ביקור האדמו”ר מסאטמר? הניצחון הציוני מעולם לא היה מתוק יותר

המקהלה הצווחנית סביב ביקורו של האדמו"ר האנטי ציוני לא לקחה בחשבון כי עצם אפשור הביקור מוכיח עד כמה לא מאתגרת קבוצת סאטמר את הענק הציוני • אז למה התעוררו העיתונאים מהביקור הבלתי חשוב הזה? • אליעזר היון חושד שזו כמעט אנטישמיות טהורה
אליעזר היון
כ"ז חשון התש"פ / 25.11.2019 17:39

ביקור האדמו”ר מסאטמר ‘האנטי ציוני’, החריד לא מעט עיתונאים, וגם קצת פוליטיקאים, חילוניים. בין בליל הדציבלים הגבוהים של העלבונות שהוטחו באדמו”ר ובקבוצתו, נותרה רק השאלה – האם לאסור על האדמו”ר את הביקור בישראל או לאפשר זאת ואך לא לפנות עבורו את כבישי ירושלים.

אלא שבצד רפרטואר העלבונות והטיעונים האינטלגנטיים, יותר ופחות, שכחו הכל אמת גדולה וחריפה בפשטותה: אפשור הביקור גופו, הוא הניצחון הציוני הגדול והמתוק ביותר.

בישראל הפורמלית מתברר, אין כל גורם שבאמת חושש מהרבי ומחסידיו. להיפך. באדיבות של מנצחים היא מאפשרת לאיש שמגדף אותה לבקר בה ולחלק לאנשיו את כספו, רק כדי שאלו יוכלו להמשיך ולהכפיש אותה.

ישראל הפורמלית מתברר, כה גדולה וחזקה, שעד לביקור עצמו, או יום קודם לכן לכל היותר, איש כלל לא טרח לבחון האם הוא כלל ראוי.

גרוע יותר, אפשור הביקור והעיסוק המוקדם בו לא חצה לדעתי, אף את רף הפקידות הנמוכה בעיריית ירושלים. הוא בטח לא טיפס לרובד של חברי הכנסת או אף פחות מכך.

מדינת היהודים החילונית, מתברר, כה עסוקה בחייה ובשגרת יומה המצליחים במונחים מערביים לפחות, שחלק ניכר ממנה כלל לא שמע את שמעו של האיש, את עובדת היותו אדמו”ר אחד משני אחים המנהיגים את הקהילה, ואת ההבדל בין קבוצתו לקבוצות אחרות בעדה החרדית.

גם רחוב היהודים החרדי מתברר, כה עסוק בעצמו, שחרדי ‘רגיל’ שלא נקלע בעל כורחו לאזור שכונות גאולה ומאה שערים, כמעט ולא פוגש את הביקור שכה משמעותי לחסידיו של האדמו”ר.

הרחוב החרדי מתברר, כה אדיש ביחס לביקור המדובר, שהתקפותיו העזות של האדמו”ר על נציגיו הפורמליים כמעט ולא דווחו בכלי התקשורת החרדים.

הקריסה המוחלטת של שיטת סאטמר בכל הנוגע לתפיסת האנשים החרדים, יראי ה’ ושומרי המצוות נוכח המדינה הציונית, כל כך מוחלטת שהיא אפילו לא מייצרת פולמוס בשולי העיתונות, התקשורת, בתי הכנסת ושולחן השבת.

אם נשתמש בטרימינולוגיה סוציולוגית בה משחקים תפקידים מונחים כמו שיח, גבולות שיח ואתגור השיח, ניתן לקבוע כי ביקורו של האדמו”ר אפילו לא מאתגר את השיח בישראל. לא החרדי, בטח לא החילוני.

הוא בפשטות לא קיים בו.

והקונספציה הזו, במבט רציונלי צריך להודות, רק הגיונית: המספרים הזעומים סביב הרב מסאטמר לא אמורים להעלות אפילו גיחוך על פניו של הענק הציוני-ישראלי: לאדמו”ר הצעיר [רבי זלמן ליב] 500 משפחות בישראל, ולמתחרהו [אחיו הגדול הרב אהרן] 500 נוספים.

זו, צריך לומר, אפילו לא בדיחה. הציבור החרדי מונה קרוב למיליון בני אדם (!). יש לא מעט מחלוקות בתוך קבוצה זו, אולם על דבר אחד מסכימים כולם. אין לסאטמר כל רלוונטיות לחיים הציבורים בישראל. אין יחסים פוליטיים, חברתיים בטח שלא נישואים עמם.

אביגדור ליברמן, שניסה לכרוך את סאטמר עם החרדים, לא האמין אפילו לעצמו.

ומה בחו”ל – שם הם מחזיקים ‘חצרות ענק’, אוהבים כולם לדקלם? מוטב יהיה, גם כאן, להיכנס לפרופורציות. על פי הערכות, מונה החסידות המפולגת דיכוטומית לשתי קבוצות – בין 60 אלף פרטים ל-130 אלף פרטים. אלו מספרים יפים, אך שוב, בתמונת המקרו הכללית החרדית הם אינם חוצים את רף האחוזים הבודדים.

אז ממה חוששים העיתונאים שהתחרו ביניהם על העלבתו של האדמו”ר? השנאה הציונית שלו? לא מסתבר. גורמים אנטי ציוניים מפחידים ממנו חיים בישראל. הללו מתבטאים בה בחופשיות, ומשפיעים, עשרת מונים, יותר.

אני חושד, כי הויזואליות הגלותית של האיש הלא מאד משפיע הזה, וההתעקשות שלו לשוחח רק באידיש, מעלים במוחותיהם של העיתונאים החילוניים תמונות בלתי נעימות מהיהודי הגלותי הישן, האותנטי אותו הצלחנו צריך להודות, כולנו – החילונים וגם החרדים – כמעט להכחיד.

במלים גסות יותר: שנאת האדמו”ר מסאטמר היא כמעט אנטישמיות טהורה.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בצע כסף ?
    25/11/2019 18:38
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כמה מילים קצרים ממש על הרב מ”תהלות ישראל” זצוק”ל
    שנפטר היום כ”ז חשון תש”פ

    לאחר נישואיו התקבצו סביבו אברכים מקשיבים, והחל להשפיע עליהם בעבודת ד’, שם החל להנהיג את קהילתו. במשך השנים עקר את דירתו לעיר ירושלים, עמד על משמרת הקודש, במיוחד עסק רבות בענייני שלום בית, חיזוק לכל יהודי, עבודת התפלה, עבודת הצדקה, לימוד התורה, חיזוק המצות, נגד פריצת חפירת קברי ישראל, נגד גיוס השמד, קידש שם שמים ברבים, וחיזוק את הצניעות וכו’.

    היה מבין גדול בענייני חינוך וגדולים רבים שלחו להתייעץ איתו מכל העדות והחוגים; ראשי ישיבות מכל העולם הריצו אליו את שאלותיהם בעניינים סבוכים. גם רבות פעל למען קדושת ישראל והיה בריח התיכון במערכות החינוך התורה והדת. היה הראשון לכל דבר שבקדושה.

    שיעוריו הרבים נאמרו בהרבה מקומות והחזיק כולל של אברכים בני עלייה על מנת שילמדו בעומק הסוגיה ויתפללו עמו את תפילתו בנחת ובכוונה.

    השאיר אחריו בנים תלמידי חכמים, ומשפחה חשובה, תלמידים רבים, ביניהם: רבנים, ראשי ישיבות, רבנים, ומשפיעים מכל העדות והחוגים, שהיו דבוקים בו ולא זזו מבלי לשאול בעצתו. בנוסף שימש כמוהל מפורסם וחשוב , שתחת ידיו נימולו תינוקות רבים, ורבים ביקשו שימול את בנם.

