אף מילה על אשתו במשך שנים? • השאלות הקשות ב’פרשת יובל דיין’
הפוסט של יובל דיין לא מעניין אותי, מעניינת אותי ההיסטריה סביבו. העובדה שאנשים שלחו לי בשיא הרצינות את “הטקסט האמיץ” ש”גורם להם לחשוב מחדש”.
אז קראתי.
עצוב לראות אדם שמגיע למצב כזה. עצוב יותר לראות את ההיסטריה שטקסט לא ערוך של 600 מילה מעורר. זה עידן של ‘סערות’ ו’טלטלות’ ו’פרשות’, שבו הכול מוגזם. רק לא מזמן זה היה כיסוי הראש של לינור אברג’ל שהפך לנושא הקריטי בישראל. עכשיו זה ירון לונדון והתנהגותו הדוחה, וכמובן, המשבר האישי של יובל דיין.
התחושה בחלקים בפיד היא שנכון, יש את תורת-משה, את התנאים, את האמוראים, את רש”י, את הרמב”ם, את הבעל שם טוב, את הגאון מווילנא, אבל עכשיו יש את הפוסט של יובל, ואנה אנו באים?
•
הנה כמה מחשבות אישיות שלי:
1.
צריך להפסיק לחפש “אישורים מבחוץ” אצל חוזרים בתשובה. התורה לא צריכה חיזוקים מכוכבים מפורסמים. זה כמובן כיף לשמוע איך אנשים מתחברים למורשתם, ולהאזין לדמויות מרשימות שעשו שינוי בחייהן. זה בהחלט מעורר השראה. אבל אם לגלות את האמת, אני אישית, כחוזרת בתשובה, מתעניינת לא פחות בסיפורם של דתיים מבית. כי לבנות עולם פנימי אמיתי כשאתה גדל לתוך זה, מגיל אפס – זה גם מאוד מרשים. הדרך מהשרימפסים לאלוקים מאתגרת. הדרך מסידור ‘רינת ישראל’ שנתנו לך ליד בכיתה א’ לאלוקים מאתגרת לא פחות.
אם נפסיק לנהות ככה אחרי סלבז שחלקם לא למדו ולא העמיקו, גם לא נתאכזב מהם כל כך אחר כך.
2.
צריך לפתח יחס בריא יותר לנושא המגזרים. שמעתי את יובל דיין כמה פעמים. מאוד לא אהבתי את היחס השלילי הקיצוני כלפי החברה החילונית שאותה עזב, כאילו אין אף מילה טובה לומר עליה, חלילה. לא התחברתי גם לריצה, עם כל הקעקועים, ישר לתוך קהילה קיצונית דוברת אידיש בבית שמש.
אז עכשיו הוא תוקף בשליליות קיצונית את הקהילה הזו, כאילו אין אף מילה טובה לומר עליה, חלילה, ורץ מהר בחזרה למגזר הקודם. אף מגזר לא מושלם. אף מגזר לא יושיע אותנו אם לא נעבוד על עצמנו. זה אולי אפילו קל שתמיד יש איזה ‘מגזר’ להאשים.
3.
לא צריך “לזרוק את השכל”. כמה פעמים שמעתי את הביטוי הזה מיובל בעצמו. לא צריך לזרוק את השכל, אלוקים רוצה שנשתמש בו. קיבלנו בהר סיני היגיון ולא שיגעון. בתורה א’ בליקוטי מוהר”ן כותב רבי נחמן: “כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו”. אור גדול לא זורקים.
ולכן גם גורו כזה, כריזמטי ככל שיהיה, צריך שיקול דעת, רב, מדריך, סמכות, שפיות. וצריך גם אנשי מקצוע. מהפוסטים שלו עולה נפש קרועה. זה אדם שהעניק טיפול למישהו? שהיה רב של מישהו?
ליובל, וגם למי שראה בו סמכות רוחנית, צריך לומר: יש יועצים מקצועיים בעולם. יש פסיכולוגים, יש פסיכיאטרים. יש גם רבנים. זוהרים ורהוטים הרבה פחות, חכמים ומנוסים הרבה יותר. הם לא ידברו על מיסטיקה ויבטיחו את הכוכבים, אלא יכוונו אותנו אל עבר שלושת הדברים שעליהם העולם עומד: תורה, עבודה וגמילות חסדים. כמה משעמם. כמה חשוב.
