עתירת מרגל האטום מרדכי ואנונו נגד איסור יציאתו מהארץ נדחתה

חיים טוויל
|
י"ח כסלו התש"פ / 16.12.2019 13:57
שופטי בג”ץ דחו את העתירה שהגיש מרגל האטום על צווי ההגבלה שהוטלו עליו • המדינה טענה: קיימת הסתברות ברמה של קירבה לוודאות, כי אם יוסרו המגבלות – יפעל לחשיפת מידע סודי רלבנטי האצור במוחו

בית משפט העליון דחה היום (שני) את עתירתו של מרדכי ואנונו – ‘מרגל האטום הישראלי’, נגד ההגבלות שהוטלו עליו מאז שוחרר מהכלא לפני כ-15 שנה.

בין ההגבלות שמוטלות על ואנונו: איסור על יציאה מן הארץ; חובת דיווח למשטרה במקרה של החלפת מקום מגורים, 48 שעות מראש; איסור על שהייה, ללא אישור מראש, בטווח של 500 מטר ממספר מקומות המפורטים בצו, אשר דרכם ניתן לצאת משטח ישראל.

כמו כן נאסר עליו לקיים קשר עם אזרחים או תושבים זרים, למעט שיחות מזדמנות וחד-פעמיות שאורכן לא יעלה על 30 דקות.

ואנונו טען כי עם חלוף הזמן, עוצמת הפגיעה בזכויותיו – שהיא חריפה ממילא, גוברת, בעוד שהמסוכנות הנשקפת ממנו – פוחתת.

המדינה טענה, כי קיימת הסתברות ברמה של קירבה לוודאות, כי אם יוסרו המגבלות, יפעל ואנונו לחשיפת מידע סודי רלבנטי האצור במוחו, חשיפה שתפגע בצורה קשה בביטחון המדינה.

השופטים כתבו כי לא מצאו הצדקה להתערב בהחלטה להאריך את הצו, אולם, “יחד עם זאת, נוכח הזמן שחלף, במהלך הדיון שהתקיים לפנינו אמרנו למשיבים להמשיך ולנסות לאתר דרכים שבהן ניתן להקל על ואנונו בתחומי הארץ, מבלי שתגבר הסכנה הנשקפת ממנו. חזקה על המשיבים שכך אכן יעשו”.

ואנונו הורשע בשנת 1988 בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה, לאחר שמסר לכלי תקשורת מידע סודי בקשר לפעילות הקריה למחקר גרעיני.

בעקבות הרשעתו, ריצה ואנונו עונש מאסר של 16 שנים. הוא שוחרר בשנת 2004.