חידה לאשכנזים שבינינו: מה כל כך מוזר בתמונה ‘הרגילה’ שלפניכם?
חידה סוציולוגית: מה מוזר בתמונה הזו?
הספרדים ואולי גם אשכנזים ספורים מבינינו, יזהו כי לפניהם ארון סידורים סטנדרטי בבית כנסת של בני עדות המזרח, אולם הגבאים טרחו להניח על המדף גם מספר סידורים אשכנזים.
אז למה זה מוזר? למה כל הספרדים מבקשים כעת לדעת היכן ממוקם בית הכנסת יוצא הדופן הזה?
כי בבתי כנסת ספרדים – אשכנזים לא מגיעים להתפלל, כך שהצעת סידורים עבורם נתפסת כמיותרת.
בבית כנסת אשכנזי יונחו תמיד כ-20 אחוזים של סידורים נוסח ע”מ עבור הספרדים המתפללים בבית הכנסת האשכנזי, אך מקרה הפוך כמעט ולא קיים.
ובכל זאת, למה זה קורה? מדוע האשכנזים לא מגיעים בפשטות להתפלל אצל הספרדים? מדוע גבאי ספרדי לא רכש מעולם את ‘תפילת כל פה’ עבור בית הכנסת שלו? אניח לקורא הנבון למצוא את התשובה ואסתפק בציטוט דבריו של ר”מ ספרדי חשוב במוסד אשכנזי (ישנה תופעה נדירה כזו) שאמר לי פעם בראיון כך:
“אתה תלך לבית כנסת אשכנזי תראה סידורים ספרדים, הפוך – סידורים אשכנזים בבית כנסת ספרדי לא תראה, למה? כי כל אחד יש את המנטליות שלו ואשכנזים רובם לא מגיעים להתפלל אצל ספרדים. אני אומר שאם כבר גזענות היא אצלנו הספרדים – וההוכחה לכך היא שאשכנזים לא מגיעים להתפלל אצלנו, אם יש כבר גזענות היא בכלל הפוכה”.
נס, תקווה. גב’ נעה ה. שלום. ההתכתבות שלך אתי סביב הטקסטים של השירים המהווים את פס הקול של חייך ממשיכה וכעת את חפצה לשמוע מה דעתי על שירו ‘המחזק והמרטיט’, כך לדברייך, של הזמר החסידי יעקב שווקי: “מאמין בניסים”.
ובכן, מה אומר לך גברתי ששיר זה לא רק מטיף לתובנה חסרת היגיון אלא גם מנוגד באפיו לתפיסתה של היהדות? שכן ככלות הכל, כיצד ניתן להתייחס ברצינות-יהודית למשפטים כמו: “אני מאמין בניסים/ אני יודע שיש אלוקים והוא בורא עולם/ הכוח של כולם ישלח לי את הנס/ ישלח לי את הנס שלי”?
אלוקים ישלח לך את הנס? ומה אם לא? האם ה’ שולח נסים לכל מבקש? הלוואי.
לרוב, למרבה הצער, נסים לא מתרחשים. כך מתנהל הקוסמוס או בלשונו של הרמב”ם: עולם כמנהגו נוהג. ובכלל, היהדות אינה מעודדת הסתמכות על נסים וראי בבלי תענית: “לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס, שמא אין עושין לו נס”.
אז מה להתייאש? לאבד תקווה? לא, הציפייה והייחול לטוב הינם חלק אינהרנטי מאורח חיים בריא, תקין ופרודוקטיבי, ואולי לכך התכוון המשורר. אך מכאן ועד ל’אמונה אבסולוטית בנסים – לכל דורש’, עוד לא הגענו, והלוואי ונזכה.
-
ברמות ב יש שתי בתי כנסת ספרדים כל האשכנזים שבאו לשכונה התפללו עם הספרדים ויש גם סידורים אשכנז מאז שהאשכנזים פתחו בית הכנסת באזור אין אפילו אשכנזי אחד שבא להתפלל איתנו למרות שצפוף שם
-
זה פשוט וברור
-
אגב, יש שם כולל אשכנזי. וחשבתי שהוצאתם משם את הסידור תהלות יצחק
-
שטוית אני גר ברמות ב’ ואני מתפלל המוון בתי כנסת ספרדי ואני אשכנזי ואני ממש לא היחידי
-
למה אין יקירתי? אם כבר אדם ברוך…
-
הם הפסיקו לבא אליהם?
-
בנתיבות יש בכל בתי הכנסת המרכזיים
-
אני ומשפחתי אשכנזים חסידים ויצא לנו הרבה פעמים להתפלל בבית כנסת ספרדי ותמיד היה הצע של סידורים אשכנזים ואפילו של חב”ד בבית כנסת ספרדי רגיל
-
בבתי כנסת שיש מניינים בהרבה זמנים שונים מגיעים יותר אנשים להתפלל כמובן.
בד”כ בביהכ”נ ספרדי הזמנים קבועים ואילו אצל חסידים לדוגמא יותר נפוץ מנחה אחרי שקיעה או שחרית אחרי סוזק”ש ב’ ונהרא נהרא ופשטיה
כך שספרדים וגם אשכנזים באים להיכן שיותר סביר שימצאו מניין בלי קשר לשום גזענות ח”ו -
בכל ביכ ספרדי שהתפללתי יש סידורים אשכנזיים וגם מתפללים אשכנזים
-
כי בתי הכנסת שלנו ננעלים לאחר מנין שחרית, נפתחים למנחה וערבית וננעלים מיד לאחמ”כ. כך שאנחנו צריכים להתפלל וללמוד אצל האשכנזים.
-
ברוב השטיבלאכים האשכנזים ישנה כמות של סידורים ספרדים שנתרמו על ידי ספרדים.
פעם בתקופה מגיע הגבאי ומשליך את רוב הסידורים לגניזה.
ואז הספרדי התורן רואה את המחסור ומחליט לתרום שוב כמות סידורים, וחוזר חלילה…
לעומת זאת, בכל בית כנסת ספרדי ישנה כמות קטנה של סידורים לאשכנזים שנרכשו על ידי בית הכנסת.
כאשר קורה ומפציע יהודי אשכנזי בבית הכנסת מיד יגש אליו מישהו ויפנה אותו אל הסידור הנכון. -
הסיבה היא נורא פשוטה:
לספרדים יש יראת שמים גנטית, המביאה לתפילה במתינות, טעם וחיות, כך שתפילת מנחה ממוצעת לוקחת 30-35 דקות, לעומת 10 דקות גג אצל בני דודינו האשכנזים.היות ואנו חיים במדינה בעלת תרבות מערבית, כולנו, גם אנחנו הספרדים, התרגלנו לקצב החיים המטורף והלחוץ, ותפילה כל כך ארוכה לא באה בחשבון.
-
בבית הכנסת הגדול בבני ברק ישנו הסדר מזה שנים רבות כל יום שישי לפני שבת מפונים כל הסידורים נוסח ספרדי מבית הכנסת כך שאם ספרדי מגיע בשבת אין לו סידור ספרדי בדוק כמה וכמה פעמים