    בנוסף יוצא לאור מידי שבוע עלון מדברי תורתו המודפס בעשרות אלפי עותקים ומופץ בכל מקום שאפשר.

    אומרים על רבינו שהוא היה קיצוני – גם על פנחס שכתוב עליו, הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם אמרו שהוא היה קיצוני, כדאיתא בחז”ל הרבה ניסים נעשה לפנחס… דהיינו שרבינו דקדק לקיים כל התורה כולה על קוצו של יוד… כל הלכה וכל מנהג לא שינה והיינו שפרוש רש”י: ויעש כן אהרן , להגיד שבחו של אהרן שלא שינה, ובאגרות חזון איש (חלק ג’ אגרת ס”א), כותב החזון איש וז”ל, “אם אין קיצוניות אין שלימות. ואם אין שלימות אין התחלה” וכו’

    ולחם בכל כוחו על כל פרצה לקדש שם שמים….
    כגון:
    על חורבן גיוס השמד… על גיוס בנים – ועל גיוס בנות…
    על הכשרות…
    על עניני חינוך…
    על חפירת קברי ישראל…
    על לבישת בגדי צניעות…
    והיו מבזים אותו עם שקרים כמו שביזו את פנחס עם שקרים, שהוא הרב היחידי בעולם שמעודד את נשות הצנועות וכאילו הוא הרב היחיד שפסק שחייבים להחמיר על הצניעות וכולם נגדו..

    אבל… הנה ידוע המציעות שזה לא כן! כידוע – והנה המכתב שיצא לאור ב-כ”ב סיון תשס”א מהבד”ץ העדה החרדית.. שדווקא המו”צים של הבד”ץ חתמו וברכו את אותן נשים שלובשות שאלים ורדיד. וזה לשונם הזהב.

    “עטרה ליושנה”
    ישמח ליבנו ותגל נפשינו על הבשורה הטובה אשר שמענו שנשים צדקניות נתעוררו וקיבלו על עצמן לחזור למנהג הקדוש שמקדמת דנא בהרבה מדינות שלא לצאת לרחוב בלי “שאל” רדיד מעל הבגדים.
    וכמובא ברמב”ם ז”ל בפ’ יג ובפרק כ”ד מהלכות אישיות
    ובשו”ע אהע”ז סימן ע”ג סעיף א’ ובסימן קט”ו סעיף ד’
    להרבות קדושה וצניעות בישראל ולהגביר צד הקדושה על צד הטומאה שכנגד השורר בחוצות באופן נורא ומבהיל וזעקתה מגיע עד לשמים השם ירחם.

    ובטוחנו שעי”ז יתבטלו גזירות קשות ואכזריות מכלל ישראל בפרט בעת הזאת אשר כל הישוב בארץ הקודש נתון בסכנה ה”י, אנו צריכים לזה מאוד, ויושפע עי”ז רפואות וישועות והרבה השפעות טובות ממרום ויתקרב עי”ז גאולתינו ופדות נפשינו.

    וכמו שאמרו חז”ל (סוטה י”א) “בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים” ובזכותן עתידין להגאל, כדאיתא בילקוט רות (אות תרו) “ואין הדורות נגאלין אלא בשכר נשים צדקניות שיש בדור”. ובאנו בשורות אלו לחזק ולעודד נשים צדקניות אלו שעליהן נאמר ובזכותן עתידין להגאל.

    ישראל יעקב פישר
    בנימין ראבינאוויטץ
    משה הלברשטאם
    מאיר בראנסדארפער
    אברהם יצחק אולמאן
    הריני מצטרף לדברי הגה”צ הביד”צ, תמוז תשס”ד יצחק טוביה וויס רב גאב”ד דפעיה”ק ת”ו.

    והאמת היא… שלא תראו אלו המשכילים שהפגינו נגד רבינו [בחוצפה גדולה] על התחזקות הצניעות, שהם מוחים על חנויות פריצות שמוכרות בגדים שבדיזינגוף בתל אביב היו מתביישים למכור!

