מה קרה כשהרב לאו התיישב לענות על מבחן?

הגאון רבי דוד לאו התיישב לענות על מבחן לדוגמא וקובל: "במבחנים עשויים להצליח אלו שעברו על 'קיצורים', אך לא אלו שהשקיעו בלימוד טור, בית יוסף, ומפרשי השולחן ערוך"
י"ז תמוז התשע"ד / 15.07.2014 20:28

בפניה מיוחדת ששיגר הרב הראשי לישראל הגר”ד לאו אל מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, הרב רפאל מזרחי, כותב הרב הראשי כי יש מקום להעיר את תשומת ליבם של הבוחנים  לשנות את הבחינות למתאימות וראויות יותר לציבור הנבחנים.

את המכתב פותח הרב הראשי: “לקראת מבחני הרבנות הבאים – נטלתי את השאלון האחרון מהמבחנים האחרונים שהיו, לדוגמא, את המבחן בהלכות שמחות, התיישבתי לענות עליו כאחד האברכים ובדקתי את עצמי כדי לראות האם המבחן אכן משקף את מה שנדרש מציבור הנבחנים”.

מסקנתו הייתה כי המבחן אינו הולם את יעדיו. “לצערי, ולאחר ששוחחתי עם אברכים שנבחנו נוספה תמיהה על תמיהתי, המבחן לא נראה לי שנעשה בצורה הנכונה”.

הרב לאו מפרט במכתבו מספר דוגמאות לכך, ובהם הדוגמא הבאה: “5 מתוך 11 השאלות – נשאלו על הלכה בודדת – פסק שכותב הרמ”א בשם המהר”י וויל (שאלות 2,3,4,5,11). פסקים אלו חשובים כמובן, אבל אינם מופיעים בבית יוסף, אין עליהם התייחסות לקטעי ט”ז ארוכים ולהבנת הש”ך בהם.

משעה שהמבחן מתמקד בפסקים אלו, נמצא שהלומדים שעברו רק על ספרי הקיצורים עשויים להצליח, ואילו האברכים שהשקיעו ועמלו על טור בית יוסף, ט”ז וש”ך ומפרשי השו”ע, אך שכחו שורה מהרמ”א יכשלו במבחן. האם זו כוונת המבחן, או שמא רב צריך להיות מי שעיין בסוגיא, ולמד את הטושו”ע בדבעי?

 “טרם עברתי על כל השאלונים, אבל ברור לי שנוסח מבחן שכזה – אינו ראוי.  המבחן אמור לשקף ידע והעמקה, ואינני משוכנע שהמבחן הזה עונה על כך, ומשכך אבקשך להעביר זאת לצוות הבוחנים”.

 את מכתבו מסיים הרב: “אני מתעתד בעז”ה לקיים יום דיונים נרחב יחד עם צוות הבוחנים ברבנות הראשית, על מנת להתוות את הכיוון הראוי והנכון למבחנים”.

 בתוך כך, בשיחה שקיים עם הרב מזרחי הורה הרב לאו לקיים מועד ב’ לבחינות ברבנות לטובת נבחנים שגייסו לצו 8 בעקבות הלחימה בעזה, ואשר אינם יכולים להיערך כראוי לבחינות. “יש לתת להם את היכולת להתמודד בלחימה ובפעילותם ללא טרדות והרבנות צריכה לקיים מועד ב’ למצבים שכאלו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יישר כוח גדול! תודה על המחשבה עלינו
    16/07/2014 00:57
    אליהו - אברך
  1. האברכים מרגישים מזמן שמחפשים להכשילם. תודה על שימת הלב

  2. עם כל הכבוד והערכה לרב לאו
    16/07/2014 11:38
    יהודה
  3. המבחנים שהוא מעוניין שיעשו זה על ראשונים שלא נפסקו להלכה או כל מיני פרטים קטנים שלא מופיעים בחומר הנלמד ואכמ”ל,
    במבחן האחרון באיסור והיתר הוא הגיע ואמר ששתי שאלות מתוך המבחן זה שאלות הלכה למעשה שהוכנסו בעקבות בקשתו, יואיל בטובו כבוד הרב ונראה האם הוא יכול לענות על שאלה כזאת עם כל המ”מ, אני בטוח שלא, עיין בשאלה ששאלו אותו בערוץ 2 על החביתה וד”ל…