4.
מה זו בכלל רוחניות? ממה שאני מבינה, ביהדות הרוחניות לא נמצאת ביציאה דרמטית מהחברה האנושית היומיומית והנורמלית – אל עבר מסעות סולו מפוארים ומסעירים. הרוחניות היא כאן ועכשיו, באנשים שלצידנו. לכן משהו פה לא ברור לי.
אדם בן חמישים ומשהו מפרסם את ‘פוסט חייו’, מסכם את ‘מסע חייו’, וכותב בו רק על עצמו ועל נפשו ועל ‘מסעותיו הרוחניים’. אף לא מילה אחת על אשתו ושותפתו במשך שנים. על שבעת הילדים שהביא אל העולם הזה. אף לא מילה אחת על ההורים, או אפילו על איזה חבר טוב שעזר לאורך הדרך. זה אולי כל הסיפור, זה אולי כל הפספוס. הרי שם, בדיוק שם, נמצא המסע הרוחני האמיתי שלנו.
רבי נחמן כתב: “עוד יגיעו זמנים שבהם להיות איש כשר ופשוט, יהיה חידוש כמו להיות הבעל שם טוב”.
הזמנים האלה הגיעו. שנזכה להיות אנשים כשרים ופשוטים.
• מתוך דף הפייסבוק של סיון רהב מאיר
-
סיון היקרה, עבודה, לימוד מתמיד וגמילות חסדים הם לא פטנט של הדתיים.השתפרות מתמדת היא גם לא פטנט של הדתיים.הרבה משפחות ערכיות וחילוניות מאמינות בעקרונות הללו. את לא תאמיני, אבל אני זוכר אותך בתור נערה פעלתנית וחרוצה ,חילונית לגמרי, מתרוצצת ברמת השרון.(כתבת אז בזומביט)לא פגשת אז ברמת השרון משפחות חילוניות שעומדות בקריטריונים שאת מיחסת רק לדתיים? אני גדלתי בחינוך הדתי ועזבתי את החברה הדתית בגלל הגזענות וההתנשאות. המחשבה שאנשים דתיים טובים מחילוניים מקוממת.כדאי שתהיי יותר צנועה ולא תקדמי בכל פיסת עיתון וזמן שידור את האמונות החדשות שלך.מי שהיה בקיצוניות אחת שלא יטיף לאחרים מקיצוניות אחרת.את שני המצבים לא קראת נכון.אין רע בחילוניות והדת והחברה הדתית רחוקים משלמות.
-
27/06/2019 18:09
בס”ד
אני מגיב לדברי המגיב חיים, שטוען שעזב את החברה הדתית בגלל גזענות והתנשאות. בגלל זה לא צריך לשמור תורה ומצוות? בגלל שיש חברה שכביכול יש בה התנשאות וגזענות? (אני בתור חרדי לא מכיר את זה כלל). או שזה התירוץ של המגיב כדי לפרוק עול מלכות שמיים? מה הקשר בין חברה לקב”ה? אם יש אנשים שלא עושים את רצונו גם בחברה הדתית אז הוא לא בסדר? -
28/06/2019 14:26
זה מדהים איך אתה בדיוק כמו יובל עסוק בלמחוק מגזרים ובגלל התכונה הזו שלך, אפילו לא קראת את המאמר לאשורו. בדיוק מה שאמרת זה מה שסיון כתבה “לא אהבתי את היחס הקיצוני השלילי שלו כלפי החברה החילונית אותה עזב כאילו אין מילה אחת טובה עליה”(סוף ציטוט)האם כתבה או רמזה שקריטריונים רוחניים הם רק נחלתם של הדתיים?ממש לא.לא הובן מהכתבה שסיון מחקה את החברה או המשפחה ממנה הגיעה. ההפך….היא מבקרת את יובל על שעושה כך גם בחזרה בתשובה וגם ביציאה ממנה. ולכן
אני פשוט מציעה שבעתיד במקום להשליך חלקים מהאשיות שלך (הנטיה שלך למחוק ,כמו שעשית בתגובתך למגזר הדתי…) . תקרא כתבות לעומקן-
25/10/2019 12:02
הייתי מעוניין להבין מה זו חילוניות איזו תרבות, ערכים ,דרך ארץ ,לומדים מחילוניות? איזה קו מנחה, מה אבא מוריש לבן,איזה מסורת חילונית,מישהו יכול לתת דוגמא לערכיות חילונית?
-
30/10/2019 07:40
את מקסימה נהנת להקשיב לך
-
-
-
01/11/2019 14:39
לדעתי לא הבנת את הכתבה.היא בדיוק כתבה ההיפך ממה שטענת.תחזרי שוב ליקרוא ותיראי שהיא אומרת שצריך גם להגיד דברים טובים על החילוניים..פשוט יובל גם ליכלך על החילוניים שהוא חזר בתשובה.ופשוט שעכשיו מלכלך על התדיים שחר בשאלה.תיפני אצבע מאשימה ליובל ולא לסיוון..
-
-
בס”ד
איני מכיר את סיון רהב מאיר, והפעם הראשונה ששמעתי את שמה הוא עכשיו. איני יודע מה בדיוק רמת הדתיות שלה, אם בכלל. אבל בתוך המקהלה לגבי יובל דיין, היא לעת עתה הקול היחידי שאינו מזייף. איני נכנס כרגע לעצם הסיפור של יובל דיין, שגם עליו לא שמעתי עד היום. אני מתייחס לכך שהנושא תופס כותרות כאילו נעו כל אמות הסיפים. אני עצמי חרדי מבית, אז אולי גדלתי במערכת בלי הריגושים של בעל תשובה, וכנראה טוב שכך. אצלי היהדות אינה “חוייות וריגושים”, אלא “אני קבעתי את מושבי פה בבית המדרש” (כשירו של אהרן רזאל). היהדות שלי היא יהדות של אמונה פשוה בבורא עולם שנתן לנו את תורתו. אני לא מחפש חיזוקים מחברה או סביבה, ביודע שכל חברה, טובה ככל שתהיה, אינה נקייה מחסרונות. אני גם לא מסתכל על חילונים כעל עדר פושעים מסוממים וכדומה, כי גדלתי בחיפה, וראיתי שיש אנשים טובים שלא זכו לקבל חינוך חרדי, ומממילא ההסתכלות שלהם שונה. היהדות שלי היא לימוד ההלכה וקיום המצוות. לא אומר שאין לי ריגושים. אני שייך לחסידות ויז’ניץ, שהיא חסידות מלאה בחום, שמחה, שירה. אבל סולם הערכים שלי הוא שיש בורא לעולם שנתן תורה, ואותו ואך ורק אותו צריך לעבוד, לא את עצמי ואת האגו שלי, גם אם אין לי ריגושים בעבודתו.-
27/06/2019 19:29
אמונה וקבלת עול מלכות שמיים ברמה האישית רצויה, מבורכת וטבעית ליהודים.ההערות שלי התיחסו ל”חלוקת הציונים” המיותרת שחלק מהחרדים (תינוקות שנשבו…עגלה ריקה… וכו’) והחוזרים בתשובה מחלקים לחילוניים.מכיר וחי את שתי החברות. יש הרבה חילוניים עם אלוהים בלב והרבה דתיים בלי אלוהים בלב.
-
-
נכון מה שצריך להעריך את האנשים הפשוטים והתמימים באמת, לא את מחפשי הפירסום שלא מבינים את מקומם האמיתי
-
כל מילה סלע, מאוד נכון מאוד אמיתי מה שאמרת
-
27/10/2019 13:16
מילה בסלע שתיקה בתרי. כל תוספת היא רהב ריק
-
27/10/2019 13:18
שתיקה בתרי
-
-
תבורכי,סיוון
שירבו כמוך -
של סיון רהב מאיר בדיוק מהסיבות שמנתה לעיל: אני לא מחפש ריגושים של בעלי תשובה. זה לא הקטע שלי בכלל. בקיצור – לא בקטע ציני אלא בקטע רציני לחלוטין – מתרחק מדמויות מתוקשרות כמו יובל דיין או להבדיל בין הטמא ובין הטהור – סיון רהב מאיר.
-
מה שיובל אמר על הדת אני יודע את זה לפני 30שנה…רבנים מסיתים ושונאים חילונים…זה בסדר אני כחילוני שונא אותכם ויודע שבדת שלנו איו כלום…שנאה ורפש על הזולת
-
29/06/2019 22:00
שום תוכן ושום עומק, אם היית משכיל לקרוא את דברי הכותבת אולי הדבר היה משפיע עליך להסתכל באופן מאוזן מציאותי ובריא יותר על הסובב. בעין טובה, ולא בכזו שמחפשת את הרע בקבוצה המשלימה (הפוכה) לקבוצה הנוכחית אליה אתה משתייך רק מכיוון שכך פשוט יותר להתמודד עם שאלות. אני גם לא מסכים עם תוכן הדברים, התוכן עצמו נגוע בהגזמה פראית והוצאת דיבה על ציבורים שלמים.
רשמת “שנאה ורפש על הזולת” וזה כל מה שהטלת על ציבורים שאינם משתייכים לציבורך. אני לא יודע אם זה עיוורון או צביעות אני רק מאחל לך לחפש את הטוב באחרים ולא את הרע וההקצנה, השקפה ביקורתית אך הוגנת.
-
-
לי הוכח מעל כל ספק שיש בורא ומעמד הר סיני מציאות היסטורית מוכחת
נראה אותו או כל אחד אחר שיוכיח ההפך -
כגודל הטיפוס על המקפצה הגבוהה כך הנפילה ממנה מרסקת… לכן, גם כשמחליטים לחזור בתשובה יש לוודא שזה נעשה בהבנה פנימית ולאט לאט
-
נוווווו אז אם הוא לא מתכחש שיש בורא לעולם אז למה הוא נותן לו בעיטה שיתן לחברה החרדית בעיטה סתם תרוץ כנראה שהוא ומסובך עם עצמו וזו רק סיבה כביכול
-
האמת שגם סיוון רהב מאיר לא מענינת אותיוהגיגיה ושעוריה באנליים ודי משמימם.אך הפעם מגיבה לה? לא צריך להיות כוכב כדי להשפיע??? ולמה צמקשיבים לך כי יעני כוכבת טלויזיה קטנה. בנוסף חדירתך לתייו הפרטיים ביותר של נשוא דבריך מתקרבת מדי ללשון הרע.את מנבה להלך בין כל מיני טיפות והתוצאה בינוניות מחשבתית ורגשית. תחשבי על זה.
-
ועוד שאלה לסיוון.כתבת שעפי חכמים על 3 דברים העולם עומד תורהו…. אך איפה ארץ ישראל שהפכה במגזר של לקודש קודשים?? ולמה גמילות חסדים דהיינו טוב לב ונדיבות כלפי האחר הםאל ורק ליהודים? ולבך בס ומתעלם מסבלם הגדול שללא יהודים שלעיתים חיים מטר ממך??? בטוחה שלא עלה בדעתך מעולם נכון?
-
לזרוק את השכל הוא כן מושג בחסידות ברסלב, ובעצם כל מאמין זורק את השכל בשלב כלשהו. האור הגדול של השכל מראה לנו את הדרך והמצפון. אך האמונה בסוף מכפיפה את השכל אליה.
מגזריות וגזענות קיימות לא רק בציבור החרדי, אלא בעיות נפוצות בכל העולם, ובאופן חריף במיוחד בציבור החרדי.
כשציבור ענק מכריז על עצמו כי מטרתו היא “ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם”, היינו מניחים כי זה יהא מכנה משותף מספיק חזק להתמודד עם הבדלי דעה ומגדר.
תחת זאת, כל חרדי נאלץ להגדיר את עצמו בכשלושה הגדרות לפחות כדי למקם את עצמו. וזאת, מלבד כל ההגדרות השבטיות שלא נצעקות בקול.
אין פלא שהכל מריח שקר. וכשאדם מסויים מתעקש על משקפיים מסוימות כדי להימנע ממודרנה ותאווה, אף אחד לא מאמין שזה מיראת שמים. אלא מניחים שזה כדי להשתייך לשבט שלו (איך תמצא שידוך?).-
14/09/2019 20:57
לכן אתם לא פעם חסרי דרך ארץ בלי שכל
-
-
האמת. ארוך ודי מייגע
יובל דיין אינו איש לקיש וסיוון אינה ברוריה.
ג את אלוהים קצת קשה למצוא בימים אלה.
בשלוש מילים.לא הבנתי אותך. -
סיוון ראויה להערכה רבה מזל שיש אותך איזה מדויקת שרשמת את דברי החוכמה הללו הכה נדרשים ומחזקים את המיואשים וכמה נכון איפה מילה על אשתו המקסימה נעלה וילדיו וקרוביו וכל המתנות הטובות שיובל קיבל מה’, כך לזרוק הכל באחת זו אכן כפיות טובה למרות שמותר לבקר ולהתעקש עם ה’ ולהתאכזב אך לא בכזו קיצוניות והסתה נגד ה’ שהשפיעה אפילו עלי וגרמה לי עצבות תהומיות מועקה ופחד
-
מגודש תגובת סיון רהב מאיר בפרשת יובל דיין, רק נקודה, רעיון אחד ראוי לעיון, הגם שהיה צורך להרחיבו.
סיון רהב מציינת, נכון, שתורת ישראל לא זקוקה לחיזוקים, נקודה ברעיון גדול.
הרעיון הגדול הראוי לציון הוא, כי תורת ישראל, אלוהי ישראל וכל מה שקשור לדת ישראל, עובדתית, היסטורית, לא נזקקו, לא למדינה, ולא לממשלה, ולא לחרדים, ולא לשקדים, לבנים, לליצמנים, לפורושים, לרעים, לפנים, לרצים וכל מיני טרמפיסטים שהפכו את התורה קרדום לחפור בו.
הפכו את התורה, האלוהים והדת לאקזיט מחד, מכניס להם מיליונים ומאידך, משתמשים בדת כמנטרה להשתלטות כוחנית, ברוטלית, נבזית, מגעילה ודוחה, על יצריהם האפלים על הסובב אותם, מקרוב ומרחוק.
סיכומו של דבר, אלוהים הסתדר מצוין בלעדיכם, עסקנים קטנים, נצלנים.
חבל, סיון שלא ציינת עובדה זו.
אדרבא התערבות זולה, מושחתת ומשחיתה של עסקנים, היה היא הפוגעת בכל הקשור לדת, במסורת ובהתנהלות התמימה של אנשים תמימים, כאשר לפתע צצו הרשעים, וביד ורגל ובגסות, מצאו להם פטרון ביבי, המצביא העליון על ארץ ישראל, שהגיש להם מדינה וציבור חילוני על מגש של זהב, גם לרכוב עליו, גם לזון אותו, וגם הפראייר ששומר עליו, מקריב אונו והונו, לשמירת הסדר הקלוקל הקיים.
מצאו ורכבו על חמורו של משיח.
אבל, זה בסדר. בדת יש סדר. צדיקים, כמו ביבי, הדתיים והחרדים, נעשית בידי אחרים, החילונים הפרייארים -
טרחנית ממדופלמת מול קול אותנטי
-
מעט אור
-
האדם הוא יצור חברתי בלי חברה כלשהיא הוא פשוט לא מסוגל , לכן הוא מיחס חשיבות לחברה ולאיך היא תגיב , שאדם עושה צעד מסויים הוא מחפש להראות שהדרך שבה הוא הולך כרגע היא טובה ונכונה גם אם הוא טען לפני כמה שנים שהיא הדרך הכי מקולקלת , למה? הסיבה לכך נעוצה מהמקום שהנשמה חוצבה משם “כיסא הכבוד” שהוא שורש הנשמה בעולם הבריאה , ממנה באה , או במילה אחת במקום שנים “כבוד ” אדם לא רוצה שהכבוד שלו ירמס חלקית או לחלוטין , אז הוא משדר וכותב ופועל מול הסביבה , בצורה שיבינו ” אני יודע מה שאני עושה אני צודק , הגעתי לתובנות , עברתי כבר את כל מה שעברתם , בעזרת השם אצלכם הדעת הזאת , נתפלל עליכם ותתפללו גם” הנשמה נקראת כבוד ובלי כבוד אין נשמה , ודוד המלך אומר בתהילים “למען יזמרך כבוד (זו הנשמה ) ולא ידום , והזוהר כותב במפורש שהנשמה שורשה בכבוד , והכבוד אומרת התורה לא ימצא משום דיבור תירוץ וחוכמות בעולם הזה , אלא מחוכמתה של התורה , “כבוד חכמים ינחלו” ורק ואך ורק לעולם הבא הנסתר מעיננו לפי שעה