    הותיר אחריו משפחה גדולה וחשובה, בני תורה, עובדי ד’ . היה ידיד נעוריו ומחותנו של האדמו”ר מתולדות אהרן, לשניים היו קשרי ידידות גדולים עוד בימי היותם בארה”ב.

    היה מחותנם של האדמו”ר ממשכנות הרועים, האדמו”ר מפוריסוב, האדמו”ר מקרעטשניף סיגעט, האדמו”ר מזוועהיל זצוק”ל. גיסיו הם האדמו”ר מויז’ניץ ויליאמסבורג, האדמו”ר מקיוואשד, הגה”צ רבי בנוך נתן הלברשטאם אב”ד ור”מ סאטמאר לונדון.

    מסע ההלוויה התקיים בשעה 12:00 בצהריים מבית מדרשו שברחוב יצחק נפחא 17 בשכונת גאולה בירושלים להר הזתים שם נטמן.

    תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

    • ברוך גרין   26/11/2019 22:48

      רק חכם שהכיר את הרב זצ”ל יכול לכתוב זאת…

    • אלי   01/12/2019 13:45

      וכתבו שצריך להתרחק מכת השאלים ומהמנהיג שלהם (וברור שהכוונה אליו) ושהם עוקרים את התורה ומגיעים לאיסורים חמורים כתוצאה מההקצנה המטורפת שלהם (אפילו לפי הסטנדרטים של העדה)

  2. כל כך הרבה שקרים בכתבה אחת
    25/11/2019 18:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. רק טיפש יכול לכתוב זאת

  4. "ההכחדה"
    26/11/2019 12:42
    משה
  5. “תמונות בלתי נעימות מהיהודי הגלותי הישן, האותנטי אותו הצלחנו צריך להודות, כולנו – החילונים וגם החרדים – כמעט להכחיד”
    מצויין! תמצית הכתבה היא במלים אלו, וב”כמעט להכחיד” לוחם האדמו”ר. כל נפש ששורדת “הכחדה” זו היא עולם מלא, ולא משנה כמה מיליוני עולמות נוספים מסתובבים בחלל הגדול

  6. כתבה מטופשת ושיקרית
    27/11/2019 15:02
    שלומי
  7. יש בישראל המון חסדיות שהולכות הברכה של סאטמר תוצאות אהרן ותולדות אברהם יצחק בוהוש פינסק קרלין רחמסריווקא העדה החרדית ועוד ןעוד

  8. ארץ ישראל מקיאה את האיש הזה
    28/11/2019 05:47
    פופ
  9. לללל

  10. לכתב היקר מקוה שהצלחת להרגיע את עצמיך תמשיך לצעוק אני לא מתיחס.....
    28/11/2019 15:02
    גיחצי
  11. לכתב היקר מקוה שהצלחת להרגיע את עצמיך תמשיך לצעוק אני לא מתיחס…..

  12. "החילונים וגם החרדים"
    28/11/2019 16:00
    יונה קרעפל
  13. עצם העובדה שהכותב כה גאה ומתפאר בשיתוף הפעולה שבין החילונים והחרדים “להכחיד” את תמונות היהודי הגלותי הישן, מצדיקה בכל מאת האחוזים את דרכה של סאטמאר. אכן, שיתוף הפעולה של חרדים וחילונים אינו מצליח בכלום אלא בהכחדה זו, ומי שעומד על המשמר נגד הכחדת השרידים אשר ה’ קורא אינה אלא סאטמאר והנלווים אליה. הם אשר יקבלו ברנה ובכבוד את פני משיח צדקנו במהרה בדמות ובתבנית היהודי הגלותי הישן ששמר משמרת הדת אלפיים שנה ובעקבתא דמשיחא נלחם נגד “מכחידים” מזרע ישראל ואף כאלה שעדיין קוראים לעצמם חרדים. בשבות ה’ שבות עמו במהרה בימינו יגל יעקב ישמח ישראל וה”מכחידים” לכל סוגיהם יראו ויבושו!