איך מנהלים כלכלה תחת אש • מיכה שולם עושה סדר

ימי המלחמה בדרום מקנים לבעלי העסקים סדרת הטבות שעשויה להקל • איך להתמודד עם שאלות של אשראי, קמפיינים חדשים, ותזרים מזומנים? • מיכה שלום בטור מיוחד בצל המלחמה
מיכה שולם
כ' תמוז התשע"ד / 18.07.2014 13:11

על אף רצוני הכנה להמשיך את הטורים העסקיים ללא הפרעה, אני נאלץ לסטות משורת הסדר ולציין מספר נקודות קריטיות בצל המצב הבטחוני.

אתן סקירה קצרצרה של החוקים ושל הנהלים לעסקים עד 40 ק”מ מהרצועה.

דחיית תשלומי המס

על פי הנחיית שר האוצר, תשלומי המע”מ ומקדמות המס נידחו לתאריך 25 לחודש. יש לציין כי שר האוצר הנחה בנוסף את הצוותים במשרד להימנע מפעולות גביה והעברת תיקים להוצאה לפועל ולנסות לגלות רגישות יתר לתשלומי הסדרים ודחיית תשלומים.

זה לא אומר שמותר או רצוי לא לשלם.

שאר העסקים בארץ קיבלו דחיה לתשלומי המע”מ ומקדמות מס הכנסה עד לתאריך ה-20 לחודש (יום ראשון הקרוב).

מבצעים פיננסיים

הבנקים השונים עדכנו מבצעים, הלוואות בריביות מועדפות לעסקים עד 40 ק”מ מהרצועה. כמו כן אנשים שנטלו משכנתאות מוזלות של המדינה קיבלו גרייס של חודשיים לתשלומים השוטפים [כלומר דחייה של תשלום המשכנתא].

שימו לב כי צ’קים שחזרו בגין אכ”מ [אין כסף מספיק] במהלך ימי מבצע ‘צוק איתן’ לעסקים בתוך 40 ק”מ מהרצועה, רשאים בעלי העסק לפנות לבנק ולבקש לגרוע אותם מכלל רשימת הצ’קים החוזרים.

עם זאת שומה עליכם לזכור שהאחריות לבקשה לגריעת הצ’ק מהרשומות מוטלת עליכם, וכי עליכם לפנות באופן יזום ולתעד את הבקשה ואף לעקוב אחרי הביצוע בפועל.

וכאן נעבור לכלל העסקים “האחרים” המרוחקים משטחי נפילת הטילים:

חברי, בעלי העסקים.

כשבדרום “חם” מצב הרוח הכללי יורד. בכל הארץ.

המגזר החרדי אמנם מתנהג לפעמים כאילו הוא בתוך בועה והצרכנים קונים כאילו אין מחר, אך קניונים ורשתות מדווחים על מגמה הולכת ויורדת בפדיון שלהם, והתופעה רק הולכת ומתרחבת.

אם אתם בנויים על תזרים מאוזן, ושורת האיזון שלכם “על הקשקש”, מומלץ לכם לפנות כבר עכשיו ולחפש מקורות אשראי ‘עד יעבור זעם’. אל תחכו לרגע האחרון כשהצ’קים יתחילו לחזור.

קמפיינים חדשים, ואשראי בנקאי

 לצערי, זה לא הזמן להשקות ופתיחות עסקים עם מסיבות ויח”צ, ובוודאי לא הזמן לקיים הפנינג רעשני וססגוני.

אם תכננתם משהו שכזה, מומלץ לדחות אותו ולהתחיל עם “השקה רכה”, ללא רוח וצילצולים.

את המסיבות תשאירו לאחרי שוך הקרבות.

זכרו: עדיף לפנות לבנק רגע לפני, להסביר מה המצב, לתכנן יחד עם הבנקאי (או לפני שאתם מגיעים אליו) מה הצרכים שלכם מבחינת אשראי, לקחת מרווח ביטחון ולקבל היום את המסגרת ו/או ההלוואה.

גם בנושא ההחזרים, אל תתפתו לקחת הלוואה קצרה שתוחזר תוך חודשים ספורים.

קחו בחשבון כי בחודשים הקרובים ההתאוששות תהיה הדרגתית, וכסף פנוי כדי לקיים אורח חיים שוטף בצירוף עלויות אחזקה והחזר הלוואות אינו דבר שיהיה לכם בהכרח.

אם הבנק משיב בשלילה, פנו לגמחי”ם ו/או לבני משפחה (לשון אחר: אני מתכוון שלעולם, אבל לעולם, אל תפנו לשוק האפור).

בתור עזרה לעסקים בתוך תחום 40 ק”מ מהרצועה, ובשיתוף האתר הנפלא חרדים10, אני מעמיד לרשות העסקים שם ייעוץ עסקי חינם לשבועיים הקרובים.

פנו אלי ישירות למייל: [email protected]

אשתדל לחזור אליכם תוך יום עסקים אחד, ולתת ככל יכולתי עצה ותבונה לעזור לכם לעבור את התקופה הקשה הזו.

שלכם באהבה,
מיכה שולם.

• הכותב הינו מנכ”ל פירמת הייעוץ m&s המתמחה בייעוץ עסקי, גיוס אשראי לעסקים, בניית והשבחת מחלקות מכירה, הערכות שווי ותכניות הבראה. ומקים ‘בית הספר לניהול עסקים – סטארטאפ’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מיכה.כריש אמיתי נותן חומר זמין ונח
    18/07/2014 17:16
    חיים יענקב
  1. אני נעזר רבות בזה לפיתוח הההעסק