הלם: החל מהחודש התקציב של הישיבות והכוללים יקוצץ ב-40%

יעקב ריבלין חשף ב'בקהילה': לראשונה מאז כהונת לפיד באוצר - תקציב הישיבות יחתך מהחודש ב-40% • תלמיד ישיבה יקבל 260 ש"ח לעומת 424 ש"ח • אברך יקבל 470 ש"ח לעומת 764 ש"ח • הסיבה: העדר חוק תקציב
אריה ריבקינד
ה' טבת התש"פ / 02.01.2020 12:05

לראשונה מאז סיום כהונתו של יאיר לפיד במשרד האוצר, ייחתך תקציב הישיבות ב-40 אחוז, החל מחודש זה. כך חשף הבוקר (חמישי) הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין בעיתון ‘בקהילה’.

הסיבה לגזירה החדשה: מעבר להפחתה של הכספים הקואליציוניים, בגלל העדר חוק תקציב לשנת 2020, חתך האוצר גם בבסיס בעשרות אחוזים.

מי שאחראי לכך הם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר והחשב הכללי באוצר – שהחל מהראשון לינואר אחראים בלעדית ובלי פיקוח ובקרה של ועדת הכספים על כל שקל מתקציבי המדינה.

מלבד זאת, מוסדות המוכר שאינו רשמי ספגו החודש קיזוז מיוחד לשנה היוצאת, בגלל קשיים תקציבים של משרד החינוך.

היחידים שחסינים כעת הם רשתות החינוך החרדיות הגדולות – החינוך העצמאי ורשת מעיין החינוך התורני – שתקציבם מעוגן בחוק כמעט כמו הזרמים הממלכתיים.

לפי הדיווח של ריבלין, משרד האוצר החליט כי בסיס התקציב של עולם התורה בשנה האזרחית הנכנסת יהיה 762 מיליון שקלים –  הפחתה של 150 מיליון ש”ח, המתווספת להפחתה של 360 מיליון ש”ח של הכספים הקואליציונים שאינם קיימים בהעדר חוק תקציב.

שורה תחתונה: תקציב עולם התורה יורד ממיליארד ושלוש מאות מיליון שקלים (במספר מעוגל) ל-762 מיליון שקלים. כארבעים אחוז בקירוב.

למען הקל על מנהלי הישיבות להיערך לקראת הבאות, הנה התחשיב שבעזרתו ידעו כבר היום כמה הם אמורים לקבל בחודש הבא: ערך הנקודה יהיה מאתיים ושישים  שקלים בלבד. תלמיד ישיבה גבוהה המקבל ערך נקודה אחת יקבל סכום זה במקום ארבע מאות עשרים וארבעה שקלים.

אברך, שמקבל נקודה פסיק שמונה, יקבל ארבע מאות ושבעים שקלים בלבד, במקום שבע מאות שישים וארבעה שקלים.

לשם השוואה : בימי לפיד הזכורים שלא לטובה ערך הנקודה היה מאתיים וארבעים וחמשה שקלים.

ההודעה על הקיצוץ בישיבות טרם יצאה למוסדות והיא התפרסמה לראשונה בטורו של ריבלין: “שמעו אודותיה רק מספר מנהלים המקושרים עם אגף הישיבות ומקבלים נתונים באופן ישיר.

“בימים אלו שוקלים מנהלי הישיבות את צעדיהם וכבר בסוף השבוע עומד לצאת מכתב חריף לחברי הכנסת החרדים, שכמה מהם יושבים בממשלה ובוועדות חשובות בכנסת. על הפרק גם עצרת מחאה באולם בית כנסת בבני ברק. לא שזה יעזור משהו אבל לפחות יצאו ידי חובת מחאה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות