ה’פספורט’ של רבי שלמה מזוויעל זצ”ל: מחיר פתיחה של 24,000 דולר

ה'פאספארט' של רבי שלמה גאלדמאן זצ"ל, האדמו"ר הרביעי מזוויעהל, עם תמונתו המקורית, וחתימת יד קדשו - כעת עומד למכירה פומבית
יוסף גרינבוים
ג' כסלו התש"פ / 01.12.2019 18:52

הרב הקדוש רבי שלמה גאלדמאן זצ”ל (ר’ שלומק’ע זווילער, תרכ”ט – תש”ה, 1869-1945) כיהן כאדמו”ר הרביעי מזוויעהל, ומקים חסידות זוויעהל בארץ ישראל.

מצאצאי הרה”ק רבינו יחיאל מיכל ‘המגיד מזלאטשוב’, מבני חבורת הבעש”ט הקדוש.

מסופר, כי בשמחת נישואיו, כשחרזו הבדחנים את ייחוסם של שני הצדדים, כנהוג בחתונות (‘גראמען’), הגיעו עד רבי יוסף מפיסטין ‘איש האמת’, סבו של רבי יחיאל מיכל מזלאטשוב, ולא ידעו להמשיך.

אמר להם הרה”ק רבי מרדכי, אבי החתן: “מכאן והלאה יש קבלה בידינו שע”ב דורות למעלה לא פסקה רוח הקודש מהם”.

כמו כן הוא מתייחס לגזע המגיד ממעזריטש והצדיק רבי שלמה מקארלין.

למד תורה אצל דודו הצדיק רבי דוד משה מטשורטקוב. בשעה שנפרדו, הורה לו רבו כי כשתבוא הביתה תתחיל לקבל ‘קוויטלעך’, ואכן התחיל בכך עוד בחיי אביו הקדוש. לאחר שאביו נפטר החל לנהוג באדמורו”ת ואף כיהן כראש ישיבה וכרבה של העיר זוויעהל (נובוהרד-וולינסקי). יהודי הסביבה פנו אליו בכל עת ומאות רבות שיחרו לפתחו.

עם התגברות האנטישמיות באזור החל נכדו, רבי מרדכי, לרקום תוכנית לעלות לארץ ישראל. הוא פנה, בלי ידיעת סבו, לרבנות הראשית בישראל וביקש מהם לשלוח אשרות הגירה (סירטיפיקט) בעבור סבו ומשפחתו.

ואכן, בהשתדלות רבה נשלחו הרישיונות לו ולנכדו.

בשנת תרפ”ו (-1926) עלה לארץ ישראל והתיישב בירושלים. לימים סיפר להרב הקדוש רבי אהרן מבעלז זצ”ל שאביו נגלה לו מעולם האמת ואמר לו לעלות לארץ ישראל.

בשעת עלייתו ביקש הרבי מנכדו שבארץ ישראל לא יספר לאיש מאומה על אודותיו כי ‘בדעתו לזרוק את הרביסטעווע לים’. ואכן, בשנותיו הראשונות בארץ ישראל לא נהג בשררה ובהנהגת ציבור והצניע את עצמו מאד. עם הזמן התפרסם שמו כבעל מופת ופועל ישועות בקרב הארץ, ורבים נהרו אחריו.

לצד חסידותו המופלגת נודע גם כלמדן מובהק ותלמיד חכם גדול.

כמו כן קיבל על עצמו את עול הציבור והטריח עצמו לדאוג לרווחת כל יהודי ויהודי. ביתו היה פתוח לרווחה וכל עניי ירושלים מצאו בו מקום משען ומפלט. נוהג היה ללכת יום-יום לתפילה בכותל המערבי ושום קושי או סכנה לא עצרו בעדו.

נפטר בכ”ו באייר תש”ה (-1945) ונטמן בהר הזיתים.

אלפים רבים, ביניהם רבני העיר ואדמו”ריה, ליוו את מיטתו. מקום קבורתו משמש עד היום תל תלפיות.

כעת עומד ה’פאספארט’ של האדמו”ר, עם תמונתו המקורית, וחתימת יד קדשו למכירה פומבית ב’אוצרות’ – עם מחיר פתיחה של $24,000.

המכירה תתקיים ביום חמישי, 19.12.19, בשעה 19:00 (שעון ישראל) בפנינת חמד רח’ שמגר 21 ירושלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות