף קנסות וריביות”.
חבר המועצה דרש לקבל לידיו את רשימת מקבלי ההטבה, ו”לדעת על פי איזה קריטריונים לזכאות אתם קובעים למי לתת ולמי לא”.
בן שמעון מציין במכתבו, כי “הדבר אינו חוקי ויתרה מזאת זו פגיעה בציבור באופן בלתי מידתי”.
בנוסף, הוא מציין: “אף נודע לי כי רוב מקבלי ההטבה אינם מבני עדות המזרח באופן המעורר חשש גם לאפליה עדתית”.
העתק מהמכתב נשלח ליהודה מורגנשטרן, סמנכ”ל החברה הכלכלית.
תגובה, כאמור, טרם התקבלה.
2.
בשיחה של חרדים 10 עם עו”ד גדליהו בן שמעון, עו”ד בתחום הפלילי וסגן ראש עיריית בני ברק, הוא מסיר כפפות.
“פחות מעניין אותי הקטע החוקי שבדבר”, הוא אומר. “מרתיחה אותי הגזענות שמפעילה העירייה”.
על תוכן המכתב, הוא אומר, הוא לא ממש תולה תקוות ולא מצפה לקבל תשובה. “בעבר כתבתי מכתבים רבים, כלום, גורנישט, הם פשוט לא עונים”. ממש כמו בשטיבל”.
“פחות מפריע לי גניבת דעת הקהל, שחלק מהאנשים משלמים ואחרים לא, כלומר זה מפריע לי מאד, אבל מה שמפריע לי יותר הוא שמהמידע שלי עולה שרק קומץ קטן מאד של ספרדים זכאים להטבה הזו!”
לפי המידע שבידו, כ-700 איש מקבלים את ההטבה הזו של תו חניה, כאשר מתוכם כ-12 בלבד מעדות המזרח. נשמע נתון מקומם והזוי, אם הוא אכן מדויק. ואיך ניתן לדעת אם הוא מדויק או לא, כשהעירייה אינה משתפת פעולה ולא משחררת נתונים?
אתה באמת חושב שבישראל של שנת 2020, עירייה מפעילה שיקולים גזעניים בדרך לחלק הטבות חניה למיוחסים? אני תוהה.
ואז, הוא מספר שעלה בעצמו לעירייה, פנה לאחד הבכירים וביקש תו חניה עבור הגאון רבי מסעוד בן שמעון, מי שמונה לרבה הספרדי (זמני, עד לבחירות, כלומר עד שתוקם ממשלה קבועה בישראל) של בני ברק.
אין סיכוי, אמר לו הבכיר, ושלח אותו כלעומת שבא. לא לשכה, לא נהג. אפילו לא תו חניה.
גדליהו בן שמעון. צילום: יעקב כהן
“רוצה לשמוע עוד סיפור?”, הוא שואל. “הנה. בכל שבת, כבר 40 שנה, דורש הרב בן שמעון את דרשת שבת שובה. 40 שנה מפרסמת עבורו העירייה מודעות, כמו שהיא עושה לכל שאר רבני העיר.
“השנה, העירייה סירבה להכין עבורו מודעות, אלא אם כן יסכימו שיהיה כתוב עליהן התואר הקודם שלו – רבה הספרדי של שכונת רמת אלחנן. כלומר, בעירייה לא מכירים במינוי, וכדי שאיש לא יעלה בדעתו שהמינוי שריר וקיים – (חכם שלום כהן בכבודו ובעצמו הכריז על המינוי, ש”ס שיגרה הודעות לתקשורת על המינוי, אבל בעירייה לא מכירים בכך) – העדיפו שלא להפיק מודעות.
“נכנסתי לסיפור באופן אישי, עירבתי את מי שהיה צריך לערב בש”ס, כולל אריה דרעי – ושעה לפני שבת העירייה נכנעה ותלתה מודעות”.
זה לא נגמר שם. “לפני מספר ימים נערכה הצבעת תקציב, אני הצבעתי נגד. למה? כי שאלתי, האם בהגדלת תקציבי הדת ייכלל רב עיר ספרדי. ולא נעניתי.
“די לגזענות!”, הוא זועק, “אנחנו בשנת 2020! נערך מעמד סיום ש”ס לילדי החיידרים ותלמודי התורה בעיר. נחשי כמה רבנים חסידיים הוזמנו? המון אדמו”רים. כמה ליטאים? המון גדולי תורה. כמה ספרדים? אחד. הרב שמעון בעדני. כשבני ברק מלאה ברבנים ספרדים”.
כעת, הוא מצפה לקבל מידע אודות תווי החניה. בעזרת הנתונים הללו הוא יוכל להוכיח, קבל עם ותושבי העיר, שהאפליה קיימת.
הוא נשמע כל כך נחרץ, שתסמכו עליו, הוא ישיג את המידע. אם לא בדלת הראשית, דרך החלון.
מעיריית בני ברק לא התקבלה תגובה.