‘השאלה’ • גדעון לוי: “טייסי חיל האוויר – הרעים לטיס. איך הם ישנים בלילה?”

עיתונאי "הארץ", בעיצומו של מבצע 'צוק איתן': "טייסי חיל האוויר - הרעים לטיס; הכי רעים ומתועבים, גיבורים על חלשים" • מאוכזב: איך אין היום אפילו סרבן אחד מבין טייסי חיל האוויר?
שירות גלובס
ט"ז תמוז התשע"ד / 14.07.2014 15:05

“הרעים לטיס” – זו כותרת המאמר שפרסם היום (שני) גדעון לוי בעיתון “הארץ”. לפני שבוע בדיוק החל מבצע “צוק איתן”, ולוי בוחר להתמקד בהפצצות של חיל האוויר בעזה בהיבט של הנזק לאוכלוסיה האזרחית.

במאמרו טוען לוי כי טייסי חיל האוויר מבצעים “את המעשים הכי רעים, הכי אכזריים”, טוען כי ידם על ההדק קלה מאוד, בין היתר כיוון שאינם מסתכלים לקורבנותיהם בעיניים אלא יורים מהאוויר, ואף מלין על כך שהיום – בניגוד ל-2003 – אין אפילו טייס סרבן אחד בצה”ל.

וכך כותב לוי במאמרו בגנות טייסי חיל האוויר:

“הם הרהוטים, המצוחצחים, המבריקים והמשכילים בחיילים. הם לומדים באוניברסיטאות הכי טובות במהלך שירותם, באים מהבתים הכי טובים, מהתיכונים הכי הכי; במשך שנים הם מוכשרים לתפקידם, אלקטרוניקה ואוויוניקה, אסטרטגיה וטקטיקה, וכמובן טיס. הם מיטב הנוער הישראלי, שנועד לגדולות. הם באמת הכי הכי, אחי — הם הטובים לטיס, הטייסים הכי טובים, והם עושים עכשיו את המעשים הכי רעים, הכי אכזריים והכי מתועבים.

“הם יושבים בקוק־פיט ולוחצים על כפתורים וג’וי־סטיקים, משחק מלחמה. גוזרי חיים ומוות, ממקומם הרם בשמים הם רואים רק נקודות שחורות מתרוצצות בבהלה, נסות על נפשן, אולי גם כאלה שמניפים ידיים באימה נוראה מהגגות; החץ השחור מתכוון למטרה, וכבר מיתמרת פטריית עשן שחורה — פוף, רעד קל בכנף, פגיעה ‘טובה’, וכבר הם בגיחה הבאה.

“הם מעולם לא ראו מולם מטוס אויב — קרב האוויר האחרון של החיל התרחש לפני שמרביתם נולדו. מעולם גם לא ראו מקרוב את הלבן בעיניים ואת האדום בדם קורבנותיהם. הם גיבורים על חלשים, הכי חלשים, חסרי הישע שאין להם לא חיל אוויר ולא הגנה אווירית, בקושי עפיפון. והם נחשבים ה־גיבורים, גברים־גברים, שיגיעו רחוק גם בחייהם האזרחיים. יתחתנו עם הטובות לטייסים, יגורו ביישוב קהילתי, קברניטים באל על, היי־טקיסטים או אנשי עסקים, יצביעו ליאיר לפיד ולמרצ, ויגדלו את ילדיהם להיות אזרחים מהוגנים.

“הם ישכחו את מה שעוללו בשירותם הצבאי. ישכחו? הם מעולם לא ידעו. מהאף–16 שלהם לא רואים הרבה. הם לא אנשי משמר הגבול, הדולקים בסמטאות אחרי ילדים, מכים ומתעללים. הם לא אנשי ‘גולני’, הפולשים לבתים באשון ליל במבצעי חיפוש וחטיפה, ולא חיילי ‘כפיר’, העומדים במחסומים, לא ‘דובדבן’ המסתערב ולא ‘דוכיפת’ המסתער, הם גם לא מנבלים את פיהם ולא משפילים. הם צחי-לשון. הם הטייסים. טייסי הוד מלכותו, הצבא המוסרי בעולם.

“הם כבר הרגו כ–200 בני אדם ופצעו כאלף, רובם אזרחים. שלשום בלילה הרגו את 18 בני משפחת אל־באטש. ‘היעד’ היה מפקד משטרת עזה, תייסיר אל־באטש, והתוצאה הייתה 21 הרוגים, בהם 18 בני משפחתו, כולל שישה ילדים וארבע נשים. משפחה שנכחדה. הייתי רוצה לפגוש את הטייס או מפעיל המל”ט שלחץ על כפתור המוות.

“איך אתה ישן בלילה, הטייס? האם ראית את תמונות ההרג וההרס שזרעת — בטלוויזיה, ולא רק דרך הכוונת? האם ראית את הגופות המרוטשות, הפצועים המדממים, הילדים המבוהלים, הנשים המבועתות וההרס הנורא שזרעת ממטוסך המשוכלל? הכול מעשה ידיך, טוב־לטיס שכמותך.

“כן, האשם לא (רק) בהם. הם מצייתים לפקודות. אחד ממפקדיהם לשעבר, האלוף רן גורן, אמר בשבת, שהם מוסריים. הכי מוסריים. אבל האם באמת הם כאלה רובוטים? האם הם מבינים מה הם מעוללים? ובכלל יודעים? הרי את מוחותיהם קשה יותר לשטוף בשנאה ובפחד, להם קשה יותר למכור שכל עזה היא חיות אדם. ובכל זאת הם מצייתים באוטומטיות ובעיוורון מקפיאי דם, לוחצים על הכפתור הנכון בזמן הנכון, מדויקים כל כך שכמותם.

“האם באמת הם מאמינים, כולם, שהם משרתים את המדינה ואת ביטחונה באמצעות אלף הגיחות ואלף טונות הפצצות שכבר הנחיתו על ראש עזה האומללה?

“ככל הידוע, איש מהם עוד לא קם. ב–2003 עשו 27 מחבריהם מעשה אמיץ הרבה יותר מכל גיחות ה’קרב’ שלהם. הם כתבו מכתב סרבנות. אבל לא הפעם. אין אפילו יונתן שפירא או יפתח ספקטור אחד לרפואה, שיקום וישאל: האם זו הדרך? אין אחד שיציל את כבודם. אין אחד שיסרב ליטול חלק בטייסת המוות הזאת. אפילו לא אחד”.

רן פקר, לשעבר מפקד חיל האוויר, התארח היום בערוץ 2 והתייחס למאמר של לוי: “גדעון לוי, של נעליך מעל רגליך. מזל לישראל שיש לה כזה חיל אוויר. הדור שלי לרוע המזל אולץ ללחום 5 מלחמות וצבר מאות גיחות מבצעיות. הטייס, כשיש פעמון, יורד למטה ומקבל משימה וצריך לבצע את המשימה הכי טוב שיודע ואז לתחקר. זה תפקידו.

“גדעון, קראתי את המאמר שלך ואני אומר: חיל האוויר שלנו הוא מהטובים והמנוסים בעולם. מפקדיו הם מהטובים שהיו לנו אי פעם. הם מקבלים את החלטות ממשלת ישראל”.

במהלך השידור החי בערוץ 2, בהנחיית אהרון ברנע, ראיינו גם את לוי ששהה ברחוב באשקלון, מחוץ לאולפן. במהלך השידור, תושב אשקלון התפרץ לעבר לוי, כינה אותו “בוגד” וצעק לעברו.

גם אלי מויאל, לשעבר ראש עיריית שדרות ששהה באולפן ערוץ 2, תקף בחריפות את לוי ואמר לו: “אתה רוצה שנמסור את המדינה לזחאלקה (ח”כ זחאלקה שאמר היום כי ידיו של מפכ”ל מגואלות בדם)? על מה אתה מדבר? בזמן מלחמה אתה מדבר כך על הטייסים שלנו? מה קרה לך?”

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ''כל המרחם על האכזרים סופו להתאכזר על הרחמנים''
    14/07/2014 18:45
    נחמי
  1. לא להאמין שבמדינתנו יש אנשים שחושבים ככה ועוד שבתקשורת נותנים להם במה…
    בושה לאנושות כנראה צריך שאיזה טיל ילטף אותו ואז הוא יתעורר למציאות האיומה….
    איכססססססססססססססססס…………..

  2. גדעון לוי
    14/07/2014 20:18
    לו
  3. הפעם הגזמת!
    אולי תעבור לגור בנחל עוז או בזיקים…. או אולי בעזה?