מטוס מלזי הופל באוקראינה; 295 הרוגים • בין ההרוגים ישראלי

שוב זה קורה להם: מטוס בואינג 777 של מלזיה איירלנס הופל בשמי אוקראינה כשעל סיפונו 295 אנשים • בין ההרוגים גם ישראלי: איתמר אבנון ז"ל • אותרה הקופסה השחורה
אליעזר היון
י"ט תמוז התשע"ד / 17.07.2014 19:13

שוב אסון תעופה ושוב מטוס מלזי: מטוס נוסעים של חברת “מלזיה איליינס” התרסק במזרח אוקראינה כשעליו 295 בני אדם מתוכם 15 אנשי צוות, אין ניצולים מן האסון. בין ההרוגים גם ישראלי – איתמר אבנון ז”ל.

המטוס התרסק בעיר טורז שבמחוז דונייצק, כ-40 ק”מ מהגבול הרוסי. צוותי חירום שהגיעו לאיזור כבר החלו לטפל במטוס ובגופו שהתפזרו ברדיוס של כ-15 ק”מ.

המטוס, בואינג 777 של חברת “מלזיה אירליינס”, המריא מאמסטרדם כטיסה MH17 לקואלה לומפור. גורמים במשרד ההגנה בקייב אמרו כי המטוס הופל מפגיעת טיל “בוק” (SA-11) בזמן ששייט בגובה 33 אלף רגל. בשל המתיחות, כמה חברות תעופה אירופיות, בהן לופטהנזה, איר פראנס ו-וירג’ין אטלנטיק, הודיעו כי יימנעו לעת עתה מלחלוף במזרח אוקראינה.

“אם המטוס יעלם, ככה הוא נראה” • תמונה שפרסם אחד הנוסעים לפני שעלה לטיסה

פוסט מטוס מלזי

מה הוא מקור הטיל? תלוי את מי שואלים. בקייב משוכנעים כי מדובר בטיל רוסי, מאידך יש הגורסים כי את הטיל שיגרו בדלנים הפועלים בשטח אוקראינה. באזור ההתרסקות שולטים הבדלנים הפרו-רוסים. אחד ממנהיגי המורדים האשים את ממשלת אוקראינה בהפלת המטוס, ודחה בתוקף את ההאשמות כי אנשיו אחראים להתרסקות. לדבריו, המורדים כלל אינם מצוידים בטיל המסוגל להגיע לגובה שכזה. רשת ה-CNN מדווחת כי הטיל נורה משטח רוסיה, לא ברור מהי משמעות הדבר לשאלת היורה.

ראש ממשלת מלזיה, נג’יב רזאק, אמר כי הוא “המום מהדיווחים” ומסר כי ממשלתו פתחה בחקירת התאונה. עם היוודע דבר הנפילה קיים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת טלפון עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג’ן סאקי אמרה, כי ארה”ב מנסה לברר פרטים על “ההתרסקות הטרגית”.

נשיא ארצות הברית נשא הודעה קצרה לתקשורת: “מן הסתם העולם צופה בדיווחים על נפילת מטוס הנוסעים בסמוך לגבול האוקראיני, זה נראה כמו טרגדיה איומה. ברגעים אלה אנו פועלים כדי לבדוק האם היו אזרחים אמריקנים על סיפון המטוס, זוהי העדיפות הראשונה, ואני הוריתי לצוות לביטחון לאומי לשמור על קשר צמוד עם הממשלה האוקראינית. ארצות הברית תספק כל עזרה שביכולתה כדי לקבוע מה קרה ומדוע. וכמדינה, מחשבותינו ותפילותינו נמצאות עם כל המשפחות והנוסעים”.

חברת התעופה המלזית אישרה את דבר ההתרסקות וסיפרה כי איבדה קשר עם המטוס בשטח אוקראינה. אתר ההתרסקות נחשב לאזור רגיש במיוחד שכן מתקיימת בו מערכה בין בדלנים פרו-רוסיים, מול הממשל המרכזי בקייב. התרסקות המטוס מצטרפת לארוע חמור נוסף השבוע, כאשר מטוס קרב אוקראיני מדגם סוחוי 25 התרסק אתמול בשעות הערב. משרד ההגנה בקייב מאשים את הממשל הרוסי בהפלת המטוס.

רק לפני ארבעה חודשים, נעלם מטוס בואינג זהה של חברת תעופה מלזית ועקבותיו אבדו. לאחר חיפושים ארוכים שנערכו, הודיעה ממשלת מלזיה כי הוא נעלם ככל הנראה במצולות האוקיינוס, אם כי ה’קופסה השחורה’ לא נמצאה עד היום.

בואינג 777 נחשב לאחד מדגמי המטוסים הפופולאריים ביותר בקרב חברות התעופה בעולם. הרקורד הבטיחותי שלו רחב במיוחד: בכל תולדותיו נרשמה לחובתו תקלה אחת בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות